• Kråkungen

    Lär mig allt om salt, snälla!

    Hej alla,

    Finns det nån här inne som kan reda ut det här med salt åt mig? På olika sajter som predikar "naturlig hälsa" (exvis ekoappen) pratas det mycket om att salt är bra och viktigt för oss, och att många lider av saltbrist - men att det är viktigt att man äter rätt salt (nämligen Himalayasalt eller havssalt), som inte innehåller en massa natriumklorid... Men - salt är väl det samma som natriumklorid? Eller? Så hur hänger det ihop - det är bra att äta salt, så länge det inte innehåller en massa salt?? Dessutom: innehåller inte alla Himalayasalter 98 % natriumklorid?

    Det här blev ett virrigt inlägg, men jag hoppas att det finns nån därute som kan det här med salt, och som kan reda ut begreppen lite...

  • Svar på tråden Lär mig allt om salt, snälla!
  • Anonym (NaCl)

    Det finns en massa olika salter. En del behövs i lagom mängd medan andra är direkt giftiga. Natriumklorid är vanligt koksalt. Det behöver vi för att må bra, men äter vi för mycket blir det farligt. Här kan du läsa om vad ett salt är för något: www.studera.com/tranano/kemi/Oorganisk/Salter.html Och här kan du läsa om vad du behöver tänka på för att din kropp ska få det den behöver: www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1

  • Anonym (NaCl)

    Jag har förresten sett himalayasalt marknadsföras med att det "innehåller alla grundämnen". Det är ju verkligen inget bra argument. Vissa grundämnen (exempelvis bly, kvicksilver och arsenik) bör vi undvika så långt det är möjligt, för de gör ingen nytta i kroppen, bara skada.

  • Kråkungen
    Anonym (NaCl) skrev 2020-06-20 08:25:54 följande:

    Det finns en massa olika salter. En del behövs i lagom mängd medan andra är direkt giftiga. Natriumklorid är vanligt koksalt. Det behöver vi för att må bra, men äter vi för mycket blir det farligt. Här kan du läsa om vad ett salt är för något: www.studera.com/tranano/kemi/Oorganisk/Salter.html Och här kan du läsa om vad du behöver tänka på för att din kropp ska få det den behöver: www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1


    Tack så jättemycket för ditt svar! Det som de pratar om under den första länken verkar ju dock inte syfta på "konsumtions-salt"? Det salt vi äter är väl ändå alltid natriumklorid? (Se t ex periodiskasystemet.nu/salt). Eller vad är det för andra salter vi äter? Och, du säger: "en del behövs i lagom mängd medan andra är direkt giftiga" - kan du ge exempel på vardera sorten? (Alltså, nu låter jag jätteaggressiv, och som att jag bara vill käfta, men det är absolut inte menat så; jag är jättetacksam för att du öht velat svara, och mina frågor är inte menade som mothugg, utan som just frågor :) )
    Anonym (NaCl) skrev 2020-06-20 08:30:39 följande:

    Jag har förresten sett himalayasalt marknadsföras med att det "innehåller alla grundämnen". Det är ju verkligen inget bra argument. Vissa grundämnen (exempelvis bly, kvicksilver och arsenik) bör vi undvika så långt det är möjligt, för de gör ingen nytta i kroppen, bara skada.


    Haha, nä - det låter ju inte speciellt bra! Kan dock inte säga att jag själv sett just det argumentet nånstans... Men har du sett Himalayasalt som bara innehåller en liten andel natriumklorid?
  • Limeblad

    Det salt man äter är NaCl. Samma salt är i Himalayasalt men det har producerats på annat sätt och det finns andra mineraler i. Köper dock inte att den lilla mängd mineraler skulle vara så viktiga att få i sig just via saltet. Tycker det känns sämre att konsumera något som bildades för så lång tid. Himalayasalt lär ju inte finnas i obegränsad mängd, en ändlig resurs. Själv köper jag vanligt hederligt salt med tillsatt jod. Jordbrist har blivit vanligare sen alla dessa salter blev vanliga.

  • Drottningen1970

    Bordsalt med JOD. Bara att köpa och konsumera som en vanlig människa. Finns ingen anledning att snöa in och fundera.

    Himalayasalt... haha...vilket nys..

  • Kråkungen
    Limeblad skrev 2020-06-20 09:41:54 följande:

    Det salt man äter är NaCl. Samma salt är i Himalayasalt men det har producerats på annat sätt och det finns andra mineraler i. Köper dock inte att den lilla mängd mineraler skulle vara så viktiga att få i sig just via saltet. Tycker det känns sämre att konsumera något som bildades för så lång tid. Himalayasalt lär ju inte finnas i obegränsad mängd, en ändlig resurs. Själv köper jag vanligt hederligt salt med tillsatt jod. Jordbrist har blivit vanligare sen alla dessa salter blev vanliga.


    Ja, ok ? det är typ detta jag kommit fram till också... så varför är det då så viktigt att man använder just havs- eller Himalayasalt..? Det jag ffa funderar på är saltvatten flush, som presenteras som ett hälsosamt sätt för alla oss med förstoppning/tarmproblem att detoxa och rensa ut... i det sammanhanget understryks det ivrigt att det är såååå viktigt att man inte använder vanligt bordsalt - men varför??
    Drottningen1970 skrev 2020-06-20 09:46:02 följande:

    Bordsalt med JOD. Bara att köpa och konsumera som en vanlig människa. Finns ingen anledning att snöa in och fundera.

    Himalayasalt... haha...vilket nys..


    Vad är det som är nys med det dock? Det är ju skillnad på det och vanligt bordssalt, så det är ju två olika produkter - som alltså bör ha två olika namn. Frågan är bara om - och i så fall varför - det är så mycket bättre eller hälsosammare med Himalayasalt, och det är kanske det du menar med att det är nys? Inte att det är nys att det är ett annorlunda salt, utan att det är nys att det skulle vara bättre än vanligt bordsalt?

  • Kråkungen
    Limeblad skrev 2020-06-20 09:41:54 följande:

    Det salt man äter är NaCl. Samma salt är i Himalayasalt men det har producerats på annat sätt och det finns andra mineraler i. Köper dock inte att den lilla mängd mineraler skulle vara så viktiga att få i sig just via saltet. Tycker det känns sämre att konsumera något som bildades för så lång tid. Himalayasalt lär ju inte finnas i obegränsad mängd, en ändlig resurs. Själv köper jag vanligt hederligt salt med tillsatt jod. Jordbrist har blivit vanligare sen alla dessa salter blev vanliga.


    alltså, jävla FL som inte klarar tankstreck!! I föregående inlägg där jag citerade dig, Limeblad, skulle det stå: "Ja, ok TANKSTRECK det är typ detta jag kommit fram till också" inte "Ja, ok FRÅGETECKEN det är typ detta jag kommit fram till också"

    Ser ju jätteoförskämt ut med ett frågetecken där... sorry!!!
  • Limeblad
    Kråkungen skrev 2020-06-20 10:10:22 följande:

    Ja, ok ? det är typ detta jag kommit fram till också... så varför är det då så viktigt att man använder just havs- eller Himalayasalt..? Det jag ffa funderar på är saltvatten flush, som presenteras som ett hälsosamt sätt för alla oss med förstoppning/tarmproblem att detoxa och rensa ut... i det sammanhanget understryks det ivrigt att det är såååå viktigt att man inte använder vanligt bordsalt - men varför??Vad är det som är nys med det dock? Det är ju skillnad på det och vanligt bordssalt, så det är ju två olika produkter - som alltså bör ha två olika namn. Frågan är bara om - och i så fall varför - det är så mycket bättre eller hälsosammare med Himalayasalt, och det är kanske det du menar med att det är nys? Inte att det är nys att det är ett annorlunda salt, utan att det är nys att det skulle vara bättre än vanligt bordsalt?


    Det är väl det att det är sån liten skillnad (utom prisskillnaden). Jag har förstått det som att mängden mineraler är mycket mindre än vad man får i sig genom övrig kost så det gör varken till eller från.

    Det är ju väldigt många saker som presenteras som hälsosamma men där det inte finns någon bevisad effekt.
  • Kråkungen
    Limeblad skrev 2020-06-20 10:14:20 följande:
    Det är ju väldigt många saker som presenteras som hälsosamma men där det inte finns någon bevisad effekt.
    True...
Svar på tråden Lär mig allt om salt, snälla!