• Anonym (ts)

Muslimsk bröllop vad har man på sig?

Vi är bjudna på ett muslimskt bröllop, det är min makes arbetskamrat så vi känner dem inte så väl.
    Vad ska man ha på sig?
    Bröllopet är utomhus i augusti (skåne) så det är väl rätt varmt. Vad är det man ska dölja? Axlar, armbågar, knän, vrist, tårna, öron, bröstben? Jag har ingen aning.

Min make har redan tackat ja annars hade jag bett honom att fråga samtidigt vilka klädregler som gäller. Nu vill jag inte låta okunnig och fråga efteråt.
    Vill inte fråga tjejen för jag känner henne inte alls.

Hjälp

• Svar på tråden Muslimsk bröllop vad har man på sig?
  • smulpaj01

Enligt muslimsk sed ska kvinnornas kläder täcka armar och ben och de ska helst också ha en slöja över håret.

• Drottningen1970

Fast det beror ju helt på. Finns ju muslimer som är rätt sekulariserade precis som de flesta kristna svenskar är. Så det kanske inte alls finns några särskilda regler för gäster på bröllopet. Om de vore några extrema bokstavstrogna hade ni nog inte blivit bjudna.

Låter väldigt märkligt att ni inte kan fråga bara för att ni redan tackat ja...

• Anonym (tips)

En långärmad fin blus och en kjol som går under knä är väl lämpligt

• Madame98

Är det separat för kvinnor och män eller gemensamt?

Men annars kan det skilja sig lite beroende på vilket land de är ifrån, men vanligtvis finns ingen klädkod. Ha på dig det du vill.

Är själv muslim och har aldrig hört talas om ett bröllop med klädkod, brukar enbart vara svenskar jag hör som har sådana krav. Kvinnor har på sig vad de vill, de beslöjade bär lite mer täckande kläder medan de icke-beslöjade har vanliga klänningar.

Finns inget svart på vitt för "muslimska bröllop" eftersom muslimer kommer från olika länder. Bröllop är inget som existerar i Islam så brukar vara mer kulturellt.

• Whitehorse1979

Ska tillägga att vi vara "bara" med på festen efteråt så vi var inte med under ceremonin.

Och inget om slöjor mm.

• Anonym (bling)

Den muslimska cermonin brukar ofta hållas separat från själva festen/giftermålet så jag gissa att det kanske inte är den ni ska vara med på? Man kan ju såklart göra olika där med.  Har själv varit på kurdiskt bröllop och där hölls just den muslimska cermonin separat. Jag tror därför att du kanske läser in lite för mycket i att dem är muslimer. Ofta så är det rätt mycket bling bling som gäller men inte så mycket mer regler än så. Det kanske inte är så lämpligt med för mycket urringning eller kortkort men så är det ju även på svenska bröllop. Det är såklart helt ok att ha på sig nåt annat än värsta fest/balklänningen med. Googla runt lite/kolla fb eller insta så kommer du se vad man brukar ha på sig. 

Är väl inte svårare annars än att fråga värdparet hur du bör klä dig? Jag valde mellan två klänningar och skickade bild till min kompis som var själva bruden och hon hjälpte mig att välja:) 

Är det bling men sofistikerat/stilrent/täckt du är ute efter så har jag en klänning du kan få köpa ;) 

• Anonym (bling)

Såg nu att du skrev att du inte ville fråga värdparet... tror du kommer hitta nåt passande ändå! Bättre att köra safe then sorry och ta nåt lite längre/icke urringat. 

• Whitehorse1979
    Anonym (bling) skrev 2020-06-21 15:55:19 följande:

Den muslimska cermonin brukar ofta hållas separat från själva festen/giftermålet så jag gissa att det kanske inte är den ni ska vara med på? Man kan ju såklart göra olika där med.  Har själv varit på kurdiskt bröllop och där hölls just den muslimska cermonin separat. Jag tror därför att du kanske läser in lite för mycket i att dem är muslimer. Ofta så är det rätt mycket bling bling som gäller men inte så mycket mer regler än så. Det kanske inte är så lämpligt med för mycket urringning eller kortkort men så är det ju även på svenska bröllop. Det är såklart helt ok att ha på sig nåt annat än värsta fest/balklänningen med. Googla runt lite/kolla fb eller insta så kommer du se vad man brukar ha på sig. 

Är väl inte svårare annars än att fråga värdparet hur du bör klä dig? Jag valde mellan två klänningar och skickade bild till min kompis som var själva bruden och hon hjälpte mig att välja:) 

Är det bling men sofistikerat/stilrent/täckt du är ute efter så har jag en klänning du kan få köpa ;) 

Samma här, det var ett kurdiskt bröllop vi var på.
Svar på tråden Muslimsk bröllop vad har man på sig?