• Anonym (Ts)

De säger att måleri är för tungt för mig, är det det?

Min plan, det jag vill, är att bli målare. Men min familj och de runt omkring mig säger att det är ett för tungt och slitigt jobb för mig. Och nu undrar jag : är det det?

Vad är det som blir slitigt? / tungt egentligen?

• Svar på tråden De säger att måleri är för tungt för mig, är det det?
  • Anonym (VB)

Du behöver ha bra kondition som målare en hel del styrka också.
    Det är ett slitigt arbete då du hela tiden rör på dig, högt som lågt och bär material.

Vad tror du arbetet innebär?  Vad gör en målare förutom att måla lister tror du?

• Anonym (Rim)

Har du målat någon gång?

Testa att måla ett tak och återkom sedan om du tyckte det var lätt eller svårt...

Men är du frisk så finns det ju inget som talar mot att du kan bygga upp styrkan i kroppen och klara det, men ja, det är tungt.

• Anonym (D)

De målare jag känner är fysiskt starka. De jag känner som jobbat som målare hela livet har problem med axlarna.

Det ÄR tungt. Tänk dig rolla tak, tapetsera. Händerna ovanför huvudet ofta.

Klart det kan gå bra för dig, vem vet. Att träna och hålla sig stark är bra för alla. Varför inte prata med en målare och få mer insyn och fakta?

• Studentpappa

Har du något fysiskt handikapp som gör dig direkt olämplig för ett fysiskt arbete? Annars ser jag inte varför du inte ska kunna bli målare, visst kan det vara slitigt men vad exakt är problemet med det om du ser till att träna och hålla kroppen i trim?

Det är ju inte direkt så att 99% av målarna ser ut som Arnold eller har kondition för ett maraton. Utan det är gubbar med ölmage som överallt annars med några få undantag.

Ride it like you stole it
  • Limeblad

Lär väl vara slitigt för axlar och knän om inte annat. Som för en elektriker. Har en i familjen som jobbade som det men bytte bana ganska tidigt pga att han ville att kroppen skulle hålla hela livet.

• Anonym (Varför inte?)

Det bästa är väl att fråga någon som vet så jag kollade upp på måleriförbundet om vad de säger. Här kan du se vad de skriver: www.maleriforetagen.se/utbildning/fragor-och-svar/

Kan tillägga att min syster utbildade sig till rörmokare för 15-20 år sedan och fick på sina praktikplatser höra att hon var en av de bästa praktikanter de haft, men tyvärr så var kunderna alltför skeptiska till kvinnliga rörmokare så även om de hade behov av att anställa så hade de inga jobb för henne. Hur mycket hon är sökte efter jobb så fick hon aldrig något och jobbar idag med något helt annat. Jag tror inte att det är riktigt lika illa idag, och framförallt så tror jag att det är mer accepterat att en tjej är målare än rörmokare. Dessutom, om en tjej kan jobba inom vården med de tunga lyft som förekommer där så varför skulle hon inte kunna jobba som målare? Det är väldigt stor skillnad att lyfta ett trilskandes barn på 10 kilo och en färgdunk på 10 kilo.

• Anonym (Fiskfjärt)

Ska själv utbilda mig till målare i höst och har fått höra samma saker som du. Valde mellan mattläggare och målare och det ena är värre än det andra. Tror att mycket negativitet runt mig handlar om att jag är tjej och liten (då kan man ju inte klara av saker).

Att jag arbetat fysiskt hela mitt liv, har ett påfrestande jobb nu, är vältränad och håller igång flera gånger i veckan ingår inte i deras ekvation ^^

Skulle det inte passa mig så gör jag något annat helt enkelt ^^ Hur jävla svårt ska det vara att uppmuntra folk till nya saker ?

• Anonym (VB)

Tillägg till mitt första inlägg.

Vill du bli målare så ska du bli det. Du ska göra det du gillar, inte vad andra säger att du ska utbilda dig till. Det blir aldrig bra om man bara ska göra som andra säger.

Lycka till med ditt val.

• Anonym (Ts)

Tack för alla svar.

Jag är fullt frisk och i god form, och just därför blir jag lite snopen när folk säger att jag skulle inte klara det/att jag bör tänka om. Förstår att det är slitigt men det finns massa andra jobb som också är det tänker jag. Känns inte som att folk skulle lägga sig i lika mycket om det var något annat, mer könsneutralt jobb som också är fysiskt krävande.

Jag känner verkligen att det skulle passa mig att jobba som målare, eller att jag åtminstone vill pröva på att jobba som det i några år. Men blir lite osäker/otaggad när de runt omkring mig säger som de gör.

• Studentpappa
    Anonym (Fiskfjärt) skrev 2020-06-22 09:43:16 följande:

Ska själv utbilda mig till målare i höst och har fått höra samma saker som du. Valde mellan mattläggare och målare och det ena är värre än det andra. Tror att mycket negativitet runt mig handlar om att jag är tjej och liten (då kan man ju inte klara av saker).

Att jag arbetat fysiskt hela mitt liv, har ett påfrestande jobb nu, är vältränad och håller igång flera gånger i veckan ingår inte i deras ekvation ^^

Skulle det inte passa mig så gör jag något annat helt enkelt ^^ Hur jävla svårt ska det vara att uppmuntra folk till nya saker ?

Jag skulle tro att många uskor sliter hårdare än de flesta hantverkare idag, till en betydligt sämre lön också. Men där är det ju sällan några problem att arbeta för en kvinna.
    Ride it like you stole it
  • Limeblad
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-22 09:52:04 följande:

Tack för alla svar.

Jag är fullt frisk och i god form, och just därför blir jag lite snopen när folk säger att jag skulle inte klara det/att jag bör tänka om. Förstår att det är slitigt men det finns massa andra jobb som också är det tänker jag. Känns inte som att folk skulle lägga sig i lika mycket om det var något annat, mer könsneutralt jobb som också är fysiskt krävande.

Jag känner verkligen att det skulle passa mig att jobba som målare, eller att jag åtminstone vill pröva på att jobba som det i några år. Men blir lite osäker/otaggad när de runt omkring mig säger som de gör.

Det är klart att du kan klara det :) Risken att bli utsliten tror jag inte är större som tjej. Så länge du är medveten om riskerna med ett tungt jobb tycker jag du ska köra på. Då tänker jag främst på risken för skador som visar sig först när man närmar sig pensionsåldern. Typ som artros, belastningsskador. Men det har som sagt inget att göra med ditt kön utan gäller ju alla med tunga arbeten, oavsett om det är inom industri, vården, målare, elektriker, byggarbetare etc.
  • StevenDiese

Låter konstigt. Har du inga fysiska handikapp så förstår jag inte varför du inte skulle klara det?

Klart det kan vara jobbigt ett par veckor innan kroppen lärt sig men det fixar du väl om du inte har nåt fysiskt hinder.

Du kan nog bli flyttgubbe/gumma med om du vill.

• Anonym (Jomenvisst)

Det är klart du ska prova på att bli målare om du vill det. Vi målade om vårt hus för 10 år sen. Då var det en ung tjej med och det gick ju hur bra som helst. Vårt hus är både stort och högt.

• Anonym (Fiskfjärt)
    Studentpappa skrev 2020-06-22 09:52:46 följande:

Jag skulle tro att många uskor sliter hårdare än de flesta hantverkare idag, till en betydligt sämre lön också. Men där är det ju sällan några problem att arbeta för en kvinna.

Ja jag menar ju det. Jag köper inte det som argument att jag inte skulle studera till målare och just därför är det planen (:
  • Anonym (VB)
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-22 09:52:04 följande:

Tack för alla svar.

Jag kan tänka mig att det handlar mest om att du går utanför normen. Det är inte det vanligaste yrket hos kvinnor så då studsar en del.
    Vården är skittungt yrke, samma som handikappomsorgen, eller restaurangbranchen. Men även om det är slitigt så måste man gilla det man gör och det överbygger det tunga.
  • kajsaemma

Hej! Exakt samma tanke har jag! (Tjej 30) Jag vill bli målare och anmälde mig till en YH utbildning i höst (väntar på svar)

Jag var så glad och peppad till en början, sen fick jag höra mycket av många som tyckte jag skulle tänka om ?oj så slitsamt! Tänk på ryggen!? ?Ska du inte utbilda sig inom ekonomi istället?? Min pappa har försökt övertala mig hur mycket som helst! Vad är det med folk! Måste man alltid säga vad man tänker? Tänk om folk omkring bara kunde stötta en istället.

Och ja mena, jag jobbar på äldreboende nu, DET är slitsamt både fysiskt och psykiskt!

Hur gick det för dig? Sökte du någon målarutbildning TS?

Svar på tråden De säger att måleri är för tungt för mig, är det det?