• Liv5

    Förskola Sävja Uppsala

    Tänkte höra om någon förälder har erfarenheter av förskola i sävja området i Uppsala. Mitt barn ska börja förskola om 6månader och vill gärna ha lite kött på benen om förskolorna. Vilken som är bra och som man kan söka.

  • Svar på tråden Förskola Sävja Uppsala
  • Anonym (Förskollärare)

    Har tyvärr ingen erfarenhet, men kan berätta att när jag för fyra år sedan sökte mitt första förskollärarjobb sökte jag bland annat till Sävja förskola. Rektorn ringde mig dagen efter och erbjöd mig jobbet utan att ens ha träffat mig. Bestämde mig i samma ögonblick för att det INTE var en förskola för mig.

  • Fröken W

    Hej!

    Bor i Uppsala men inte Sävja. När min äldsta skulle börja förskola för två år sedan så valde vi ut tre förskolor i området där vi bor, kontaktade dem och bad om att få komma på besök. Det var ingen förskola som kändes dålig men vi fick ändå en känsla för vilken förskola vi gillade mest. Så mitt tips är att besöka förskolorna för att få en känsla av verksamheten. Kan iofs vara svårt nu i.o.m. corona...men fråga kan man alltid. Om det inte är möjligt med verksamhetsbesök så kanske ni kan få prata med verksamhetsledare eller dyl.

    Fundera över vad som är viktigt för er.

    Det här utgick vi från:

    -är förskolegården inspirerande och välskött?

    -hur är dagarna upplagda (inomhustid vs. utomhustid)?

    -tillagningskök eller mottagningskök?

    -har personalstyrkan varit stabil?

    -vikariehantering (på förskolan där dottern går är vikarier inte ensamma med barnen)

    -inomhusmiljön

    -storlek på barngrupperna

    -hur många pedagoger/barn

    Lycka till i ert väljande. Ett sista tips, lyssna inte blint på om någon är missnöjd med en förskola. Det behöver inte betyda att förskolan är dålig. Det kan bara vara så att den inte för rätt för just den familjen.

  • Anonym (?)

    Jag har en kollega med barn i Sävja och av vad jag har förstått skulle jag varken ha mina barn i förskola eller skola där.

Svar på tråden Förskola Sävja Uppsala