• Andiie87

    Svårt att koncentrera mig i en högljudd social grupp

    Återkommande är att jag har svårt att koncentrera mig i en grupp människor när det blir högljutt och skrikigt. Det gäller när det är från 6 personer och uppåt i princip. Dessa kan vara påverkade av alkohol eller bara vara allmänt ivriga att prata. Och högt dessutom. Det som sker är att jag får svårt att sålla information och att jag tillslut stänger av. Klarar liksom inte av när det blir för mycket intryck.

    Så har det varit ganska länge och är nu över 30 år.

    Jag uppskattar socialt häng, men får svårt så fort folk blir uppeggade och börjar försöka överrösta varandra. Går liksom in i mig själv.

    Någon som känner igen detta? Och hur har ni valt att hantera detta?

    Mvh

  • Svar på tråden Svårt att koncentrera mig i en högljudd social grupp
  • garib

    Jag är likadan.Det har blivit jobbigare med åren.Jag jobbar på förskola och när barnen och kollegor  pratar samtidigt brukar jag försöka lämna rummet.Jag är ensambarn och med liten släkt.Coronapandemin har gjort att vi är utomhus  mycket  på jobbet och jag tycker det är så skönt.Tackar oftast nej till fester mm pga oljud och flams.

  • Andiie87
    garib skrev 2020-06-21 14:45:56 följande:

    Jag är likadan.Det har blivit jobbigare med åren.Jag jobbar på förskola och när barnen och kollegor  pratar samtidigt brukar jag försöka lämna rummet.Jag är ensambarn och med liten släkt.Coronapandemin har gjort att vi är utomhus  mycket  på jobbet och jag tycker det är så skönt.Tackar oftast nej till fester mm pga oljud och flams.


    Okej. Dvs. socialt undvikande Skrattande

    Jag funderar på om det hade varit till ens fördel om man mediterade någon gång dagligen, så att man då bättre klarade av när det blir sådär överväldigande avseende intryck. För jag uppskattar fortfarande att umgås med människor. Till trots att jag är lite allergisk mot när folk skriker och pratar i mun på varandra!
Svar på tråden Svårt att koncentrera mig i en högljudd social grupp