• Anonym (Orolig)

    Måste spiralen tas ut när jag gör abort?

    Jag har haft spiral i många år och det har fungerat klockrent. Jag har nyligen testat positivt så av någon konstig anledning har jag blivit gravid. Har inte haft blödningar på flera år och därmed vet jag inte riktigt hur långt gången jag är. Tror inte att det är mer än några veckor då jag precis nyligen uppmärksammade välbekanta symptom. Jag måste göra en abort men då undrar jag om spiralen måste plockas ut? Vid senaste bytet blev jag sövd då den inte ville släppa och det var fruktansvärda smärtor när de skulle försöka ta ut den. Jag vill inte gärna ta ut den i onödan av den anledningen.

  • Svar på tråden Måste spiralen tas ut när jag gör abort?
  • Anonym (En tanke bara)

    Om du är gravid, så funkar ju inte spiralen? Och då kanske det är lika bra att den tas ut?

  • Fjäril kär

    Den tas ut vid abort ja. Och det är möjligt att du måste göra kirurgisk abort under narkos just för att spiralen sitter kvar. En risk med spiral och graviditet är ju att graviditeten sitter i äggledaren.

  • Johanna1986

    E du gravid med sprial ska du genast uppsöka gynakuten. De e 50% riska att fostret sitter i äggledaren då! Har råkat ut för detta två gånger själv! De kan vara väldigt farlig för dig så snälla kl tajta gynakuten!

Svar på tråden Måste spiralen tas ut när jag gör abort?