Snälla hjälp mig berätta vad detta innebär?! (Cellprov journalanteckning)!
Hej! Dom har hittat cellförändringar i min livmoder och jag blev kallad för prov där dom nöp av två bitar. Det absolut värsta jag varit med om och jag mådde så sjukt dåligt och grät långt efteråt...
Nu har jag väntat i tre veckor och idag kunde jag läsa i min journal- har inte fått brevet hem ännu. Men journalen är inte riktigt begriplig. Jag förstår dock att det inte är bra... någon med medicinsk bakgrund som snälla kan berätta vad detta innebär?? ???????? förstår som sagt att det inte är något bra. Å snälla skriv bara i tråden om du kan hjälpa mig översätta till normalt språk vad detta innebär...
Aktuellt
Cellprov visar på HSIL, HPV högrisk övrigt. Px portio 200610 preliminärt svar: Cervix med dysplastiskt cylinderepitel enligt ovan. Komplettering följer, och man misstänker eventuellt adenocarcinom in situ. Har väntat på komplettering från SU som inkom idag, dvs 200618. Slutlig diagnos: Portiobiopsier med måttlig skivepiteldysplasi HSIL/CIN 2.
Planering
Patienten ska kallas för konisering. Vi skickar brev nr 29. Med tanke på att vi fick vänta på eftergranskningen ska patienten kallas snarast, inom 2-3 veckor.