• emeliienicole

    Ett positivt, ett negativt. Hur ska jag tänka?

    Som rubriken lyder. Idag är min mens 3 dagar sen. Fick i morses ett svagt plus på en sticka från RFSU, blev sååå glad. Det var ingen ?testa tidigt? utan det var en vanlig sticka. Kom hem från jobbet senare på eftermiddagen och hade köpt ett digital clearblue och det visar ?inte gravid?? Hur ska jag tänka nu? Vilken litar man på? Kan det visa positivt för att sen vara negativt?

  • Svar på tråden Ett positivt, ett negativt. Hur ska jag tänka?
  • Anonym (Mamma)

    Ett test kan visa felaktigt negativt men inte felaktigt positivt. Hormonerna de mäter finns i högre koncentration i morgonurinen, därför kan det bli plus på morgonen och negativt senare på dagen. Så jag skulle säga att du har något på gång!

  • Solblomma30
    emeliienicole skrev 2020-06-18 17:17:14 följande:

    Som rubriken lyder. Idag är min mens 3 dagar sen. Fick i morses ett svagt plus på en sticka från RFSU, blev sååå glad. Det var ingen ?testa tidigt? utan det var en vanlig sticka. Kom hem från jobbet senare på eftermiddagen och hade köpt ett digital clearblue och det visar ?inte gravid?? Hur ska jag tänka nu? Vilken litar man på? Kan det visa positivt för att sen vara negativt?


    Det mest troliga är att du är så tidigt i graviditeten att du har väldigt låg halt av hcg i din urin. Om du tog ett test med morgonurinen som är mer koncentrerad (eftersom man oftast inte äter och dricker nattetid) så är det mer hcg i den urinen än urinen senare under dagen som är mindre koncentrerad eftersom du då har ätit och druckit vilket späder ut urinen. Så jag skulle tippa på att du är gravid och att du kommer att få ett positivt resultat igen imorgon på morgonen :)

    Jag brukar för övrigt alltid få bäst resultat om jag struntar i att använda den första urinen på morgonen. Jag kissar som vanligt när jag går upp, väntar sen en kvart/halvtimme och kissar sen en andra gång och använder den urinen för att testa (obs man får inte äta eller dricka emellan). Det brukar ge mycket starkare streck. Jag vet inte varför, kanske för att kroppens ämnesomsättning minskar nattetid och därför utsöndrar man lite mindre hcg i urinen, eller möjligen för att första morgonurinen innehåller en blandning av hcg-halten från gårdagens kväll fram till morgonen. Oavsett så brukar det funka mycket bättre så testa det :) Hoppas du är gravid!
  • Anonym (Borås)

    Olika test har olika känslighet. Vänta någon dag och testa igen.

  • Körsbärsdalen

    Rfsus är dessvärre ökända för sina falska svagt positiva tester... Är mensen 3 dagar sen borde du fått ett starkt streck med morgonurin, och positivt på clearblues digitala även eftermiddag (så länge du inte kissat jättesnart innan du gör testet, eller druckit enorma mängder).

  • Anonym (L)

    Rfsu brukar ge falskt positivt. Jag skulle lita mer på det digitala testet, men vänta lite och testa sedan igen. Digitala tester brukar vara mer tillförlitliga.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2020-06-18 19:12:37 följande:

    Rfsu brukar ge falskt positivt. Jag skulle lita mer på det digitala testet, men vänta lite och testa sedan igen. Digitala tester brukar vara mer tillförlitliga.


    Det här hade jag ingen aning om. Hur kan det vara möjligt?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-18 19:33:17 följande:

    Det här hade jag ingen aning om. Hur kan det vara möjligt?


    Det känns som att vissa märken gör sina tester så att de ska ge en svag linje oavsett, så de tjänar pengar på att folk köper massa tester och testar och testar tills mensen kommer eller det faktiskt blir ett vettigt positivt test.
  • Anonym (spöket)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-18 19:46:55 följande:
    Det känns som att vissa märken gör sina tester så att de ska ge en svag linje oavsett, så de tjänar pengar på att folk köper massa tester och testar och testar tills mensen kommer eller det faktiskt blir ett vettigt positivt test.
    Det är ju helt fruktansvärt om det är sant, vilket det ju mycket väl kan vara. :(
  • emeliienicole
    Anonym (L) skrev 2020-06-18 19:12:37 följande:

    Rfsu brukar ge falskt positivt. Jag skulle lita mer på det digitala testet, men vänta lite och testa sedan igen. Digitala tester brukar vara mer tillförlitliga.


    Ja, jag har hört detta också. Har dock testat mig med dessa rfsu i ett halvår och fått tokblanka stickor innan, så det förvånade mig att det äntligen visade ett svagt streck idag. Ska inte gå upp förhoppningarna, jag får testa i morgon bitti med digital..tack för svar!
  • emeliienicole
    Solblomma30 skrev 2020-06-18 17:44:45 följande:

    Det mest troliga är att du är så tidigt i graviditeten att du har väldigt låg halt av hcg i din urin. Om du tog ett test med morgonurinen som är mer koncentrerad (eftersom man oftast inte äter och dricker nattetid) så är det mer hcg i den urinen än urinen senare under dagen som är mindre koncentrerad eftersom du då har ätit och druckit vilket späder ut urinen. Så jag skulle tippa på att du är gravid och att du kommer att få ett positivt resultat igen imorgon på morgonen :)

    Jag brukar för övrigt alltid få bäst resultat om jag struntar i att använda den första urinen på morgonen. Jag kissar som vanligt när jag går upp, väntar sen en kvart/halvtimme och kissar sen en andra gång och använder den urinen för att testa (obs man får inte äta eller dricka emellan). Det brukar ge mycket starkare streck. Jag vet inte varför, kanske för att kroppens ämnesomsättning minskar nattetid och därför utsöndrar man lite mindre hcg i urinen, eller möjligen för att första morgonurinen innehåller en blandning av hcg-halten från gårdagens kväll fram till morgonen. Oavsett så brukar det funka mycket bättre så testa det :) Hoppas du är gravid!


    Tack för svar! Ska testa detta i morgon! Tydligen har ju flera fått falskt positivt så jag håller tummarna att det inte är så..
  • Anonym (Astrid)

    Jag har aldrig fått falskt positiv med rfsu, det viktigaste, oavsett teststicka, är att inte få någon vätska på kontrollstickan, alltså det som är över maxgränsen. Det räcker med fingrar eller nån droppe så kan det visa falskt positivt- det har jag däremot varit med om, så det är ju mycket smidigare att använda t.ex. clearblue digital så slipper man tänka på det.

    Nu säger jag inte att det var anledningen till att du fick positivt, utan att det kan vara en anledning till varför det blir så.

    Som sagt, testa igen om några dagar, kanske hade du ägglossning senare än du trodde? Eller så var halten hcg olika när du tog testerna, eller så var det dessvärre ett falskt positiv.

    Hur som helst så önskar jag dig lycka till!

  • Anonym (Mamma)
    Körsbärsdalen skrev 2020-06-18 19:46:55 följande:

    Det känns som att vissa märken gör sina tester så att de ska ge en svag linje oavsett, så de tjänar pengar på att folk köper massa tester och testar och testar tills mensen kommer eller det faktiskt blir ett vettigt positivt test.


    Men det låter som en kemisk omöjlighet. Testet är ju en kemisk reaktion på hcg. Finns inte hcg kan inte reaktionen ske. Astrids förklaring låter mer trolig.

    Lycka till med dagens test TS!
  • Solblomma30
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-19 08:21:22 följande:

    Men det låter som en kemisk omöjlighet. Testet är ju en kemisk reaktion på hcg. Finns inte hcg kan inte reaktionen ske. Astrids förklaring låter mer trolig.

    Lycka till med dagens test TS!


    Jag håller med. Det vore dessutom olagligt att göra testerna felaktiga. Det känns inte alls troligt att det är så.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-19 08:21:22 följande:

    Men det låter som en kemisk omöjlighet. Testet är ju en kemisk reaktion på hcg. Finns inte hcg kan inte reaktionen ske. Astrids förklaring låter mer trolig.

    Lycka till med dagens test TS!


    Finns t.o.m. fake-tester att köpa, där en linje uppstår om du så doppar den i vatten. Rfsus tester ger falskt positiva även med "skyddshölsa".
  • Anonym (Astrid)

    Här är en bra länk där det står om graviditetstest.

    www.viforaldrar.se/gravid/vanta-barn/graviditetstest-sa-funkar-det/

    Där skriver dem att, ja test kan visa fel, men att det är ytterst ovanligt om man gör allt rätt enligt instruktioner.

    På rfus bruksanvisning står det även att vissa läkemedel/hormoner/sjukdomar kan ge utslag.

    www.rfsu.com/sv/produkter/sjalvtester/graviditet-agglossning/graviditetstest-testa-ofta-8-pack/

    Om du går in på länken och trycker fram bruksanvisning så kan du läsa om det.

    Anonym S, har du källor på det du skriver?

  • Anonym (S)
    Anonym (Astrid) skrev 2020-06-19 09:28:54 följande:

    Här är en bra länk där det står om graviditetstest.

    www.viforaldrar.se/gravid/vanta-barn/graviditetstest-sa-funkar-det/

    Där skriver dem att, ja test kan visa fel, men att det är ytterst ovanligt om man gör allt rätt enligt instruktioner.

    På rfus bruksanvisning står det även att vissa läkemedel/hormoner/sjukdomar kan ge utslag.

    www.rfsu.com/sv/produkter/sjalvtester/graviditet-agglossning/graviditetstest-testa-ofta-8-pack/

    Om du går in på länken och trycker fram bruksanvisning så kan du läsa om det.

    Anonym S, har du källor på det du skriver?


    www.ebay.com/itm/Right-Time-Prank-Joke-Pregnancy-Test-Always-Turns-Positive-Pack-2-/183536832982&siteid=1&mkcid=2&mkrid=711-153320-877651-5&source_name=google&mktype=pla&campaignid=910896432&groupid=47143197962&targeted=pla-350595142005&MT_ID=&adpos=&device=m&googleloc=9067797&itemid=183536832982&merchantid=116792603&geo_id=192&gclid=CjwKCAjwxLH3BRApEiwAqX9arQit016_CYQki7IvaD_ibYcMTrNAn-Cj2joNa9aw_iUm3FQRUSTuWBoC93kQAvD_BwE

    Där har du ett fake-pregnancy test som du inte ens behöver urin för att få "positivt" på.

    Just RFSUs tester är det duktigt många trådar som florerar på forumet som "positiva" när det sedan kommer mens (och inga andra märken har visat positivt...). Även de med hölsa. Har noll förtroende för just deras tester.

    Gissar också att TS fick negativt på morgonens digitala test, tyvärr.
  • Anonym (Astrid)

    Anonym S, det där är ju bara en länk till fake-test, jag vill ha länk till någon sida med någon slags vetenskaplig källa, där det faktiskt står att rfsu har dåliga tester...

  • Anonym (S)
    Anonym (Astrid) skrev 2020-06-19 11:09:24 följande:

    Anonym S, det där är ju bara en länk till fake-test, jag vill ha länk till någon sida med någon slags vetenskaplig källa, där det faktiskt står att rfsu har dåliga tester...


    Det finns inte. Det finns inte för något "etablerat" märkes test, men många erfarenheter framförallt på detta forum. Du kan ju fortsätta tro att det inte existerar falskt positiva tester, men det digitala testet TS tog (och många andra) efter RFSUs positiva = negativt.
Svar på tråden Ett positivt, ett negativt. Hur ska jag tänka?