• Anonym (Arg)
    Sun 21 Jun 2020 22:59
    944 visningar
    16 svar
    16
    944

    Har soc verkligen gjort rätt?

    Hej.

    Fick i början av veckan papper från tingsrätten där det framkom att mitt ex, pappa till mina 3 barn, är misstänkt för misshandel på den näst yngsta och att det ska bli förhör, ombud har utsetts till barnet och utlåtande gällande mig. Tydligen har socialen påstått att jag lider av allvarlig psykisk ohälsa och kan därför inte tillvarata barnets intresse.

    Detta brev kom som en chock. Ingen har kontaktat mig, varken polis eller sociala myndigheter. Och påståendet om min psykiska hälsa stämmer inte. Vi har gemensam vårdnad om barnen dessutom så borde jag inte enligt lag fått information på något sätt? Det är en person inom socialtjänsten som gjort polisanmälan efter orosanmälan från vad jag tror är förskolan.

    Vad kan jag göra? Hur bemöter jag lögnen gällande psykisk ohälsa och vad kan jag göra gällande att jag inte fått någon information what so ever? Självklart går barnets väl och ve först men iom påståendet till tingsrätten får barnet inte komma hit utan risken är väl stor att syskonen placeras istället. Allt känns väldigt ruttet gällande detta. Och jag behöver nån form av hjälp eller råd på vägen.

  • Svar på tråden Har soc verkligen gjort rätt?
  • Anonym (?)
    Sun 21 Jun 2020 23:11
    #1

    Vad baserar de sitt utlåtande på?

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Sun 21 Jun 2020 23:15
    #2
    Anonym (?) skrev 2020-06-21 23:11:36 följande:

    Vad baserar de sitt utlåtande på?


    Det undrar jag med. Jag är väl naiv men trodde att sånt ska styrkas på något sätt men nej, bara ett påstående som är ren lögn och jag är då tydligen inte duglig vårdnadshavare.
  • Anonym (Soc.)
    Sun 21 Jun 2020 23:15
    #3

    Polisen brukar med hänvisning till att inte utredningen ska förstöras säga att socialtjänsten inte ska informera om att polisanmälan är gjord.

    De brukar vi få informera om i samband med att den polisanmälda får kännedom om detta. Här verkar det som att polisen missat att informera soc om att så skett.

  • Anonym (Soc.)
    Sun 21 Jun 2020 23:17
    #4

    Och eftersom ingen utredning hos socialtjänsten ännu har kunnat göras så är antagligen innehållet i polisanmälan rätt och slätt det som står i anmälan som kommit till socialtjänsten från förskolan.

  • Anonym (Hjälp­)
    Sun 21 Jun 2020 23:17
    #5

    Är det någon utredning ang omsorgsbrist gjord på dig?

  • Anonym (Hjälp­)
    Sun 21 Jun 2020 23:20
    #6

    Och har du någon diagnos eller utbrändhet eller Dylikt som gör att en socialsekreterare (utan koll) kan göra det antagandet?

  • Anonym (Em)
    Sun 21 Jun 2020 23:31
    #9

    Jag skulle tro att det är papper om särskild företrädare för barnet du fått hem. Du kan ju alltid kontakta tingsrätten och säga att de fattat beslutet om särskild företrädare på felaktiga grunder och att du kan företräda barnet. Det innebär att du ska ta barnet till förhör utan att påverka barnet och ta till vara barnets rätt under förundersökningen.

    Tanken är ju egentligen att förhör med barnet ska hållas innan tingsrätten skickar ut de där papprena. Men ibland blir det inte så.

    Sedan pratar du med socialtjänsten och frågar vartifrån de fått uppgifterna om att du är allvarligt psykiskt sjuk.

  • Anonym (Samma­)
    Mon 22 Jun 2020 00:06
    #10

    Varit med om samma sak, eller nästan.

    Blev ombedd av soc att hålla barnen hemma hos mig, de fick inte ha umgänge med pappa. Rätt som det var fick jag samtal från polisen att barnet hade varit på förhör hos polisen utan att jag visste något om det. Barnet hade fått en advokat, särskild företrädare. Några dagar senare fick jag hem papper från tingsrätten angående särskild företrädare. Kunde skicka in mina invändningar mot detta men efter att jag pratade med min advokat så gjorde jag ingenting. Enligt min advokat är detta det vanliga tillvägagångssättet när man har gemensam vårdnad, är skild/separerat och den ena föräldern står anklagat. Här blev pappan dömd men blev ingen rättegång. Han fick straffföreläggande som han gick med på.

    Förstår dock inte riktigt hur situationen ser ut för er. Var är barnen i dagsläget? Hos honom eller hos dig? Eller någon annanstans?

  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 22 Jun 2020 01:15
    #11
    Anonym (Soc.) skrev 2020-06-21 23:15:25 följande:

    Polisen brukar med hänvisning till att inte utredningen ska förstöras säga att socialtjänsten inte ska informera om att polisanmälan är gjord.

    De brukar vi få informera om i samband med att den polisanmälda får kännedom om detta. Här verkar det som att polisen missat att informera soc om att så skett.


    Pappan visste att socialtjänsten fått anmälan och att de i sin tur gjort en polisanmälan. Han vet även att barnet ska förhöras av polisen och även göra en läkarundersökning på sjukhus. Nån slags familjeenhet inom socialtjänsten är redan inkopplad gällande pappan och det pågår en utredning även från socialens sida. Han har alltså fått all information som finns och jag har inte fått någon alls.
  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 22 Jun 2020 01:20
    #12
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-06-21 23:21:05 följande:

    Och har du någon diagnos eller utbrändhet eller Dylikt som gör att en socialsekreterare (utan koll) kan göra det antagandet?


    Ja jag har diagnos men inget som påverkar mitt psykiska mående på det sättet som påstås i pappren från tingsrätten. Och hur kan isf en myndighetsperson hitta på något sådant utan att kunna bevisa det på något sätt som i t ex detta fallet? Herregud, de kan ju påstå att jag håller på med droger eller annat nästa gång. Jag får ju inte ens en ärlig chans att bemöta något.
  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 22 Jun 2020 01:27
    #13
    Anonym (Em) skrev 2020-06-21 23:31:06 följande:

    Jag skulle tro att det är papper om särskild företrädare för barnet du fått hem. Du kan ju alltid kontakta tingsrätten och säga att de fattat beslutet om särskild företrädare på felaktiga grunder och att du kan företräda barnet. Det innebär att du ska ta barnet till förhör utan att påverka barnet och ta till vara barnets rätt under förundersökningen.

    Tanken är ju egentligen att förhör med barnet ska hållas innan tingsrätten skickar ut de där papprena. Men ibland blir det inte så.

    Sedan pratar du med socialtjänsten och frågar vartifrån de fått uppgifterna om att du är allvarligt psykiskt sjuk.


    Som jag fattade det så är nån person redan utsedd för barnet men sen tycker jag saker är oklara. Har som utomstående bevittnat hur en liknande händelse sköttes av soc polisen osv så sent som förra året. Socialen fick en anmälan om misstänkt misshandel på ett barn, polisanmälan gjordes och barnet blev hämtat till förhör. Efter det utsågs en företrädare och sen rättegång. Den misstänkte då fick ingen information alls.

    Förlåt om jag skriver luddigt, är mycket som rör sig i huvudet och känslomässigt.
  • Anonym (Arg) Trådstartaren
    Mon 22 Jun 2020 01:38
    #14
    Anonym (Samma) skrev 2020-06-22 00:06:35 följande:

    Varit med om samma sak, eller nästan.

    Blev ombedd av soc att hålla barnen hemma hos mig, de fick inte ha umgänge med pappa. Rätt som det var fick jag samtal från polisen att barnet hade varit på förhör hos polisen utan att jag visste något om det. Barnet hade fått en advokat, särskild företrädare. Några dagar senare fick jag hem papper från tingsrätten angående särskild företrädare. Kunde skicka in mina invändningar mot detta men efter att jag pratade med min advokat så gjorde jag ingenting. Enligt min advokat är detta det vanliga tillvägagångssättet när man har gemensam vårdnad, är skild/separerat och den ena föräldern står anklagat. Här blev pappan dömd men blev ingen rättegång. Han fick straffföreläggande som han gick med på.

    Förstår dock inte riktigt hur situationen ser ut för er. Var är barnen i dagsläget? Hos honom eller hos dig? Eller någon annanstans?


    Samtliga barn är hos pappan som vanligt. Jag har endast pratat ytterst lite med honom gällande detta och enligt honom anser socialens att det inte är nån fara gällande barnen alls. Och jag kan inte vägra umgänge mm utan att få det bekräftat isf. Ordet umgängessabotage användes om jag skulle få för mig något.

    Jag ska imorgon försöka hitta någon juridisk kunnig som förhoppningsvis kan hjälpa till med detta och ska kontakta socialen och kräva en skriftlig förklaring på varför jag inte fått någon information, kräva svar på deras påstående ang min psykiska hälsa och en förklaring till varför barnen ska ha fortsatt umgänge om han är anmäld och misstänkt för misshandel på ena barnet.
  • S23
    Mon 22 Jun 2020 06:25
    #15
    Anonym (Arg) skrev 2020-06-22 01:38:27 följande:

    Samtliga barn är hos pappan som vanligt. Jag har endast pratat ytterst lite med honom gällande detta och enligt honom anser socialens att det inte är nån fara gällande barnen alls. Och jag kan inte vägra umgänge mm utan att få det bekräftat isf. Ordet umgängessabotage användes om jag skulle få för mig något.

    Jag ska imorgon försöka hitta någon juridisk kunnig som förhoppningsvis kan hjälpa till med detta och ska kontakta socialen och kräva en skriftlig förklaring på varför jag inte fått någon information, kräva svar på deras påstående ang min psykiska hälsa och en förklaring till varför barnen ska ha fortsatt umgänge om han är anmäld och misstänkt för misshandel på ena barnet.


    Kan ingenting om sådant här. Men vill bara råda dig att spela in alla samtal du har med socialen och att försöka hålla dig trevlig och lugn så att inget sådant kan ställas mot dig.

    Att spela in ett samtal är fullt lagligt så länge du själv deltar i samtalet. I annat fall räknas det som avlyssning
  • Anonym (iii)
    Mon 22 Jun 2020 06:36
    #16
    Anonym (Arg) skrev 2020-06-22 01:38:27 följande:
    Samtliga barn är hos pappan som vanligt. Jag har endast pratat ytterst lite med honom gällande detta och enligt honom anser socialens att det inte är nån fara gällande barnen alls. Och jag kan inte vägra umgänge mm utan att få det bekräftat isf. Ordet umgängessabotage användes om jag skulle få för mig något.

    Jag ska imorgon försöka hitta någon juridisk kunnig som förhoppningsvis kan hjälpa till med detta och ska kontakta socialen och kräva en skriftlig förklaring på varför jag inte fått någon information, kräva svar på deras påstående ang min psykiska hälsa och en förklaring till varför barnen ska ha fortsatt umgänge om han är anmäld och misstänkt för misshandel på ena barnet.
    Det låter märkligt att barnen får vara hos den som är anklagad för misshandel, men inte hos dig, om ni har gemensam vårdnad?
    Jättebra att du ringer och kollar upp så fort du kan. Det låter för mig som att det blivit något fel i ordningen hur saker skötts. Kan brev de skickat till dig fastnat i posten (semestertider osv)?

    Det har varit en hel del orosanmälningar för några år sen, utifrån min mans exfrus psykiska ohälsa och då fick han varje gång det damp ner en anmälan hos Soc, info om detta. De ringde honom och informerade. 
  • Anonym (Soc.)
    Mon 22 Jun 2020 07:24
    #17
    Anonym (Arg) skrev 2020-06-22 01:15:18 följande:

    Pappan visste att socialtjänsten fått anmälan och att de i sin tur gjort en polisanmälan. Han vet även att barnet ska förhöras av polisen och även göra en läkarundersökning på sjukhus. Nån slags familjeenhet inom socialtjänsten är redan inkopplad gällande pappan och det pågår en utredning även från socialens sida. Han har alltså fått all information som finns och jag har inte fått någon alls.


    Har pappan ensam vårdnad?
  • Anonym (Hjälp­)
    Mon 22 Jun 2020 09:06
    #17
    Anonym (Arg) skrev 2020-06-22 01:20:30 följande:

    Ja jag har diagnos men inget som påverkar mitt psykiska mående på det sättet som påstås i pappren från tingsrätten. Och hur kan isf en myndighetsperson hitta på något sådant utan att kunna bevisa det på något sätt som i t ex detta fallet? Herregud, de kan ju påstå att jag håller på med droger eller annat nästa gång. Jag får ju inte ens en ärlig chans att bemöta något.


    Då kan det vara det de menar. Om du tex har inom autism spectrum så är det många som tror att du inte alls kan sätta dig in i andras situationer etc. Jag säger inte att de har rätt.
Svar på tråden Har soc verkligen gjort rätt?