Anonym (S) skrev 2020-06-17 12:27:44 följande:
Jag känner ingen som har sådana aggressionsproblem så det är inget som jag behöver hantera.
Om jag hade en vuxen syster som betedde sig så skulle jag prata med henne när hon var på bra humör (ev skriva ett brev). Jag skulle tala om för henne att hon behöver hitta sätt att kontrollera sig så att hon inte beter sig elakt mot andra. Sen skulle jag nog konsekvent avvika från umgänget varje gång hon var otrevlig mot mig. Dvs umgås som vanligt men resa mig och gå varje gång hon gick över gränsen.
Det har jag gjort flera gånger och då blir hon aggressiv, hon kan inte ta någon form av kritik. Jag får väl erkänna att jag dragits med när hon sagt elaka saker och sagt emot det bästa är nog bara att ignorera som du säger.
Anonym (??) skrev 2020-06-17 12:28:43 följande:
Varför slutade hon med medicinen? Om den hjälpte så är det väl bra att hon tar upp den igen, eller byter sort.
Det blev inte av att hon gick till läkaren sen rann det ut i sanden. Hon har försökt få medicin rätt nyligen men blev nekad pga problematiskt förhållande till alkohol, läkaren vill utreda det och hon vägrar. Jag tror inte hon är alkoholist än men hon är på god väg.
Anonym (Min brors syster) skrev 2020-06-17 12:36:20 följande:
Man hanterar dem med gränser.
Även om ni är systrar, eller kanske särskilt därför, så måste du etablera väldigt tydliga gränser. Du accepterar inte längre aggressivt beteende från hennes sida. Dels informerar du henne om detta när hon inte är arg och dels kommer du i fortsättningen att tillfälligt avbryta er samvaro om hon uppvisar aggressiva tendenser.
Om hon börjar höja rösten eller bli verbalt aggressiv så går du därifrån eller ber henne gå, om ni är hemma hos dig. Du säger bara att nu har hon passerat din gräns och att ni kan prata om det här när hon är lugn igen. Personangrepp och förnedrande kommentarer om vikt eller annat går också över gränsen.
Om du vill och känner att det skulle vara till hjälp kan du testa att ge en varning om du känner att hon börjar spinna och att konversationen barkar åt fel håll.
Det är möjligt att detta är något hon jobbar med själv. Om hon har strategier för att bryta detta beteende eller stärka sin impulskontroll i liknande situationer. Givetvis kan du i sådana fall försöka att stötta henne i den processen. Men dina personliga gränser gäller fortfarande och låt henne inte klampa över dem.
Sist men inte minst så är detta en del av diagnosen. Den bristande impulskontrollen alltså och svårigheter att kontrollera sitt humör. Det betyder inte att du ska låta henne misshandla dig verbalt. Men om du vill ha henne i ditt liv, så ligger det på dig att upprätthålla dina gränser och tycka att det är viktigt och bra att umgås med henne när hon uppför sig. Det bli lättare när man har satt helstopp för att ta emot ovett från henne, men något kan ligga kvar och skava i relationen. Det är en gåva till din syster och er relation att kunna släppa det.
Det är väl det som är problemet, jag har svårt att släppa det. Att bli arg är en sak, att börja vända saker emot mig är en annan. Jag vågar inte säga saker i förtroende längre och vår relation tar skada av hennes ständiga utbrott. Jag hade klippt kontakten direkt om en vän behandlat mig såhär men familjen betyder mycket för mig och jag vill ha en bra relation med henne. Hon har problem med alkohol också, jag tror inte hon är alkoholist men hon är på god väg.