• Sun 21 Jun 2020 17:48
    1425 visningar
    10 svar
    10
    1425

    Kan jag tvinga honom att skaffa barn?

    Jag har haft en otrolig barnlängtan de senaste 2 åren, men min sambo har inte delat den med mig. Han vet att han vill ha barn, men inte nu.

    Jag har hela tiden hoppats att hösten 2020 är då jag blir gravid (i en drömvärld). Men nu närmar vi oss den ocg jag tror inte att han är redo.. han älskar barn och jag ser hur han lyser upp när han träffar våra vänners barn. Men han vill vara klar med livet innan han skaffar barn. Ha sitt drömjobb osv. Jag försöker säga att allt sånt kan man fixa även man han barn, men att det såklart inte kommer finnas lika mycket tid till det.

    Nu till min fråga, jag har aldrig tjatat och varit väldigt förstående till hans känslor hela tiden. Men nu börjar jag känna att det räcker. När kan jag ställa lite mer krav/ultimatum? För just nu kompromissar vi bara till hans fördel.

    Kan jag i höst säga att han måste ge mig ett datum vi ska börja försöka? Eller är

    Man bara hemsk då?

    Hade inte velat tjata om jag inte visste att han faktiskt vill ha barn. Han vågar bara inte ta steget till att börja...

  • Svar på tråden Kan jag tvinga honom att skaffa barn?
  • Anonym (D)
    Sun 21 Jun 2020 18:01
    #1

    Du ska aldrig slösa massa tid på någon som inte vill samma sak, särskilt inte dina fertila år. Ni verkar ha varit ihop i flera år så redan nu har du slösat bort din tid på den här passiva mannen. Ja, ställ ultimatum OM du är beredd att gå igenom med det. Alltså, du talar om för honom att han ska säga ett datum då ni ska börja försöka och gör han inte det så lämnar du. Är datumet enligt dig för långt fram i framtiden bör du okså lämna. Kommer datumet och han har ångrat sig/vill förskjuta det så lämnar du. Men du ställer bara detta ultimatum om du faktiskt är 100% redo att lämna där och då om det annars är det meningslöst.

  • Anonym (L)
    Sun 21 Jun 2020 18:14
    #2

    Hur gamla är ni? Hur länge har ni varit tillsammans och hur ser era liv ut? Har ni rätt förutsättningar?

    Vill han ha barn senare men inte nu så är det så. Du kan inte tvinga honom att skaffa barn nu om han inte vill. Det du däremot kan göra är att prata igenom det här med honom och fråga när han kan tänka sig att bli pappa, så du vet ungefär hur länge du i sådana fall behöver vänta på honom. Om det är alldeles för långt in i framtiden så är det upp till dig att bestämma om du kan vänta på honom eller om du måste lämna honom. Oavsett så kan du inte tvinga honom att skaffa barn mot sin vilja.

    Jag råder dig att prata med honom så ni vet var ni står. Sätt en deadline för när ni ska börja försöka. Då är det upp till dig om du orkar vänta på honom eller ej. Han kanske inte kan tänka sig att skaffa barn fören om till exempel fem år och då är det så, men ni behöver i alla fall prata om detta.

  • Anonym (Just D)
    Sun 21 Jun 2020 18:20
    #3

    Jag håller med (D).

  • Anonym (I)
    Sun 21 Jun 2020 18:24
    #4

    Krav / ultimatum är inget bra , men du får givetvis prata om dina planer , hur du vill leva ditt liv.

    Har ni väldigt olika framtidsplaner passar ni inte ihop.

    Du kan inte tvinga honom att skaffa barn , men han ska inte heller tvinga dig att förbli barnlös.

  • Sun 21 Jun 2020 18:29
    #5

    Fråga honom när han kan tänka sig att börja försöka. Kan du inte vänta tills dess så måste du lämna honom, annars så kommer ni överens om ett datum då ni ska börja försöka och håller er till det. Man kan inte tvinga någon att skaffa barn så då är det upp till dig om du kan vänta på honom eller inte.

  • Anonym (Njaee­ee...)
    Sun 21 Jun 2020 18:45
    #6

    Tvinga honom kan du inte, men jag har sett allt för många kvinnor som väntat på att maken/pojkvännen skall bli "färdig" med vad han nu vill bli färdig med innan och den väntan har blivit så lång att det inte blivit några barn.

    Ungefär någonstans där när kvinnan funnit sig i det så skiljs paret åt och mannen skaffar snabbt barn med någon annan kvinna. Kvar blir den första kvinnan, barnlös och bitter. Tar säkert fem-tio år innan hon blir en trevlig person igen så bitter blir hon.

    Jag är man själv, men våga pusha på. Vill du ha barn, skaffa det. Vänta inte. Jag vet att ni avskyr att bli påminda om att ni inte har all tid i världen och en biologisk klocka, men den ilskan av att bli påmind om det är ingenting mot bitterheten som inträder när ni inser att ni blir barnlösa. Så väga ha bråttom, våga ställa krav och vänta inte för länge. För vi blir aldrig klara ändå med de grejer vi får för oss att vi måste göra innan barn. Det går inte att vänta ut oss där.

  • Anonym (Lollo­)
    Sun 21 Jun 2020 18:49
    #7

    Vänta inte på nån kille som säger att han vill ha barn senare... då kan det verkligen dröja! Tycker du ska säga på ett smidigt sätt att nu vill du faktiskt ha barn och går inte han med på det så drar du vidare och kan hitta nån lika bra som han är plus som vill ha barn med dig .

  • Anonym (R)
    Sun 21 Jun 2020 19:35
    #8

    Rubriken skrämde mig rejält, trodde du var ett totalt psycho.

    Deadline kan vara bra. Men inte för snart, sätt deadline till juni 2021. Ett år är lagom tid att hinna förbereda och reflektera.

  • Anonym (Exakt­)
    Sun 21 Jun 2020 21:09
    #9
    Anonym (Njaeeee...) skrev 2020-06-21 18:45:13 följande:

    Tvinga honom kan du inte, men jag har sett allt för många kvinnor som väntat på att maken/pojkvännen skall bli "färdig" med vad han nu vill bli färdig med innan och den väntan har blivit så lång att det inte blivit några barn.

    Ungefär någonstans där när kvinnan funnit sig i det så skiljs paret åt och mannen skaffar snabbt barn med någon annan kvinna. Kvar blir den första kvinnan, barnlös och bitter. Tar säkert fem-tio år innan hon blir en trevlig person igen så bitter blir hon.

    Jag är man själv, men våga pusha på. Vill du ha barn, skaffa det. Vänta inte. Jag vet att ni avskyr att bli påminda om att ni inte har all tid i världen och en biologisk klocka, men den ilskan av att bli påmind om det är ingenting mot bitterheten som inträder när ni inser att ni blir barnlösa. Så väga ha bråttom, våga ställa krav och vänta inte för länge. För vi blir aldrig klara ändå med de grejer vi får för oss att vi måste göra innan barn. Det går inte att vänta ut oss där.


    Jag känner igen det där med att män aldrig blir klara med grejer de ska göra innan de får barn. När jag var redo för barn tog det flera år innan min man var det. Han tyckte först att jag skulle vara klar med min utbildning, vilket iofs är ett bra krav tycker jag. Sen skulle jag ha ett fast jobb, vilket såklart också kan vara ett bra krav. Men, när jag hade avslutat min utbildning och hade ett fast jobb så kom det nya grejer emellan. Då ville han exempelvis att vi skulle bo i hus. Vi köpte tillslut ett hus, och då sa jag att nu är det dags för bebis. Då plötsligt tyckte han att köket nödvändigt skulle renoveras innan bebisverkstaden sattes igång. Då kände jag att det nog skulle komma fler grejer som vi var tvungna att vänta på innan barn, så jag sa NEJ, vi skaffar barn NU, eller så lämnar jag dig och hittar någon annan som vill göra mig gravid. Då struntade han plötsligt i köksrenoveringen och jag blev äntligen gravid ;) Så jag hade definitivt ställt ultimatum. Som Anonym Njaeeee skriver så har vi kvinnor inte tid att vänta hur länge som helst. Tyvärr kan det ju vara så att du inte har så lätt att bli gravid och då vill man kanske få veta det direkt innan det blir försent för ivf osv.

    Det kan ju också vara så att han skjuter på det för att han inte vill ha barn med dig. Jag har tyvärr flera vänner som inte har velat ha barn med sina partners, och sen har de gjort slut, hittat en ny och pang! så har de plötsligt fått barn med den nya bara några månader in i förhållandet. Så uppenbarligen ville de ju ha barn, bara inte med sitt ex. Måste vara väldigt trist att vara den som blir lämnad kvar ensam och barnlös med sin längtan när exet rullar barnvagn med den nya tjejen/killen på stan.
  • Anonym ((S))
    Sun 21 Jun 2020 23:48
    #10

    Tycker du kan prata med honom hur du känner och se hur långt bort han tänker och sen förhoppningsvis komma fram till något rimligt. Om inte får du överväga om det är värt att vänta på någon som inte vet när han kan tänka sig.

    Jag gjorde så med min sambo, vi pratade och bestämde då att börja ett halvår senare så han hade lite tid att vänja sig vid tanken att bli pappa. Nu är vi föräldrar och han e så glad och nöjd även om jag var mest drivande

Svar på tråden Kan jag tvinga honom att skaffa barn?