• Mariarosalla

    Restriktioner moderkaksavlossning

    Med mitt förra barn slutade graviditeten i partiell moderkaksavlossning i vecka 38. Jag trodde att vattnet gick och hoppade ur soffan då jag såg att det istället var en blodfläck i soffan, sprang till toaletten och ringde 112. Fick ligga på toagolvet med benen på toastolen i ca 35 min innan ambulansen kom, samtidigt som jag hela tiden kände hur det liksom pulserande rann ut blod. Väl inne på förlossningen blev det urakut kejsarsnitt, där jag blödde mycket under kejsarsnittet och fick två påsar blod i samband med ingreppet.

    Det gick bra och barnet klarade sig. Men kände att jag under hela graviditeten inte blev tagen på allvar. Det var min 4e graviditet och skulle få igångsättning på grund av tidigare snabba förlossningar och att jag har ökad blödningsbenägenhet när jag är gravid (att föda i bilen och inte sluta blöda känns ju inte optimalt).

    Hade mycket sammandragningar men fick i princip bara rådet att bita ihop och fortsätta arbeta som vanligt.

    Är nu gravid igen med femte barnet och känner återigen att jag inte blir tagen på allvar, har varit på förlossningen och pratat med en läkare som i princip bara så att allt berodde på tillfälligheter och att risken att det händer igen är liten, men känner mig så orolig. Är det någon som varit med om samma sak och i så fall fått några restriktioner vid följande graviditet.

    /Maria

Svar på tråden Restriktioner moderkaksavlossning