• Brannie

    Värt att göra tidigt ultraljud?

    Sitter och funderar på om jag ska boka tid för ett tidigt ultraljud, runt vecka 7-8.

    Det skulle kännas så mer verkligt och på ett sätt lugnande av att bara få VETA om det verkligen är något där inne, och hur det ser ut.

    Vet dock inte om det är värt det för att bl.a:

    1. Det kostar

    2. Måste åka en bra bit då det inte finns någon klinik här

    3. Även om man skulle få se ett friskt foster så kanske man får falska förhoppningar, och blir jätteledsen om det skulle bli ett missfall senare

    Ja, som sagt, sitter och dividerar om det verkligen är värt det, eller om det bara är "bortkastade" pengar?

    Hur har ni gjort/hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Värt att göra tidigt ultraljud?
  • Jag är bara jag

    Det beror lite på din bakgrund. När jag väntade första barnet hade jag haft 4 missfall innan och jag ville helt enkelt veta. Hade visserligen varit på Mvc en gång innan, men sa till dom att jag ville inte gå vidare innan jag visste. Andra barnet gjorde jag VUL v.10 innan jag ens kontaktade dom. Känner du stor oro är det ju helt klart värt det. Risken för missfall om man sett hjärtat v.9 är 2%.

  • Hallonpaj83

    jag tog ett tidigt ul och tycker det var fantastiskt att få höra läkaren säga att han såg ett tickande hjärta. Tycker du ska ta ett tidigt ul. Den glädjen är ju oslagbar. Sen så kan man naturligtvis få ett missfall men tycker man ska glädjas ändå - fast ändå ha i bakhuvudet att så även kan ske.

  • Nykär15

    Jag har gått på ul i vecka 8 alla graviditeter. Det är skönt se hjärtat slå iaf. En gång slutade det dock slå i v 13 :( man vet ju tyvärr inte varför, men något var ju fel eller gick fel.

    Nu är jag gravid i v 9, såg hjärtat på vul förra veckan, fick vul denna gång på grund av att jag hade ett utomkveds i november och opererades akut, då vill de se så det sitter rätt nästa gång.

    Nästa ul om 2 veckor när vi ska göra NIPT.

    Jag går inte till bm förrän jag kommit lite längre..,7:e gången jag är gravid och känner inte att första besöket ger mig nåt alls...ska dit i v 12.

  • Sodergok

    Jag hade nog väntat till vecka 9 i alla fall, bara för att missfallsrisken är mindre redan då. Stora fördelen är ju att du då kan ha med dig partnern, om du har någon. Hen får ju inte följa med på resterande ultraljud sedan.

Svar på tråden Värt att göra tidigt ultraljud?