• mommadearest

    Arbeta på demensboende, tips och råd tack!

    Jag är en sådan person som vill planera så mycket som möjligt inför nya saker i mitt liv.

    Jag ska börja jobba som timvikarie på demensboende nästa vecka och vill veta så mycket som möjligt innan det!

    Jag ska på möte för att skriva på papper och så innan så självklart kommer jag fråga mycket då men tar gärna emot så mycket goda tips och råd som möjligt innan det.

    Något jag ska tänka på speciellt?

  • Svar på tråden Arbeta på demensboende, tips och råd tack!
  • Anonym (Mia)

    Det finns olika former av demens som påverkar personens beteende olika. Vissa tror man inte att de är dementa för dem kan hålla ett samtal och verkar rätt normala. Andra kan inte prata. Vissa kan bli aggressiva.

    Det är mer påfrestande att arbeta med dementa än "vanliga" äldre på ett boende. Men det kan också vara väldigt roligt. Saker som kommer ur dem kan vara rätt komiska. Dem kan även säga elaka saker så ta inget personligt.

    Tips överlag när du jobbar på ett äldreboende. Ta iniativ sitt inte och vänta på att en ordinarie ska säga vad du ska göra. Första och andra veckan är det ok men sen borde du va rätt självgående. När du pratar med äldre så prata lite högre än vanligt, tydligt och långsamt. Förklara vad ni/du ska göra. Ska du hjälpa en på toan så säg att nu går vi till toaletten, nu kan du sätta dig på toaletten och nu sitter du på toaletten. En dement person kan inte tar in allt som händer så bara för att du sätter hen på toaletten så kanske du måste säga tydligt "du kan kissa nu, du sitter på toaletten".

    Är du tydlig med allt du gör i deras närvaro så lugnar du dem. Att bara börja ta av tröjan utan att säga något tycker jag är ohyfsat.

  • mommadearest
    Anonym (Mia) skrev 2020-06-18 14:59:14 följande:

    Det finns olika former av demens som påverkar personens beteende olika. Vissa tror man inte att de är dementa för dem kan hålla ett samtal och verkar rätt normala. Andra kan inte prata. Vissa kan bli aggressiva.

    Det är mer påfrestande att arbeta med dementa än "vanliga" äldre på ett boende. Men det kan också vara väldigt roligt. Saker som kommer ur dem kan vara rätt komiska. Dem kan även säga elaka saker så ta inget personligt.

    Tips överlag när du jobbar på ett äldreboende. Ta iniativ sitt inte och vänta på att en ordinarie ska säga vad du ska göra. Första och andra veckan är det ok men sen borde du va rätt självgående. När du pratar med äldre så prata lite högre än vanligt, tydligt och långsamt. Förklara vad ni/du ska göra. Ska du hjälpa en på toan så säg att nu går vi till toaletten, nu kan du sätta dig på toaletten och nu sitter du på toaletten. En dement person kan inte tar in allt som händer så bara för att du sätter hen på toaletten så kanske du måste säga tydligt "du kan kissa nu, du sitter på toaletten".

    Är du tydlig med allt du gör i deras närvaro så lugnar du dem. Att bara börja ta av tröjan utan att säga något tycker jag är ohyfsat.


    Tack så hemskt mycket för bra svar! ????
  • mommadearest

    Vet inte varför det blev frågetecken efter det jag skrev sist.

    Det var jättebra tips, jag tyckte det gick jättebra på introduktionsdagarna, nu har jag skrivit upp mig på inringning men inte fått något ännu. Ser fram emot att jobba dock, var riktigt intressant och roligt faktiskt. 

  • Anonym (Venna)

    Man ska inte, bara för att någon är äldre, tala högre och långsamt.

    Du ska tala normalt med ögonkontakt. I de fall personen hör och ser dåligt kan man tala lite högre om det behövs, men oftast räcker det att bara se till att miljön runt är tyst.

    Långsammare kan vara svårare att höra så prata i normal takt.

    Se de äldre som en medmänniska, som en jämnställd vuxen. Lär känna personerna ordentligt och anpassa dig efter deras behov och personlighet.

Svar på tråden Arbeta på demensboende, tips och råd tack!