• Anonym (Kliar)

    Springmask - medicin

    Jag har fått springmask. Är gravid i vecka 23 och den receptfria medicinen vanquin är slut överallt. Ringde vc och fick prata med en jätte flummig läkare. Lät som om han var full. Tom min kollega som hörde början av samtalet reagerade. Han fattade inte vad jag ringt om först.

    Fick Vermox utskrivet men överallt står det att man inte ska ta det som gravid men läkaren sa att det var ok. Står att man ska ta vanquin.

    Har dock vanquin hemma men det gick ut förra året.

    Vad ska jag göra?

    Ringde barnmorskan och hon var först osäker men läste att det skulle vara ok men lät tveksamt. Har haft många ma och vill inte riskera nåt pga att bli fel medicinerad

  • Svar på tråden Springmask - medicin
  • Anonym (Lisa)

    Du kan nog ta ditt vanquin som gick ut i fjol. Jag hade inget hemma när barnen fick senast, så då beställde jag från ett finsk apotek. Gick otroligt fort och inte dyrare än vanquin.

  • Anonym (Besserwisser)

    Ta tabletterna som gått ut.
    Medicin i tablettform med hållbarhet på minst två år från tillverkningsdatum håller normalt mycket längre än angivet på förpackningen.
    Amerikanska försvaret testade mediciner som varit i förråd 15 år, och de flesta hade fullgod verkan.

    På Fass står det att Vanquin har en hållbarhet på 3 år, så om de varit förvarade under "normala" förhållanden så kan du vara säker på att de fortfarande fungerar.

  • Anonym (Kliar)

    Vad jag förstod så var vanquin mer säkert att ta som gravid än Vermox?

Svar på tråden Springmask - medicin