• Sat 20 Jun 2020 12:33
    1521 visningar
    22 svar
    -2
    22
    1521

    Au pair, barnvakt eller annan hjälp?

    Hej,

    Jag kommer snart att få barn som ensamstående mamma, och mina förldrar bor flera timmar bort, så jag kommer inte att ha någon gratis hjälp.

    Jag är väldigt känslig för sömnbrist,så tänker att jag nog för betala för barnvakt på nätterna ganska ofta för att få sova, kanske var tredje natt och sen försöka med "sleep training". De allra första veckorna kanske jag behöver ännu mer hjälp. 

    Sen vill jag väl någon gång ibland kunna gå ut någon kväll utan barn, så då behöver jag barnvakt också.

    Så jag tänkte höra med er om ni har några förslag till barnomsorg? Behöver jag en au pair eller räcker det med barnvakter? Är det lätt att hitta barnvakter som är villiga att jobba ibland på nätterna i Stockholm? Är det lätt att hitta någon barnvakt långsiktigt? Hur ser kostnaderna ut? Finns det andra alternativ för första månaden, om man vill ha extra hjälp då?  Sen har jag begränsat med pengar också, så att anställa en heltids nanny funkar inte. Men jag får nog vara beredd på att lägga en stor del av min lön på hjälp.

    Just nu kollar jag på lägenheter, men frågan är om det räcker med att köpa en trea eller om jag behöver en fyra? (om jag ska ha au pair).

    Och vad gäller pappadagar som vänner kan ta, hur mycket skulle de förlora ekonomiskt på det? Om ingen av ens vänner vill ta sådana, finns det andra sätt att hitta frivilliga?

  • Svar på tråden Au pair, barnvakt eller annan hjälp?
  • Sat 20 Jun 2020 12:40
    #1
    +1

    Får man bebis får man räkna med sömnbrist. Finns nog väldigt få som vill jobba natt och sköta ditt barn om dom itne får bra betalt för det. Du är knappast ensam om att vara känslig för sömnbrist ts. Bara att bita ihop och ta hand om ditt barn.

  • Sat 20 Jun 2020 12:41
    #2
    +1

    Sen har du råd att KÖPA en 3a eller 4a i Sthlm så har du knappast begränsat med pengar heller som du påstår och då har du även råd med en bra lön för ev barnflicka som ska sköta ditt barn nattetid. 

  • Sat 20 Jun 2020 12:56
    #3

    Man har inte barnvakt till nyfödda. Barnet måste få knyta an till dig i lugn och ro.

    Sömnbrist är en del av paketet när man väljer att skaffa barn.

  • Sat 20 Jun 2020 12:59
    #4
    -1 +1

    Och du planerar att sömnträna en nyfödd efter ett par veckor. Sitter du och provocerar eller?

    Om du verkligen är allvarlig så känns det lite bråttom att du skaffar dig lite verklighetsförankring genom att lära dig om barns behov innan barnet föds och du orsakar allvarlig skada.

  • Sat 20 Jun 2020 13:02
    #5
    Drottningen1970 skrev 2020-06-20 12:59:17 följande:
    Och du planerar att sömnträna en nyfödd efter ett par veckor. Sitter du och provocerar eller?

    Om du verkligen är allvarlig så känns det lite bråttom att du skaffar dig lite verklighetsförankring genom att lära dig om barns behov innan barnet föds och du orsakar allvarlig skada.
    Får känslan av att det är en trolltråd faktiskt. Eller hoppas nästan på det.
  • Sat 20 Jun 2020 13:06
    #6

    Haha, du är väl inte allvarlig nu?

    Välkommen till livet som förälder.
    Och begränsat med pengar?
    Stolligt deluxe.

  • Sat 20 Jun 2020 13:12
    #7
    Whitehorse1979 skrev 2020-06-20 13:06:18 följande:
    Haha, du är väl inte allvarlig nu?

    Välkommen till livet som förälder.
    Och begränsat med pengar?
    Stolligt deluxe.
    tror och hoppas det är en tråd till för att provocera.
  • Sat 20 Jun 2020 13:17
    #8

    Jag kände några au-pair tjejer som fick ta hand om spädbarn på nätterna. Så det förekommer.

    Men det är nog ovanligt i alla fall.

    Det var för några år sen i Djursholm.


    viseversa skrev 2020-06-20 13:02:56 följande:

    Får känslan av att det är en trolltråd faktiskt. Eller hoppas nästan på det.


  • Sat 20 Jun 2020 14:58
    #9
    viseversa skrev 2020-06-20 13:12:02 följande:
    tror och hoppas det är en tråd till för att provocera.
    Det hoppas jag med.
  • GGN
    Sat 20 Jun 2020 17:08
    #10
    +1

    Är nog skönt med en au pair, de hjälper till med annat också.

Svar på tråden Au pair, barnvakt eller annan hjälp?