• Anonym (Frida)

Snälla hjälp mig berätta vad detta innebär?! (Cellprov journalanteckning)!

Hej! Dom har hittat cellförändringar i min livmoder och jag blev kallad för prov där dom nöp av två bitar. Det absolut värsta jag varit med om och jag mådde så sjukt dåligt och grät långt efteråt...

Nu har jag väntat i tre veckor och idag kunde jag läsa i min journal- har inte fått brevet hem ännu. Men journalen är inte riktigt begriplig. Jag förstår dock att det inte är bra... någon med medicinsk bakgrund som snälla kan berätta vad detta innebär?? ???????? förstår som sagt att det inte är något bra. Å snälla skriv bara i tråden om du kan hjälpa mig översätta till normalt språk vad detta innebär...

Aktuellt

Cellprov visar på HSIL, HPV högrisk övrigt. Px portio 200610 preliminärt svar: Cervix med dysplastiskt cylinderepitel enligt ovan. Komplettering följer, och man misstänker eventuellt adenocarcinom in situ. Har väntat på komplettering från SU som inkom idag, dvs 200618. Slutlig diagnos: Portiobiopsier med måttlig skivepiteldysplasi HSIL/CIN 2.

Planering

Patienten ska kallas för konisering. Vi skickar brev nr 29. Med tanke på att vi fick vänta på eftergranskningen ska patienten kallas snarast, inom 2-3 veckor.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig berätta vad detta innebär?! (Cellprov journalanteckning)!
  • Anonym (Ingen fara)

Nej det är ingen fara, du har inte cancer, sluta läs din journal, det gör dig vara orörlig då du inte kan tyda det som står.

• Anonym (Ingen fara)

Nej det är ingen fara, du har inte cancer, sluta läs din journal, det gör dig vara orolig då du inte kan tyda det som står.

• Anonym (Läkarstudent)

Jag kan läsa in att det inte ser alltför bra ut på testresultaten, men du får mer svar av läkaren.

Jag råder dig därför att inte avboka den tiden eller att inte skjuta fram kolonisering för länge.

• Anonym (Läkarstudent)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2020-06-20 21:56:56 följande:

Nej det är ingen fara, du har inte cancer, sluta läs din journal, det gör dig vara orolig då du inte kan tyda det som står.

Men va?

Det är ju inget bra?
  • Anonym (Jobbar på patologen)

Dem har hittat ganska allvarliga cellförändringar i din livmoderhals. Du ska kiniseras där de hoppas att de kan få bort allt samt konstatera om det "bara" är dysplasi (alltså celler som skadats av HPV och växer lite galet) eller om det utvecklats till cancer.

Jag rekommenderar dig att göra koniseringen så snart som möjligt och försöka slappna av (vet att det är skitsvårt) och vänta på provsvaret.

Läkaren kan berätta mer om vilka behandlingar/rutiner de har på just ditt sjukhus för positiva/negativa svar :)

• Anonym (Jobbar på patologen)

Dem har hittat ganska allvarliga cellförändringar i din livmoderhals. Du ska kiniseras där de hoppas att de kan få bort allt samt konstatera om det "bara" är dysplasi (alltså celler som skadats av HPV och växer lite galet) eller om det utvecklats till cancer.

Jag rekommenderar dig att göra koniseringen så snart som möjligt och försöka slappna av (vet att det är skitsvårt) och vänta på provsvaret.

Läkaren kan berätta mer om vilka behandlingar/rutiner de har på just ditt sjukhus för positiva/negativa svar :)

• zqw123

Åh, jag förstår verkligen din ångest. För några år sedan fick jag beskedet att jag hade cellförändringar och skulle kontakta läkaren snarast. Jag hade varit bortrest och öppnade posten mitt i natten, låg sedan sömnlös och ringde så fort jag kunde morgonen därpå. Det jag fick höra lugnade mig något. De sa att cellförändringar inte innebär att man har cancer, utan de visar på risken att det kan bli cancer om man inte agerar. Jag blev inbokad för konisering då jag hade måttliga cellförändringar, dock visade det sig sedan att det hade gått tillbaka från måttliga till lätta, så jag behövde inte göra koniseringen. Jag har dock en vän som hade svåra cellförändringar och gjorde en sådan, hon blev sedan frisk och fick gå på lite tätare kontroller efteråt bara.

Jag förstår inte läkarspråket, mer än detta med svåra cellförändringar och konisering, men säger som de ovan; gör koniseringen så snart som möjligt. Om än du inte har cancer nu och så är det ju bäst att åtgärda så snart som möjligt tänker jag.

• Anonym (Loppan)

Lugn. Du har cellförändringar och ska göra en konisering. Det är jättevanligt och även om det känns läskigt så är det ett enkelt ingrepp. Jag gjorde det för några år sedan och blödde knappt efteråt, kände ingenting. Har flera vänner som gjort detsamma. Mina upptäcktes av en slump i samband med ett missfall och det var också bråttom.

Rädslan för cancer är värst, tror de flesta har rejäl ångest inför provresultaten. Men försök fokusera på att det är vanligt och att dom allra flesta blir helt bra efteråt. Bra att du gjorde ett cellprov och skönt att dom snabbar på innan det hinner sprida sig! Styrkekram

• Anonym (BMA)

Instämmer med de övriga att du kan ta det lugnt! Går man bara på sina kontroller så upptäcker man förändringar långt innan de blivit farliga.

Är oftast mer oroande än lugnande att läsa sina journalanteckningar själv.

De var osäkra på graden av förändringar först så de granskade provet extra och kom fram till att det inte är cancer utan "bara" förändringar grad 2.

Alltså måttliga förändringar och inte allvarliga.

Du kommer få kallelse för konisering vilket är en liten operation där de tar bort biten av livmodertappen där förändringarna sitter. Jag har själv fått göra det och har för mig att det gjorde mindre ont än biopsierna i och med att man fick bedövning. Var en undersköterska med också som kunde hålla handen lite :) på mig fick de bort allt och jag får gå på kontroller som vanligt igen.

Svar på tråden Snälla hjälp mig berätta vad detta innebär?! (Cellprov journalanteckning)!