• liiiiiie

    Vad är rimligt att betala för stuga?

    Tänkte hyra en stuga i sommar, vet att jag är lite sent ute, men finns ändå en del. Men jag vill inte bli lurad heller, är så olika priser. Hittat en stuga hittills och ett hus. Priset är ungefär samma. 2500kr dag för stugan. Och 2350kr dag för huset. Stugan ligger verkligen precis vid vattnet, det är vad man betalar för. Den är inte jättefin och inget speciellt annars,ingår inte wifi. Är det överpris eller är det rimligt? Om vi tar den kan vi bara vi bo där 3 dagar, känns som man kanske kan hitta något billigare och vara borta längre men ja, är lite kräsen och vill gärna ha egen badplats. Samt att hund måste vara tillåtet, vilket det ofta inte är har jag insett.

  • Svar på tråden Vad är rimligt att betala för stuga?
  • Anonym (eee)

    Det beror väl helt på ort + själva läget.
    Vi har bokat en enklare stuga på västkusten om några veckor, det kostar 6000 för en vecka. Då är den mycket billigare än de flesta andra husen just på det stället för att detta är ett äldre hus, inget wifi, en gammal tv utan tv-box, men annars finns allt man behöver.
    De nyare husen med wifi tar de bra mycket mer för. 

  • Anonym (eee)

    Har du tittat mycket på nätet och jämfört? I mina öron låter det där lite väl dyrt. Har inte letat så mycket sista åren för vi har hyrt samma stuga 4 år i rad men första året, innan vi hittade den så dammsög jag alla uthyrningssajter jag kunde hitta och tittade på hela västkusten. Det finns helt klart hus där det kostar som du skriver men då är det flera rum och många sovplatser. Ligger huset direkt vid vatten så att man bara kan hoppa i när man vaknar så kostar det nog en del. 

    Den vi hyr får man gå ca 800 m till stranden men det är ingenting, tycker vi Glad

  • liiiiiie
    Anonym (eee) skrev 2020-06-22 06:24:11 följande:

    Det beror väl helt på ort + själva läget.

    Vi har bokat en enklare stuga på västkusten om några veckor, det kostar 6000 för en vecka. Då är den mycket billigare än de flesta andra husen just på det stället för att detta är ett äldre hus, inget wifi, en gammal tv utan tv-box, men annars finns allt man behöver.

    De nyare husen med wifi tar de bra mycket mer för. 


    Jo, man förstår ju att tex Gotland är dyrt. Stugan låg i Vingåker. Huset på Trosa.
  • Anonym (eee)
    liiiiiie skrev 2020-06-22 06:27:38 följande:
    Jo, man förstår ju att tex Gotland är dyrt. Stugan låg i Vingåker. Huset på Trosa.
    Det är inga "dyra" orter, tänker jag, men jag har ingen jättekoll på just dessa. Trosa är nog mer populär än Vingåker? 
  • hawthorne

    Det är väl inte speciellt vanligt att stugor hyrs ut per dag?
    Här där jag bor på västkusten är veckohyra det vanligaste. Här får man vara beredd att betala minst 20 000 om det ska vara nära vattnet, annars kan du komma undan med ungefär hälften.

    Men vad är rimligt i sammanhanget går naturligtvis inte att svara på . Det är snarare en fråga för vad den egna ekonomin tillåter.

  • Fjäril kär

    Stugor man hyr privat till skillnad mot stugbyar/camping är alltid mycket dyrare. Jag skulle kolla närmaste camping utifrån stugorna sett och jämför priserna och vad mna får för pengarna. Det ger i alla fall lite hum om vad man faktiskt betalar för.

    Själv tycker jag att det lät hutlöst dyrt. Då är det billigare med hotell 3 nätter.

  • springintheforest

    Det där lät dyrt om det inte är lyx och hotellstandard.

    Det finns stugor i alla prisklasser. Här finns hus som ligger precis vid strandkanten och som är välskött och välutrustat men då får man lägga upp 20000 kr för en vecka.

    Sen finns det små stugor som inte har sjöutsikt men med cykelavstånd till både bad och affär som ägaren hyr ut för 1500 kr per vecka. Då får man dock inte räkna med att allt är komplett och fullutrustat.

    Vanligast är nog en veckohyra runt 5000-8000 kr. Då är det normalstandard och man får själv städa när man lämnar. Läget brukar vara sjönära och kanske ingår det cyklar i hyran. Eventuellt finns tillgång till båt mot extra avgift.

  • Anonym (me)

    Vi har kikat på stuga på en camping i sommar, fantastiskt läge precis vid vattnet. Kök, badrum samt fyra sängplatser och den skulle kosta oss 900 kr/dygn så ert lät lite dyrt tycker jag.

  • liiiiiie
    Fjäril kär skrev 2020-06-22 07:20:45 följande:

    Stugor man hyr privat till skillnad mot stugbyar/camping är alltid mycket dyrare. Jag skulle kolla närmaste camping utifrån stugorna sett och jämför priserna och vad mna får för pengarna. Det ger i alla fall lite hum om vad man faktiskt betalar för.

    Själv tycker jag att det lät hutlöst dyrt. Då är det billigare med hotell 3 nätter.


    Ja hade varit billigare med hotell men svårt när man har hund.
  • liiiiiie
    Anonym (eee) skrev 2020-06-22 06:38:11 följande:

    Det är inga "dyra" orter, tänker jag, men jag har ingen jättekoll på just dessa. Trosa är nog mer populär än Vingåker? 


    Nej precis, det är bara läget man betalar för i Vingåker. Trosa är populärt så där förstår jag priset mer, och det var många sängplatser. Men det finns lediga datum kvar just för att det är så dyrt misstänker jag.
  • Anonym (Hall&)
    liiiiiie skrev 2020-06-22 10:29:35 följande:
    Ja hade varit billigare med hotell men svårt när man har hund.
    Jag har bott på hotell med hunden en massa gånger. Många hotell har speciella hundrum - ring runt och fråga.

    Det brukar kosta någon extra hundring per natt.

    Men jag tror ändå att ni kan hitta en stuga på en vecka om ni anstränger er lite och går igenom Blocket-annonserna. Det kan vara ett par timmars arbete för att hitta något som är ledigt och dessutom tillåter hund. (Har haft samma problem själv.)


  • Anonym (Anna)

    I norra Bohuslän kan man göra fynd i år. Norrmännen kan inte åka till Sverige utan att sitta i karantän i 14 dagar när de kommer hem. Väldigt många har sommarstuga i norra Bohuslän. Så runt tex Strömstad och Tanumstrand, Grebbestad kan du få en fin stuga vid havet för 5 000 kr en hel vecka i år.

  • Alessia
    liiiiiie skrev 2020-06-22 06:19:36 följande:

    Tänkte hyra en stuga i sommar, vet att jag är lite sent ute, men finns ändå en del. Men jag vill inte bli lurad heller, är så olika priser. Hittat en stuga hittills och ett hus. Priset är ungefär samma. 2500kr dag för stugan. Och 2350kr dag för huset. Stugan ligger verkligen precis vid vattnet, det är vad man betalar för. Den är inte jättefin och inget speciellt annars,ingår inte wifi. Är det överpris eller är det rimligt? Om vi tar den kan vi bara vi bo där 3 dagar, känns som man kanske kan hitta något billigare och vara borta längre men ja, är lite kräsen och vill gärna ha egen badplats. Samt att hund måste vara tillåtet, vilket det ofta inte är har jag insett.


    Ett rövarpris tycker jag.Fina hotell tar betydligt mindre. Rätt nära mig finns ett välskött och nyrenoverat herrgårdshotell vacker sjö med bad-och båtplatser där stort fyrbäddsrum (2 vuxna, 2 barn)  med eget badrum inkl frukostbuffé, eftermiddagsfika och trerätters middag kostar 16 000 för en vecka för en tvåbarnsfamilj. Då får man fritt använda poolen, bastun, låna kanot eller roddbåt. Det finns vackra vandringar runt sjön. Lunch kan förbeställas och kommer då i lunchkorg med bröd, kallskuret, ostar, och grönt samt mineralvatten eller motsvarande. 
    Min brors familj har köpt en vecka i juli eftersom de inte vill åka utomlands så som läget är. Det låter som ett bra pris.
Svar på tråden Vad är rimligt att betala för stuga?