• Anonym (Mamma)

Växt klart??

Jag är själv endast 155 cm. Mina barns pappa är 174 cm så vi är korta båda två.

Min dotter på 11,5 år fick mens igår, och jag trodde inte hon fått sin växtspurt så jag blev lite förvånad. Hon är 145 cm. Googlade lite och kom in på en sida där det står att flickor förmodligen växt klart när de fått din första mens...

är det så? Kommer hon inte bli längre än 145 cm????

• Svar på tråden Växt klart??
  • BuoBä

Länkar blir konstiga som vanligt, men kopierar du den så funkar det.

• syntharen

Det kan omöjligt stämma, jag fick mens när jag var 13,5 år men jag växt iaf ett par år till efter det (jag var inte 170 cm när jag var 13 utan kanske runt 160). Jag känner 2 st som fick mens som 9 åringar och dom växte sig till runt 165-170 cm, och så långa var dom inte när dom var 9 år. Jag hade aldrig hört att tjejer slutar växa när dom fått sin mens förräns jag läste det här på FL.

• Anonym (:))

Jag fick min mens när jag var 13 år, då var jag ca 1,58 m. Växte sedan och nu är jag ca 1,69 m.

Båda mina föräldrar har varit runt 1,74 m, men de har "krympt" i längden nu.

• Anonym (Lugn!)

Nej, det stämmer absolut inte. Jag fick mens när jag var 10 år och växte 2 dm. till.

• Gameofthrones

Jag fick min mens början av mellanstadiet. Så nej det stämmer inte. Man växer till man är runt 20 har jag för mig.

• Aniiee
    Gameofthrones skrev 2020-06-21 21:03:59 följande:

Jag fick min mens början av mellanstadiet. Så nej det stämmer inte. Man växer till man är runt 20 har jag för mig.

Nja, man slutar växa när man kommer ur puberteten. Så beroende på när man kommer in i den så tar det sen i snitt 4-6 år innan man är klar på längen. Jag hade ju exempelvis växt färdig när jag var 12, kom tidigt i puberteten. Lillasyrran var senare och var färdigväxt när hon var 18.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (A)
    Aniiee skrev 2020-06-21 22:35:52 följande:
    Nja, man slutar växa när man kommer ur puberteten. Så beroende på när man kommer in i den så tar det sen i snitt 4-6 år innan man är klar på längen. Jag hade ju exempelvis växt färdig när jag var 12, kom tidigt i puberteten. Lillasyrran var senare och var färdigväxt när hon var 18.
    Och alla är inte ur puberteten när de är 18 år, vissa växer tills de är 20 plus.

Pojkarna uppnår sin slutlängd i arton- till nittonårsåldern. Ett barn med tidig pubertet kan emellertid ha vuxit färdigt redan i femtonårsåldern medan tillväxten kan fortsätta efter 20-års åldern för ett barn med utpräglat sen pubertet. I den svenska tillväxtstudien av barn i Solna födda omkring 1955 var den återstående tillväxten för sent mognande pojkar 2,6 cm mellan 18-21 år och 0,3 cm mellan 21 och 25 år. De sent mognande som utgjorde 23 % av alla pojkar hade sitt tillväxtmaximum (PHV, peak height velocity) genomsnittligt vid 15,6 års ålder jämfört med genomsnittet 14,0 för hela populationen.
  • Aniiee
    Anonym (A) skrev 2020-06-21 23:04:41 följande:
    Och alla är inte ur puberteten när de är 18 år, vissa växer tills de är 20 plus.

Pojkarna uppnår sin slutlängd i arton- till nittonårsåldern. Ett barn med tidig pubertet kan emellertid ha vuxit färdigt redan i femtonårsåldern medan tillväxten kan fortsätta efter 20-års åldern för ett barn med utpräglat sen pubertet. I den svenska tillväxtstudien av barn i Solna födda omkring 1955 var den återstående tillväxten för sent mognande pojkar 2,6 cm mellan 18-21 år och 0,3 cm mellan 21 och 25 år. De sent mognande som utgjorde 23 % av alla pojkar hade sitt tillväxtmaximum (PHV, peak height velocity) genomsnittligt vid 15,6 års ålder jämfört med genomsnittet 14,0 för hela populationen.
    Ja, jag skrev ju det. Att det beror på när man kommer i puberteten. Och tog 2 olika exmpel. Självklart finns det fler exempel på både senare och tidigare.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (A)
    Aniiee skrev 2020-06-21 23:38:39 följande:
    Ja, jag skrev ju det. Att det beror på när man kommer i puberteten. Och tog 2 olika exmpel. Självklart finns det fler exempel på både senare och tidigare.
    OK, läste ditt inlägg lite för snabbt. Sorry!
  • Aniiee
    Anonym (A) skrev 2020-06-21 23:41:40 följande:
    OK, läste ditt inlägg lite för snabbt. Sorry!
    No harm, no foul =P
  • Gameofthrones
    Anonym (A) skrev 2020-06-21 23:04:41 följande:

Ungefär så tänkte jag =)
  • Anonym (eee)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-21 19:04:04 följande:

Jag är själv endast 155 cm. Mina barns pappa är 174 cm så vi är korta båda två.

Min dotter på 11,5 år fick mens igår, och jag trodde inte hon fått sin växtspurt så jag blev lite förvånad. Hon är 145 cm. Googlade lite och kom in på en sida där det står att flickor förmodligen växt klart när de fått din första mens...

är det så? Kommer hon inte bli längre än 145 cm????

Man brukar säga att man växer ca ett halvår efter första mensen 
  • BuoBä
    Anonym (eee) skrev 2020-06-22 15:18:39 följande:

Vem är "man" i det här fallet? Inte 1177 i alla fall...
  • McIris
    Anonym (eee) skrev 2020-06-22 15:18:39 följande:

Då måste jag vara ett unikum, jag växte typ 12 cm efter mensen.
  • McIris
    BuoBä skrev 2020-06-22 15:33:41 följande:

Vem är "man" i det här fallet? Inte 1177 i alla fall...

Nej precis! På 1177 står att tidigare mens än 15 år så växer oftast minst 8 cm. Men mens vid 15-16 års åldern växer man bara ngr cm.
  • Anonym (R)

Seglivad myt skulle jag säga. Hört under minst 20 år, kring när jag skulle fått mens men aldrig fick. Verkar inte stämma för större delen av befolkningen och skrämmer bara upp barn som får panik över att de tror att de stannat i växten.

Svar på tråden Växt klart??