• Anonym (Fundersam)

Censurera barn på bilder på sociala medier. Varför ens lägga ut bilder på dom iså fall?

Ställer min fråga för att jag tycker beteendet är motsägelsefullt. Finns dom som inte vill lägga ut sina barn på sociala medier vilket jag respekterar. Men det jag reagerar på är dom som lägger ut bilder men censurerar ansiktet. Varför?

Om dom är rädd om barnets intregitet varför ens då dela med sig? Är ju också en del av barnets intregitet att dela en bild och sen skriva en text ofentligt om barnet.

Vill man bara skryta om sitt barn fastän man inte vill visa barnet? Vill man bara säga titta jag har ett barn men du får inte se hur hen ser ut? Kanske finns någon annan anledning. Om ni har någon ide om varför man ens delar bilder om man inte vill visa så förklara gärna då.

Jag är inte irriterad eller dömande, jag vill bara förstå

• Svar på tråden Censurera barn på bilder på sociala medier. Varför ens lägga ut bilder på dom iså fall?
  • Anonym (H)

Förmodligen för att man är så stolt över sitt barn och vill visa sitt underverk för hela världen, men samtidigt vill skydda barnets integritet. Har dock endast sett personer med tusantals följare (kändisar) göra detta. Aldrig "vanlisar". Och det kan jag någonstans förstå.

• Tow2Mater

Man kanske bara vill visa och berätta om vad man gör och vad som händer. Inte för att visa barnet specifikt.

• Tow2Mater

Man kanske bara vill visa och berätta om vad man gör och vad som händer. Inte för att visa barnet specifikt.

• Anonym (eee)

Jag är med i stickgrupper och det är mycket vanligt där, att man vill visa tex en tröja man stickat till barn/barnbarn men då lägger man något över ansiktet på barnet, för det är inte barnet som ska visas upp, det är tröjan. Då är de ju inte på ens egen privata sida utan i en grupp där de kanske är med flera tusen, så då kanske det känns bättre att göra så. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (eee) skrev 2020-06-20 06:09:37 följande:

Jag är med i stickgrupper och det är mycket vanligt där, att man vill visa tex en tröja man stickat till barn/barnbarn men då lägger man något över ansiktet på barnet, för det är inte barnet som ska visas upp, det är tröjan. Då är de ju inte på ens egen privata sida utan i en grupp där de kanske är med flera tusen, så då kanske det känns bättre att göra så. 

Ja då har jag full förståelse för det är med i en bilbarnsstolsgrupp där folk vill ha tips. Då förstår jag att man cencurerar ansiktet. För då är det inte barnet man vill visa upp. Man vill då ha hjälp med att barnet ska sitta så säkert som möjligt.

Det jag menade är mer att vissa lägger ut bilder på barnet, censurerar ansiktet men skriver saker som barnet gjort och sagt. De föräldrsrna säger att dom vill skydda barnets intregitet eller låta barnet bestämma själv om den ska vara med på sociala medier eller ej när dom är stor. Men vissa av dessa föräldrar delar väldigt personliga saker. Tänker på tex nour som la ut en bild på sin son. Cencurerade ansiktet och skrev att han fes så högt att han väckte sig själv. Tänk om han inte vill att det ska kunna läsas av allmänheten när han blir större.

Jag upplever att det är lite motsägelsefullt men kan ju finnas en poäng jag missat i det hela. Har några facebookvänner som gör samma sak och då tänker man ibland varför ens skriva vad barnet gör och säger om du vill att barnet själv ska kunna avgöra om hen vill finnas på sociala medier :)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2020-06-20 00:15:20 följande:

Förmodligen för att man är så stolt över sitt barn och vill visa sitt underverk för hela världen, men samtidigt vill skydda barnets integritet. Har dock endast sett personer med tusantals följare (kändisar) göra detta. Aldrig "vanlisar". Och det kan jag någonstans förstå.

Jag har även helt vanliga okända facebook vänner som gör så. Har även en vän som absolut inte vill outa sitt barn på sociala medier alls och det förstår jag mer faktiskt Dock respekterar jag alla som väljer detta och delar aldrog bilder på andras barn.
  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2020-06-20 01:23:07 följande:

Absolut men det dom inte tänker på är att även sånt som barnet gör och säger kan ju också vara sånt som barnet senare önskade att det inte fanns på sociala medier. Jag får lite känslan att man vill respektera barnet men kan inte göra det fullt ut
  • Anonym (H)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-06-20 13:47:11 följande:
    Ja då har jag full förståelse för det smile1.gif är med i en bilbarnsstolsgrupp där folk vill ha tips. Då förstår jag att man cencurerar ansiktet. För då är det inte barnet man vill visa upp. Man vill då ha hjälp med att barnet ska sitta så säkert som möjligt.

Det jag menade är mer att vissa lägger ut bilder på barnet, censurerar ansiktet men skriver saker som barnet gjort och sagt. De föräldrsrna säger att dom vill skydda barnets intregitet eller låta barnet bestämma själv om den ska vara med på sociala medier eller ej när dom är stor. Men vissa av dessa föräldrar delar väldigt personliga saker. Tänker på tex nour som la ut en bild på sin son. Cencurerade ansiktet och skrev att han fes så högt att han väckte sig själv. Tänk om han inte vill att det ska kunna läsas av allmänheten när han blir större. smile1.gif

Jag upplever att det är lite motsägelsefullt men kan ju finnas en poäng jag missat i det hela. Har några facebookvänner som gör samma sak och då tänker man ibland varför ens skriva vad barnet gör och säger om du vill att barnet själv ska kunna avgöra om hen vill finnas på sociala medier :)
    Det var just Nour jag tänkte på faktiskt när jag skrev att man vill skrika ut sin kärlek till sitt barn överallt. För det känns som att det är precis det hon gör, hon kan bara inte hålla det inom sig.
  • Limeblad

Har en vän som gör så hela tiden. Bilder på barnen med stora emojis över ansiktena med texter som

Jag gör allt för er.

Mina hjärtan.

Ni är det bästa som hänt.

Barnen gör inget särskilt så man ser typ bara deras kläder. Jag fattar inte grejen.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2020-06-20 14:03:24 följande:

Det var just Nour jag tänkte på faktiskt när jag skrev att man vill skrika ut sin kärlek till sitt barn överallt. För det känns som att det är precis det hon gör, hon kan bara inte hålla det inom sig.

Aha kul att jag inte vart ensam och att reagerat på det. Jo jag förstår att man vill skrika ut sin kärlek till barnen. Dom är ju ändå det käraste man har ???? Dock har jag avårt att förstå varför man inte kan lugna sig lite.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2020-06-20 14:03:24 följande:

Aha kul att jag inte vart ensam och att reagerat på det. Jo jag förstår att man vill skrika ut sin kärlek till barnen. Dom är ju ändå det käraste man har ???? Dock har jag avårt att förstå varför man inte kan lugna sig lite.
  • Anonym (Fundersam)
    Limeblad skrev 2020-06-20 16:47:49 följande:

Har en vän som gör så hela tiden. Bilder på barnen med stora emojis över ansiktena med texter som

Jag gör allt för er.

Mina hjärtan.

Ni är det bästa som hänt.

Barnen gör inget särskilt så man ser typ bara deras kläder. Jag fattar inte grejen.

Ja drt blir ju att att som skriver inte stämmer överrens med det man ser på bilden då.

Föräldern berättar sin kärlek för barnet. Och man själv tänker vilken fin jacka typ.
Svar på tråden Censurera barn på bilder på sociala medier. Varför ens lägga ut bilder på dom iså fall?