• Anonym (It)

Har jag tänkt fel?

Hej allihopa

Jag ska träffa en urolog nästa vecka och har fått med en miktionslista där jag ska hålla koll på urinen under två dagar, alltså mäta i dl och skriva ner klockslag. Började igår.

Det som anses normalt är:

Man går på toa 4-8 gånger på dygn

10-20 dl urin per dygn

En urinblåsa på vuxen person rymmer 5-7 dl urin

Man bör kunna hålla sig 3-4 timmar innan man kissar (beroende på hur mycket man druckit såklart).

Okej och här kommer mina funderingar:

Om jag igår kväll drack en liter vatten vid kl 20 (och det var sista drycken för kvällen) kissar sen vid 21:45 och då är det 3 dl, vid 00:30 är det 5dl. Ingen mer toabesök under natten. Vaknar idag vid 11 på morgonen och då är det 2,9 dl urin.

Alltså jag förstår ingenting, varför tömde jag inte allt igårkväll eftersom det är många timmar mellan kl 20 och 00:30

• Svar på tråden Har jag tänkt fel?
  • Anonym (Joppa)

Njurarna producerar ju urin hela tiden. Det är ju inte så att man dricker och så förvandlas det till urin direkt utan det är en ständig process.

När urinblåsan är full signalerar den att den ska tömmas. Det betyder att man har urin i blåsan även när man inte känner sig kissnödig, bara att den inte är full.

Sedan kan det vara så att man inte helt tömmer sig heller alltid. Vet inte om du är tjej eller kille, men är du kille så kan du prova att ibland sitta och kissa och ibland stå.

• Anonym (....)

All vätska kommer ju inte ut som urin heller, en del svettas man ut, framförallt på natten

• Fjäril kär

Njurarna producerar urin hela tiden så det är ju nattens produktion man kissar ut på morgonen. Dvs det som bildas när du sover. Det som påverkar produktionen av urin är ju inte bara det du dricker utan även det mman äter och kroppens temperaturväxlingar samt medicin och ev sjukdomar.

• Anonym (It)
    Anonym (Joppa) skrev 2020-06-17 13:23:56 följande:

Njurarna producerar ju urin hela tiden. Det är ju inte så att man dricker och så förvandlas det till urin direkt utan det är en ständig process.

När urinblåsan är full signalerar den att den ska tömmas. Det betyder att man har urin i blåsan även när man inte känner sig kissnödig, bara att den inte är full.

Sedan kan det vara så att man inte helt tömmer sig heller alltid. Vet inte om du är tjej eller kille, men är du kille så kan du prova att ibland sitta och kissa och ibland stå.

Anonym (....) skrev 2020-06-17 13:35:52 följande:

All vätska kommer ju inte ut som urin heller, en del svettas man ut, framförallt på natten

Fjäril kär skrev 2020-06-17 13:40:30 följande:

Njurarna producerar urin hela tiden så det är ju nattens produktion man kissar ut på morgonen. Dvs det som bildas när du sover. Det som påverkar produktionen av urin är ju inte bara det du dricker utan även det mman äter och kroppens temperaturväxlingar samt medicin och ev sjukdomar.

Att njurarna producerar urin hela tiden hade jag aldrig tänkt på, så dumt tänkt av mig ;P 

Men det verkar som att något inte stämmer rätt till ändå, har räknat totala volym för dag 1 och 2. Det är 24 dl för dag 1 och 21 dl dag 2. Vissa gånger så har jag kissat upp till 5.8 dl på en och samma gång vilket är mycket för att tömma blåsan vilket bör ligga på mellan 2-3 dl. Som jag skrev i början av tråden så ska man kissa normalt 10-20 dl urin per dygn? Min blåsa måste vara överfylld. 

Tjej 25 år. 
  • Fjäril kär
    Anonym (It) skrev 2020-06-19 20:04:23 följande:

Att njurarna producerar urin hela tiden hade jag aldrig tänkt på, så dumt tänkt av mig ;P 

Men det verkar som att något inte stämmer rätt till ändå, har räknat totala volym för dag 1 och 2. Det är 24 dl för dag 1 och 21 dl dag 2. Vissa gånger så har jag kissat upp till 5.8 dl på en och samma gång vilket är mycket för att tömma blåsan vilket bör ligga på mellan 2-3 dl. Som jag skrev i början av tråden så ska man kissa normalt 10-20 dl urin per dygn? Min blåsa måste vara överfylld. 

Tjej 25 år. 

Överaktiv blåsa kanske?
  • Anonym (It)
    Fjäril kär skrev 2020-06-19 21:39:33 följande:
    Överaktiv blåsa kanske?
    Så överfylld blåsa innebär att totalvolymen är överaktiv eller är det två olika saker? 

Det är väldigt förvirrande symtom jag har, jag går som sagt på toaletten när jag känner mig kissnödig och kan annars hålla mig rätt bra, men sveda, "efterdropp", mycket urin, många återkommande uvi som gör att det känns så där..

Känner mig som en tant i 70 årsåldern nu..

Är det klokt att få besöka en urolog eller ska man avvakta för jag har ingen läckage?  
  • Anonym (Cilla)

Det handlar ju inte om vatten in, urin ut. Vattnets väg genom kroppen är mer invecklad än så. Vi dricker vatten. Vi äter mat som innehåller vatten. Vi förbränner kolhydrater, fett och proteiner vilket gör att det bildas vatten. Sedan kommer vatten ut i form av urin, svett och vattenånga i utandningsluften.

• Anonym (Cilla)
    Anonym (It) skrev 2020-06-20 00:16:03 följande:
    Så överfylld blåsa innebär att totalvolymen är överaktiv eller är det två olika saker?  Det är väldigt förvirrande symtom jag har, jag går som sagt på toaletten när jag känner mig kissnödig och kan annars hålla mig rätt bra, men sveda, "efterdropp", mycket urin, många återkommande uvi som gör att det känns så där.. Känner mig som en tant i 70 årsåldern nu.. Är det klokt att få besöka en urolog eller ska man avvakta för jag har ingen läckage?  

Överaktiv blåsa är när man känner sig kissnödig ofta fastän blåsan inte är särskilt full. www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/overaktiv-blasa/ Om du har fått en tid hos urolog är det klart att du ska gå dit. Jag tycker det verkar som att du har rätt stora besvär som det skulle vara skönt om du fick ordning på.
  • Anonym (It)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-06-20 06:21:25 följande:

Överaktiv blåsa är när man känner sig kissnödig ofta fastän blåsan inte är särskilt full. www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/overaktiv-blasa/ Om du har fått en tid hos urolog är det klart att du ska gå dit. Jag tycker det verkar som att du har rätt stora besvär som det skulle vara skönt om du fick ordning på.
    Ja det är nog klokt att ta tiden som man fått hos urologen.  
    Men när jag känner mig kissnödig så kommer det mycket kiss så jag tror inte att den är överaktiv? Det är tvärtom, urin-scan hos ssk på min VC visade att jag hade mycket urin i blåsan fast jag inte kände mig kissnödig/och precis innan besök tömt blåsan. 

En dum fråga kanske, men efter urolog besöket, blir väl urinröret inte uttänjd hoppas jag?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (It) skrev 2020-06-20 06:32:49 följande:
    Ja det är nog klokt att ta tiden som man fått hos urologen.   Men när jag känner mig kissnödig så kommer det mycket kiss så jag tror inte att den är överaktiv? Det är tvärtom, urin-scan hos ssk på min VC visade att jag hade mycket urin i blåsan fast jag inte kände mig kissnödig/och precis innan besök tömt blåsan.  En dum fråga kanske, men efter urolog besöket, blir väl urinröret inte uttänjd hoppas jag?

Det där med överaktiv blåsa var ju bara något som en person i tråden tog upp. Du kan ha problem med urinvägarna utan att blåsan är överaktiv. Hur det går till hos urologen vet jag inte, men hela poängen med hens jobb är att patienterna ska må bättre, så hen undviker nog undersökningar som gör mer skada än nytta.
Svar på tråden Har jag tänkt fel?