• Totoro01

    Kraftig viktuppgång tidigt i graviditeten

    Är i vecka 6 (5+6) och fick en chock när jag ställde mig på vågen för några dagar sedan. Har alltid vägt runt 60-63 kg och är 162 cm lång. För något år sedan gick jag upp i vikt på grund av läkemedel till 71 kg, vilket jag tyvärr inte lyckats bli av med. Jag har ätit mycket nyttigare under graviditeten än vad jag normalt sätt gör, men när jag nu alltså ställde mig på vågen vägde jag 79 kg. Jag borde glädjas åt graviditeten, vilket jag självklart ofta gör, men samtidigt kan jag ibland få sån panik över hur detta kan sluta med diverse graviditetskomplikationer och hur kroppen kommer förstöras.

    Bör jag oroa mig? Kan jag fått hypotyreos/samlat brutalt mycket vätska/något annat? Någon som erfarit något liknande?

  • Svar på tråden Kraftig viktuppgång tidigt i graviditeten
  • S23

    Hade du koll före graviditeten? 8 kg känns ganska mycket att gå upp på fyra veckor som gravid. Alltså du har ju bara varit gravid fyra veckor eftersom man räknar från senaste mensens första dag och inte ägglossning. Jag tänker att du kanske faktiskt långsamt gått upp i vikt redan innan du blev gravid? Om du som sagt inte vägt dig så ofta?

    Skriver detta eftersom det kanske du då inte behöver känna panik över att just graviditeten skulle gett den ökade vikten och att det ska fortsätta i samma takt.

    Om du nu faktiskt gått upp så mycket på fyra veckor så är det inte fett. Så snabbt kan du inte samla på dig fett utan det är Isf vätska.

    Utöver detta vill jag bara säga att du uppenbarligen kommit i dina gamla kläder, och inte själv reagerat på att du skulle blivit särkalllt mycket tjockare innan du faktiskt ställde dig på vågen? Därför tycker jag att du bör ta vikten med en nypa salt. Den säger inte allt.

    Eftersom du äter nyttigt tycker jag inte du bör oroa dig. Mycket av viktuppgång under graviditet kan du inte styra. Själc vägde jag mig varje dag som gravid ocj konstaterade att nästan alla mina 12 kg kom i skov. Gick alltså inte upp ett gram för att sedan gå upp 3 kg på två dagar i princip alla tolv kg. Då finns liksom inte så Mtcket att göra åt saken.

Svar på tråden Kraftig viktuppgång tidigt i graviditeten