• Evelinama

    Bitande barn på förskolan.

    Hejsan!

    Min dotter på 1,5 år har gått på förskola i ca 3 månader och allt har gått superbra.

    Men för ett par veckor sedan hade hon ett riktigt fult bitmärke på armen när jag kom och hämtade henne, dock inte riktigt så det gått hål.

    Förkolläraren sa att detta måste hänt när de varit ute, och då genom fleecetröjan, men att min dotter inte sagt något så det måste vara hon själv som gjort det. Jag påpekade att det såg ut att vara lite väl många tänder för att vara hon själv, men förskolläraren höll fast vid att det inte kan vara på något annat sätt.

    Jag bad de hålla extra koll ifall det nu inte var hon men fick gilla läget som det var.

    När jag hämtade henne idag hade hon återigen ett ordentligt bitmärke på armen och denna gången sa de att det var en annan pojke där som gjort det.

    De märkte det när dottern skrek och började gråta och hade då sagt till honom. Jag sa att det är ju bra att de vet vem det är så de kan hålla koll på honom lite extra då så att det inte händer igen, men hon svarade med att de inte hinner alltid och att man får hålla tummarna för att det inte blir värre helt enkelt. "Skulle det gå hål så ringer vi ju såklart er".

    Jag förstår ju att man inte kan se allt heeela tiden. Men för tillfället är det ungefär hälften utav barnen som är där då resten har semester eller hålls hemma av andra anledningar medan det är full personal. Är det då för mycket begärt att be de hålla extra koll på denna pojke? Jag menar hon hade bara behövt säga "självklart kommer vi göra vårt bästa för att förhindra att detta händer igen", skulle det mot förmodan ändå göra det så fine. Men nu känns det som att de skiter i det..? Och visst, det är barn, men det kan ju ändå inte vara helt okej att de gör illa varandra?

    Vad bör man göra om det händer en tredje gång? Vill vara förberedd på en konfrontation!

    Har förresten bilder från båda tillfällena där datum och bettet syns.

    Mvh, en lite orolig mamma.

  • Svar på tråden Bitande barn på förskolan.
  • Fröken W

    Jag tycker att du pratar med pedagogerna på förskolan igen. Beskriv din känsla som du gör här ?förstår att man inte kan ha koll hela tiden.....men när ni säger att det är svårt att hinna se till att

    mitt barn inte blir biten så får jag känslan av...och det gör mig orolig och illa till mods över att lämna min dotter här?

    Försök att utgå från ett jag-perspektiv, det brukar vara lättare för mottagaren att ta till sig och denne känner sig inte anklagad på samma sätt som om man skulle använda ett du-perspektiv.

    Prata gärna med en annan pedagog än den du pratat med om betten tidigare men prata sedan också med den du pratat med innan. ?Jag har pratat med Y nu ang. bitandet då jag inte riktigt kände mig trygg med det svar du gav mig.? Och sen förklarar du igen enligt ovan.

    Skulle din dotter bli biten en gång till så gå inte in i en konflikt med pedagogerna. Du kan såklart tala om att du inte tycker att det är ok, men med god ton. Sedan kontaktar du rektorn för förskolan och frågar vilka rutiner som finns när ett barn biter andra barn.

    Lycka till!

  • LFF

    Ja, de ska kunna ha lite extra punktmarkering på det bitande barnet. Det har man kunnat ha på de två förskolor som mina barn gått på även när de haft full grupp.

    Eftersom den pedagog du pratat med bara stöter ifrån sig med att de inte kan punktmarkera, prata med en annan pedagog. Om även denna stöter ifrån sig så tar du det till ansvarig på förskolan. 

    Och sen gäller det ju att man är lugn och saklig när man pratar med dem Inte det lättaste alla gånger när det gäller ens egna små.

  • Espresso

    Vilken märklig reaktion av pedagogen. När min son blev biten på förskolan kom en av hans pedagoger direkt fram och pratade med mig vid hämtningen och förklarade vad som hänt och att de även pratat med barnet och dess föräldrar. Kändes väldigt tryggt och att de tog det på stort allvar.

    Jag säger som de ovan, prata med någon annan av personalen. Det är inte okej att bara vifta bort att ditt barn blir bitet vid upprepade tillfällen. Annars bör du kontakta rektorn så att hen kan ta tag i det.

Svar på tråden Bitande barn på förskolan.