• Anonym (.)

    habiliteringen för ADHD utredning?

    Hej!

    Jag har blivit rejält bollad överallt i princip. Det handlar inte om fram och tillbaka här, utan det är lite kors och tvärs tycker jag.

    Jag behöver utredas för ADHD. Jag blev så glad att jag slutligen kom till kön till psykiatrin, men sen plötsligt har de skickat iväg mig till habiliteringen. Jag tänkte direkt om habiliteringen inte är sådant ställe för människor med mild utvecklingsstörning, utvecklingsstörning och kanske autism?

    Eller kan man bli utredd för ADHD också?

    När man blir utredd hos psykiatrin så tänker jag väl att man samtidigt blir utredd för massa andra saker vilket är praktiskt, så man vet om man kanske lider av andra saker.

    Jag är ganska upprörd och ledsen just nu. Rynkar på näsan

  • Svar på tråden habiliteringen för ADHD utredning?
  • Anonym (k)

    Här utreder inte HAB utan det är endast för diagnostiserade och ja autism brukar göra att man får komma dit. Inte enbart ADHD. De kan givetvis ge strategier för att hantera den biten också då många har dubbeldiagnoser.


    Med det menar jag inte att du har autism utan det där låter jättekonstigt. Kan vara så att HAB på din ort faktiskt utreder men tycker att du ska ta kontakt och höra då de vet bäst vad de gör :) Jag utreddes grundligt på psykiatrin efter år i kö men oftast har de en grundtanke men utreder annat om det finns misstankar efter "bastester". Ta inte ut något i förskott, du kan vara felremitterad men det kan också vara rätt :)

  • Anonym (.)
    Anonym (k) skrev 2020-06-22 15:44:41 följande:

    Här utreder inte HAB utan det är endast för diagnostiserade och ja autism brukar göra att man får komma dit. Inte enbart ADHD. De kan givetvis ge strategier för att hantera den biten också då många har dubbeldiagnoser.


    Med det menar jag inte att du har autism utan det där låter jättekonstigt. Kan vara så att HAB på din ort faktiskt utreder men tycker att du ska ta kontakt och höra då de vet bäst vad de gör :) Jag utreddes grundligt på psykiatrin efter år i kö men oftast har de en grundtanke men utreder annat om det finns misstankar efter "bastester". Ta inte ut något i förskott, du kan vara felremitterad men det kan också vara rätt :)


    Men fy!! Då är det alltså så som jag misstänkt. Något enormt fel som har gjort. Och denna påfrestning alltså!

    Jag har försökt och försökt komma till psykiatrin. När jag äntligen blir placerad i kö blir det något tokfel. Och vilket irritation!

    Jag har ingen diagnos. Men fy fan alltså..Här hos mig verkar det ju vara totalt galet. Jag blir så arg!!
  • Anonym (k)

    Andas. Kolla med Hab imorgon om de utreder för det ska inte gå att komma dit som ej utredd ändå, här ansöker man efter utredning. Jag tänker att om de skickat dig dit är det antagligen helt korrekt eller något slags märkligt misstag.


    Hur har du fått veta att du ska till HAB? Tänker att det måste finnas någon info där.

Svar på tråden habiliteringen för ADHD utredning?