• Sat 20 Jun 2020 14:05
    236 visningar
    1 svar
    1
    236

    Annonsera egen verksamhet på FB

    Hej!

    Jag bakar tårtor och har startat en egen liten hobbyverksamhet då flera bekanta har börjat vilja köpa till födelsedagar osv. Nu undrar jag lite över hur det går till om jag vill skapa en sida på FB för att annonsera mina tårtor. Man kan ju tjäna upp till några tusen i månaden skattefritt men kan det bli en massa problem om jag nu väl skapar en sida? Tänker på Skatteverket osv...

    Vet att andra har skapat sådana annonseringssidor och om ni läser detta får ni gärna höra av er ????

  • Svar på tråden Annonsera egen verksamhet på FB
  • Anonym (1)
    Thu 2 Jul 2020 15:01
    #1
    +1

    Man får tjäna totalt ungefär 20.000kr per år. Detta betyder att om du tjänar mer än så totalt, detta inkluderar jobb, tårtförsäljning, och all annan verksamhet som genererar inkomst, så behöver det skattas. Om du ska göra allt enligt boken behöver ta upp detta i deklarationen och betala 30% av vinsten av försäljningen i skatt, detta gäller oavsett om du säljer direkt eller via en FB grupp. Observera att det bara är på vinsten du behöver skatta, dvs den totala summan du har sålt för minus alla utgifter relaterat till det, som t.ex ingredienser, transport, frakt, etc.. Om du dessutom startar ett företag har du även rätt till att dra av all moms på företagsrelaterade utgifter i deklarationen.

    Gör du inte detta räknas det som svart arbete och du riskerar att åka dit för skattefusk.. Hur stor den risken är kan man ju debattera, men du mer annonserar desto större blir ju risken att skatteverket kommer på dig.

Svar på tråden Annonsera egen verksamhet på FB