• RenLuft

    Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.

    Hej!

    Det känns som om cannabisbruk är så pass vanligt att flesta människor som man känner sysslar med det. Till och med de som man tror att de absolut inte skulle syssla med det.

    Skapar man en tråd i en annan forum så får man en massa svar att det är inget ''farligt'' drog. Samtidigt som cannabis sätter sig i fettet och kan med tiden åka upp i hjärnan. Med denna tidsperiod har det redan samlats in en massa cannabis i fettet och allt på en gång åker upp till sinnet och man får en plötslig psykos attack.

    Hur kan man då anse att cannabis inte är farligt?

    Cannabis är alla gånger farligt och visst är det väl ändå vanlig grej att man tar cannabis och sedan börjar kroppen vänja sig, så man vill ha en högre dos och högre dos o.s.v.

    Samma sak med att man vill börja med andra mer farligare saker?

    Hur tror ni att världen/Sverige skulle se ut som man tog bort alkohol och hade cannabis istället?

    Hur mycket av cannabis förstör hjärnan?

    Vad jag kan märka av min egna äldre broder: Så går han till balkongen flera gånger om dag. Ibland flera gånger per timme. Och man känner direkt på lukten att han röker cannabis.

    Jag kan inte svara på om han sysslar med något annat, men jag har dessvärre märkt att hans personlighet har förändrats. Hans tålamod har förändrats och han har svårigheter att hantera stress. Inkl har han blivit mer osäkrare, jag vet dock inte om osäkerheten tillhör narkotika-''biverkningar''. Men han blev mer kritisk och besserwiser när det fanns folk runt omkring. Förnedrande en bara för att han själv ville känna att han är ''duktig''.

    Han blev mer aggressiv och svårigheter att förstå vad man sa till honom.

    Som jag vet så sysslar han enbart med cannabis. Med lukten. Men jag vet inte.

    Vad har ni för åsikter om cannabis och då menar jag enbart CANNABIS. just för att det är en drog som jag känner mig ensam om att det är farlig drog.

    Så vill jag höra är om era åsikter. Allt möjliga inlägg är välkommet. Alkohol och cannabis, vilket är värst och hur skulle världen se ut om man tog cannabis och inte hade alkohol?

    Legalisera cannabis, hur hade det varit då?

    I min värld så kan man få psykos/paranoia attacker och skulle kunna leda till att man skadar sig själv eller sin omgivning på ett fysiskt sätt.

    Man blir trög tänkt/förlorar IQ/INTELLIGENS. Det påstår att det kan komma tillbaka om man avslutar med drogen. Men är det sant?

  • Svar på tråden Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.
  • Anonym (Nolikey)

    Gillar inte skiten. Ännu mindre sedan jag fick barn. Både hens faster och farbror röker på. Vet inte hur ofta, men ibland har de gjort det även precis innan vi hälsat på, trots att de vet att vi ska komma. Tycker det är väldigt oansvarigt och respektlöst, liksom ungen är inte 1 år ens och ni kan inte vänta en timme tills vi gått?! Så att nån av dem ska va barnvakt i framtiden är uteslutet. Lika lite som jag skulle be nån som regelbundet dricker sig berusad att va det. Gillar inte heller sättet de blir på när de rökt på. Den oansvariga och manipulerande sidan liksom späds på. De kan blåneka att det rökt, trots att det UPPENBART luktar cannabis och du hittat bortrivna cigarettfilter på golvet i bilen. Har även ett avlägset ex som rökte varje dag och han missbrukade även sex bakom min rygg.
    Däremot är jag för och tror att det går att dra mycket nytta av cannabis medicinskt. Till cancer-patienter bland annat.

  • Anonym (Korv)

    Ja, för en hjärna som fortfarade utvecklas är det skadligt. För en vuxen person ofarligt. Men som allt annat kan det missbrukas, men vid vanligt bruk är det helt ok enligt mig. Föredrar själv ett glas vin.

  • Anonym (ooo)

    Finns ju rätt mycket forskning nu som visar att det är farligt för hjärna, speciellt om man börjar i yngre tonår innan hjärnan vuxit färdigt. Man uppnår inte samma IQ som man skulle ha gjort. Det borde väl avskräcka men tyvärr tänker inte kidsen så. 

  • RenLuft
    Anonym (Nolikey) skrev 2020-06-21 10:07:55 följande:

    Gillar inte skiten. Ännu mindre sedan jag fick barn. Både hens faster och farbror röker på. Vet inte hur ofta, men ibland har de gjort det även precis innan vi hälsat på, trots att de vet att vi ska komma. Tycker det är väldigt oansvarigt och respektlöst, liksom ungen är inte 1 år ens och ni kan inte vänta en timme tills vi gått?! Så att nån av dem ska va barnvakt i framtiden är uteslutet. Lika lite som jag skulle be nån som regelbundet dricker sig berusad att va det. Gillar inte heller sättet de blir på när de rökt på. Den oansvariga och manipulerande sidan liksom späds på. De kan blåneka att det rökt, trots att det UPPENBART luktar cannabis och du hittat bortrivna cigarettfilter på golvet i bilen. Har även ett avlägset ex som rökte varje dag och han missbrukade även sex bakom min rygg.
    Däremot är jag för och tror att det går att dra mycket nytta av cannabis medicinskt. Till cancer-patienter bland annat.


    Jag blev glad av ditt inlägg!

    Jag har tyvärr avslutat kontakten med familjen på grund av hans missbruk. Övriga familjemedlemmar backar upp honom. Jag minns dessutom vid ett tillfälle att vi skulle flytta och de kontaktade brorsan för att hjälpa till. Ingenting som jag tyckte var klok idé för att han kan inte hantera numera när folk är runtomkring. Han blir besserwiser, ''ser en massa fel'' och som jag tidigare har nämnt, svårigheter att hantera stress.Jag hade desustom rätt, för att det blev en massa svårigheter när han var med.
    Anonym (Korv) skrev 2020-06-21 10:13:39 följande:

    Ja, för en hjärna som fortfarade utvecklas är det skadligt. För en vuxen person ofarligt. Men som allt annat kan det missbrukas, men vid vanligt bruk är det helt ok enligt mig. Föredrar själv ett glas vin.


    Som jag har förstått det så blir man inte beroende av cannabis rent ''kemiskt'' eller hur man skall kalla det. Däremot blir man beroende för att det är så skönt att bli avslappnad och rent allmänt är det skönt känsla.  Det är just det som man blir beroende av. Liksom den harmoniska känslan, tänker jag.

    Och för att uppnå den, behöver man ta mer nästa gång. Och ännu mer näst, nästa gång och så vidare. Det slutar nog alltid med missbruk i alla fall, tänker jag.

    Till skillnad från alkohol, så kanske många tycker det är gott. Men det är precis som läsk och så. Det räcker med en läskburk så kan man bli nöjd. Till skillnad från cannabis så blir man ''van'' och därför behöver man öka dosen. Man kanske, precis som min bror vill röka flera gånger per timme = Missbruk på börjas.

    Jag tänker också att våra hjärnor utvecklas nästintill hela tiden. Vi lär oss nya saker m.m. Nu vet jag inte när du är född. Men jag minns själv i högstadiet där vi fick lära oss att hjärnan slutar att utvecklas vid 30 års åldern. Vilket forskning vid senare tid har visats sig att det är fel och det kan faktiskt vara som så att våra hjärnor utvecklats betydligt mycket längre än efter 30 år och det kan man se. Man kan se mycket förändring hos en trettioåring mot en fyrtioåring. Man blir mer och mer mognare, tycker om olika saker, förändrats kanske till och med en gnutta och så.

    Men ja, en tonåring eller ett barn som sysslar med cannabis skulle nog vara mer farligare än när en vuxen person sysslar med det.

    Men jag skulle inte utesluta ordet farlig bara för att en vuxen människa sysslar med det. Jag har min egna äldre bror som exempel.

  • Billie38

    Nä det är inte vanligt. Har aldrig provat o har inga vänner som använder heller. De jag känner som provat, har gjort det som unga när dom pluggat utomlands.

  • Anonym (Korv)
    RenLuft skrev 2020-06-21 10:46:43 följande:

    Men jag skulle inte utesluta ordet farlig bara för att en vuxen människa sysslar med det. Jag har min egna äldre bror som exempel.


    Fast i din brors fall handlar det inte längre om ett bruk, där är det ett missbruk, och inget missbruk är ofarligt.
  • Anonym (DL)
    Billie38 skrev 2020-06-21 10:48:08 följande:

    Nä det är inte vanligt. Har aldrig provat o har inga vänner som använder heller. De jag känner som provat, har gjort det som unga när dom pluggat utomlands.


    Jo, det är väldigt vanligt.
    I stort sett alla jag känner har som minst iallafall provat, jag inkluderat.

    Jag är drogliberal och skulle helst se att personligt bruk var tillåtet och att det skulle säljas på systemet, som med alkohol.
  • Anonym (DL)
    RenLuft skrev 2020-06-21 10:46:43 följande:
    Och för att uppnå den, behöver man ta mer nästa gång. Och ännu mer näst, nästa gång och så vidare. Det slutar nog alltid med missbruk i alla fall, tänker jag.

    Till skillnad från alkohol, så kanske många tycker det är gott. Men det är precis som läsk och så. Det räcker med en läskburk så kan man bli nöjd. Till skillnad från cannabis så blir man ''van'' och därför behöver man öka dosen. Man kanske, precis som min bror vill röka flera gånger per timme = Missbruk på börjas.

    Jag tänker också att våra hjärnor utvecklas nästintill hela tiden. Vi lär oss nya saker m.m. Nu vet jag inte när du är född. Men jag minns själv i högstadiet där vi fick lära oss att hjärnan slutar att utvecklas vid 30 års åldern. Vilket forskning vid senare tid har visats sig att det är fel och det kan faktiskt vara som så att våra hjärnor utvecklats betydligt mycket längre än efter 30 år och det kan man se. Man kan se mycket förändring hos en trettioåring mot en fyrtioåring. Man blir mer och mer mognare, tycker om olika saker, förändrats kanske till och med en gnutta och så.

    Men ja, en tonåring eller ett barn som sysslar med cannabis skulle nog vara mer farligare än när en vuxen person sysslar med det.

    Men jag skulle inte utesluta ordet farlig bara för att en vuxen människa sysslar med det. Jag har min egna äldre bror som exempel.

    Nej, man måste inte öka på för att få samma effekt.

    Nej, så fungerar det inte med alkohol vid utvecklad alkoholism. 
  • Anonym (J)
    Billie38 skrev 2020-06-21 10:48:08 följande:

    Nä det är inte vanligt. Har aldrig provat o har inga vänner som använder heller. De jag känner som provat, har gjort det som unga när dom pluggat utomlands.


    Du kan ju inte påstå att det är ovanligt bara för att DU och din omgivning inte röker. Det ÄR extremt vanligt. Vare sig du tror det eller inte.
  • Anonym (cannabis gör en drömsk)
    Billie38 skrev 2020-06-21 10:48:08 följande:

    Nä det är inte vanligt. Har aldrig provat o har inga vänner som använder heller. De jag känner som provat, har gjort det som unga när dom pluggat utomlands.


    Det är vanligt i vissa kretsar hos särskilt skolungdomar, och för många blir det långvarigt bruk långt upp i vuxen ålder. Men i andra mer konservativa kretsar är det ytterst sällsynt. Har läst att det ökat sista åren generellt bland unga i takt med att tendensen att använda alkohol gått ner. Det är stor skillnad på de olika drogerna. Cannabis är en introvert drog utan minsta våldsinslag som snarare utvecklar tänkandet och perspektiven, och kan ge hallucinationsliknande inslag som inte är så behagliga, och om man har psykiskt skörhet kan det i vissa fall leda till psykoser, men det är ganska ovanligt.Alkohol trubbar ju av alla sinnen och gör en utåtagerande och befriad från förnuft och reson, varför så många barn tex far illa av att vuxna dricker. Alkohol ökade det allmänna våldet i samhället och är farligare för kroppen och levern. Mycket ont görs dagligen i alkoholens namn.
Svar på tråden Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.