• Fonoro­na
    Thu 18 Jun 2020 16:59
    464 visningar
    2 svar
    2
    464

    Kan jag äta detta? (LCHF)

    Hej allihopa :) Jag har börjat med LCHF "igen", men den här gången är det verkligen seriöst och jag kommer göra allt för att tappa typ 90 kilo.

    Jag undrar ifall det är ok att äta en skål turkisk yoghurt med lite melon bitar i utan att något går snett i min diet?

    Det var allt :)

  • Svar på tråden Kan jag äta detta? (LCHF)
  • Thu 18 Jun 2020 17:02
    #1

    Beror ju på vad du äter resten av dagen och om du kör strikt eller liberal LCHF.

  • Thu 18 Jun 2020 17:17
    #2

    Beror ju på hur känslig du är. Turkisk yoghurt innehåller ju ungefär 5 gram kolhydrater per dl - hur mycket "en skål" är varierar ju - men knappast inte mindre än 2 dl (mindre än en standard dricksglas vilka brukar vara runt 3dl) - vilket då är 10 gram redan innan du lagt till några melonbitar. 
    Lite "standard lchf" av striktare typ som ofta rekommenderas att börja på är runt 20 gram/dag (eller var i alla fall när jag pysslade med det för 10 år sedan eller så) - då har din mycket lilla skål (ungefär storleken av knappt en berry yoghurt förpackning) utan någon melon tagit upp halva dagsmängden. 
    Nu behöver ju inte alla vara särskilt strikta, men den där frukosten kommer nog vara minst halva dagsmängden kolhydrater om den inte är pytteliten (en del kan ju tycka att 1 dl yoghurt är tillräckligt) - själv skulle jag nog hellre lägga det på grönsaker istället. 

    Yoghurt (och mjölk) i typiskt svenska frukostportioner fungerar oftast inte särskilt bra. (däremot en dressing på t ex hälften yoghurt/majonnäs där portionsstorleken snarare är 0.5-1.0 dl funkar ju helt ok - på samma sätt en lite skvätt mjölk i en maträtt, men att dricka ett helt glas eller ha 0.5 dl i kaffet flera gånger under dagen inte fullt så bra)

    Välj annan slags frukostmat (t ex ägg i olika former) eller kör periodisk fasta så får du nog bättre resultat. 

    Om du inte är man och med jättebra förbränning och äter närmast kolhydratfritt resten av dagen (känt några som ätit så) kan du säkert få bra viktminskning ändå - men personligen tror jag att det är mycket hälsosammare (och för de flesta mycket effektivare) att lägga större delen av "kolhydratbudgeten" på grönsaker och undvika alltför mycket mejerier. 

Svar på tråden Kan jag äta detta? (LCHF)