• mommadearest

    Går det att förhindra leverfläckar?

    Finns det något sätt att förhindra leverfläckar från att poppa upp hur som helst på kroppen??

    Jag är 30 och har en massa leverfläckar redan och trivs inte alls med tanken att de kommer bli många fler och antagligen större. Just nu har jag bara små men min farmor som jag fått min hudtyp från har en massa stora fula som hon skäms över jättemycket och gör allt för att dölja dom.

    Hon har ojat sig flera gånger över dom och sagt att hon hoppas jag inte får likadant för det är så jobbigt.

    Går det att motverka på något sätt? Är det ens möjligt? Är ju inte direkt snyggt att ta bort massa heller för då blir det fula ärr istället vilket jag redan har efter några stycken som tagits bort.

    Tacksam för trevliga svar.

  • Svar på tråden Går det att förhindra leverfläckar?
  • Themis

    Det är solexponering och ibland hormoner som ihop med åldrande ger mer ojämn pigmentering.

    Att inte vara i direkt sol är första rådet till alla som inte vill ha melanom och fler pigmentfläckar.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Themis
    ? Viktigast är att undvika den ­ starkaste solen mitt på dagen, och skydda sig med hjälp av solkräm, solhatt och kläder. Gör vi det kommer vi att se resultatet i form av mindre hudcancer, pigmentfläckar och rynkor, säger Margareta Frohm Nilsson, överläkare på hudkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset.

    https://www.expressen.se/halsoliv/sa-skyddar-du-dig-fran-pigmentflackar/

    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Går det att förhindra leverfläckar?