• Tinala

    Biverkningar järntillskott

    Redan efter inskrivningen för några månader sen konstaterades att mina järndepåer var låga (men HB låg då bra). Jag började med Niferex (1 tablett/dag) och tog det några veckor men slutade antingen pga problem med magen eller bara lathet, jag minns ärligt inte.

    Vid besök i förra veckan (vecka 22) hade Hb sjunkit och jag är nu tvungen att ta 2 niferex om dagen. Jag är inne på dag 4 och mår så konstigt. Jag är jätteillamående, och är väldigt uppblåst, det gör så ont i magen att det är jobbigt att sitta eller stå upp.

    Jag har ju naturligtvis läst att det är vanliga biverkningar just med magproblem men vill gärna höra med er som haft liknande. Nu har jag ju precis börjat ta tillskotten, kommer magen ?lugna ner sig? efter några dagar eller är det vanligt att ha det så här hela tiden? Känns som att jag gick från vecka 23 till 38 på några dagar i och med att jag känner mig så uppblåst och tung i magen.

  • Svar på tråden Biverkningar järntillskott
  • Bellaa123

    Om det inte blir bättre kan jag rekommendera märket holistics järntillskott, de är lättare för magen att ta upp ????

  • Jag är bara jag
    Sjuttiosjuan skrev 2020-06-21 17:12:56 följande:
    Säger bara SiderAl forte! Jag har inte fått en endaste biverkning trots 2 om dagen!
    Skulle just skriva det. Dyra, men absolut värt det. Fick inga magproblem med dom och järnvärdet gick snabbt upp också.
  • HeidiHR

    Jag fick också ta två niferex/dag under mina graviditeter. Tog dem innan jag la mig och slapp biverkningar förutom att de satte fart på magen morgonen efter, slapp således förstoppningen! Så mitt tips är att ta dem innan du lägger dig. F ö så fick jag tack vare niferex upp mina värden, från 10 i början av graviditeten till 25 strax innan förlossning.

  • Solblomma30
    Jag är bara jag skrev 2020-06-21 17:27:47 följande:

    Skulle just skriva det. Dyra, men absolut värt det. Fick inga magproblem med dom och järnvärdet gick snabbt upp också.


    Jag instämmer i kören! :) SiderAl är bäst, jag kunde inte äta Niferex för jag blev så illamående av dem att jag kräktes i flera dagar efter en tablett. Men med SiderAl fick jag inga biverkningar. Lätt värt pengarna!
  • Annoniel

    Jag har ätit 1 niferex varannan dag sedan tidigt i graviditeten (nu är jag i vecka 35) och jag har haft problem med magen hela tiden, även av den lilla dosen.

    I början tog jag den på morgonen och då blev jag illamående och kräktes en timme efter intag, varje gång. Sen började jag ta den på kvällen istället har det varit mycket bättre med den biverkningen iaf, men magen är fortfarande densamma.

Svar på tråden Biverkningar järntillskott