Dölja graviditet
Har ni dolt en graviditet?
Hur länge gick det?
Var det då första barnet)
Hur ser ni ut kroppsmäsigt och hur dolde ni?
Och varför?
För vem?
Behöver stöttning
Hur länge gick det?
Och varför?
För vem?
Behöver stöttning
Jag är i grunden grovt byggd. Men var ändå normalviktig före graviditeten. Platt mage.
Nu hemlighöll jag inte graviditeten. Men vår granne trodde på riktigt knappt på att jag var gravid ett par dagar innan barnet föddes när jag berättade det. Hade alltså kunnat dölja det fram till bf till personer som inte ingick i närmsta familjen om jag bara inte haft på mig tighta kläder. Fick nästan ingen mage alls. Första barbnet.
Allt beror ju verkligen på vad man får för mage. Vissa ser gravida ut redan i vecka 12, andra är som jag, ser knappt ens gravida ut vid bf.
Dolt har jag väl inte, men kanske velat undvika att berätta på några månader åt vissa (vill gärna ha stöd vid missfall av närmsta familjen, men skulle kännas jobbigt att meddela kreti och pleti om saken OM det gått åt skogen). Med första syntes det inte så mycket förrän vecka 14 (174 cm lång, 57 kg när jag blev gravid, ganska "finlemmad"). Andra hade jag kunnat dröja typ tills hon kom... Pyttemage som jag kunde "klä bort". Tredje gick inte ens att dölja till vecka 12. Annat än att jag var sjukskriven hemma, så inga andra än familjen såg ju mig...
Innan första barnet var jag väldigt smal. Innan andra barnet var jag ännu smalare. Innan tredje barnet var jag fortfarande smal, men inte lika som innan (174 cm, 62 kg). Nu är jag gravid med fjärde, gissar att det kommer synas runt vecka 12 igen faktiskt.
Hur länge gick det?
Och varför?
För vem?
Behöver stöttning
De flesta med en smula social kompetens frågar aldrig en kvinna om hon är gravid, inte förrän minst 1 lem tittar ut. Man vill aldrig chansa, med tanke på vilken förolämpning det är att fråga en icke gravid kvinna om hon är gravid.
Så ni kommer nog aldrig få reda på när folk upptäckte graviditeten ni försökte dölja.
Jag skulle tro att de flesta skulle kunna dölja sin graviditet åtminstone en 5-6 månader om de verkligen försökte. Alltså lade om garderoben med en gång så att den inte visade några magkonturer, höll koll på viktuppgången och hade lite färdiga svar och bortförklaringar på ändrade vanor och figur. Men frågan är varför? Många vill kanske hålla det lite dolt de första 3 månaderna för att de inte vill hantera ett eventuellt missfall offentligt, men efter det? Det är viktigt att känna sig trygg och säker under graviditeten.
Jag dolde min graviditet med stora kläder till 5 månaden .Men kollegor misstänkte nog innan,jag var smal och magen började växa.Jag såg helt enkelt gravid ut.
Det syntes inte till ca 5-6 månader. Jag är 173 och väger 58 kg, så jag är nog rätt smal. Har aldrig medvetet dolt något men de 3 mvc testerna jag tog var felaktiga.
Hur länge gick det?
Och varför?
För vem?
Behöver stöttning
Jag ?dolde?/berättade inte för de flesta kollegorna förens i v.26. Är ganska vältränad innan, vägde runt 65kg till mina 169 cm, magen är nu i v.32 fortfarande liten och med hjälp av aktiverade magmuskler och rätt kläder syns det knappt än. Men min barnmorska har berättat att det nog beror på att barnet och livmodern ligger väldigt mycket inåt i kroppen.
Jag är i vecka 22 (min första graviditet) och tycker själv inte att det syns jättetydligt att jag är gravid. De som vet om det tycker att det syns men jag tror att det mest beror på att de vet om det... De kanske lägger märke till en viss skillnad på "putet".
Jag är kraftig och var tjock om magen redan från början och har bara gått upp några kilon än så länge.
Har inte försökt att dölja på något vis men föredrar alltid att ha lös över del till tight underdel och vice versa. Så det hjälper väl till att dölja magen lite.
Jag berättade för chefen i vecka 22. Då syntes fortfarande ingenting, kunde ha alla mina vanliga kläder och magen var helt enkelt inte där.
När kollegerna fick veta i vecka 25 hade det börjat synas så smått. Men troligen inte för de som inte såg mig varje dag.
Byter efterhand ut kläder som är för avslöjande. Är nu i v. 29 och tror inte det syns så himla tydligt än för folk på stan och så. Jag är liksom inte uppenbart gravid med en stor bollmage framför kroppen.
Varför jag var/är lite hemlig med det - jag är en privat person helt enkelt som inte gillar att dela med mig av mina egna angelägenheter. Tycker inte folk har med det att göra.
Men sen finns det ju tillfällen då det inte går att dölja, typ på badstranden. Går iofs aldrig till stränder med mycket folk. Men i baddräkt syns det och då får det göra det.
Hur ser jag ut i kroppen? Normalbyggd med muskler och underhudsfett, typ. Någorlunda vältränad - tror magmusklerna spelar in.
Jag såg inte gravid ut förrän kring typ vecka 35. Hemligheten var att redan vara tjock, att barnet ligger inåt i magen och redan gå klädd i bylsiga, stora kläder. Folk undrade varför jag hade slutat med mitt största intresse, och när barnet skulle ut om typ mindre än en månad kändes det konstigt att förneka det. De såg genuint överraskade ut iaf, och än mer så när jag berättade att det var dags om några veckor. Tror jag gick upp 3 kilo totalt eller nåt, möjligtvis nåt till mot slutet, men då var jag som sagt redan tjöck. Hehe graviditeter verkar vara det enda på denna jord som kan lindra mitt sötsug.
Den första trimestern dolde jag medvetet. Dock syntes det ju inget ändå.
Jag var normalt lite mullig med ungefär 5 kilos övervikt.
Resterande graviditet behövde jag inte anstränga mig för att dölja då magen inte började puta alls. Det var nästan så att jag undrade om det verkligen var en bebis där inne.
Helt plötsligt i vecka 32 blev det en rund liten gravidmage men den blev inte jättestor. När bebisen kom i vecka 37 blev folk överraskade då de trodde att jag bara var runt vecka 25. Skumt men allt gick bra!
Och varför? Jag tycker det är äckligt att vara gravid. För mig är det mycket onaturligt och jag vill inte att folk ska varken se eller kommentera det. Det gäller såväl vänner och familj som bekanta och främlingar. Låtsas som ingenting i 9 månader tack och säg inte ett knyst eller behandla mig annorlunda eller ställ frågor eller prata om barnet. Det tar vi när det faktiskt är ute. Till dess: 100% förnekelse ;)
Berättade inte för en enda människa innan v.33. Kontktade inte ens mvc. Det blev så dels för att jag var livrädd över negativa reaktioner och att min kille skulle försöka tvinga mig att ta bort det och dels för att jag mådde psykiskt dåligt sen innan och skämdes och kände dåligt samvete över hela situationen samt att jag inte kände sån anknytning eller kärlek till barnet som man ska eller kan göra. Levde väl lite förnekelse också.