Anonym (Ts) skrev 2020-06-22 09:52:04 följande:
Tack för alla svar.
Jag är fullt frisk och i god form, och just därför blir jag lite snopen när folk säger att jag skulle inte klara det/att jag bör tänka om. Förstår att det är slitigt men det finns massa andra jobb som också är det tänker jag. Känns inte som att folk skulle lägga sig i lika mycket om det var något annat, mer könsneutralt jobb som också är fysiskt krävande.
Jag känner verkligen att det skulle passa mig att jobba som målare, eller att jag åtminstone vill pröva på att jobba som det i några år. Men blir lite osäker/otaggad när de runt omkring mig säger som de gör.
Det är klart att du kan klara det :) Risken att bli utsliten tror jag inte är större som tjej. Så länge du är medveten om riskerna med ett tungt jobb tycker jag du ska köra på. Då tänker jag främst på risken för skador som visar sig först när man närmar sig pensionsåldern. Typ som artros, belastningsskador. Men det har som sagt inget att göra med ditt kön utan gäller ju alla med tunga arbeten, oavsett om det är inom industri, vården, målare, elektriker, byggarbetare etc.