Tankar om namn Thyra
Hur klingar namnet Thyra eller Tyra i dina öron? Alltså inte vad du har för personliga associationer utan hur är känslan? En självgående och redig tjej? Låter det elakt eller snällt? Tack för input
Hur klingar namnet Thyra eller Tyra i dina öron? Alltså inte vad du har för personliga associationer utan hur är känslan? En självgående och redig tjej? Låter det elakt eller snällt? Tack för input
Tyra, en cool och snäll tjej!
Vår yngsta blev nästan en Tyra men det passade inte henne riktigt.
Jag tycker det låter lite hårt.
Låter för hårt, nästan lite elakt.
Vår äldsta dotter som är 16 nu eter Thyra. :) Hade inte det namnet som förslag utan lite mer vänare namn typ Linnea. Men när hon föddes så passade inte det alls.
Så blev en Thyra, namnet bara dök upp. :) Jag tycker namnet är fint och det är ett gammalt nordiskt namn vad jag vet Thyra själv tycker om sitt namn och skulle inte vilja heta något annat säger hon.
Några vi presenterat henne för tycker det låter bestämt och kanske lite vasst men vi tycker väldigt mkt om hennes namn och det passar henne utmärkt.
Att vi valde Thyra med H beror dels på att det inte är lika vanligt som Tyra och för att hennes pappa heter Johnny med H. ;)
Låter för hårt, nästan lite elakt.
Tycker generellt att det är ett ok namn. Känns lite för vanligt för min smak, verkar finnas en Tyra i varje klass ungefär.
Föredrar Tyra som stavning, då det där extra h:et inte behövs och gör att det både ser fulare ut och får det att kännas som om man bara vill krångla till det.
Föredrar Tyra som stavning, då det där extra h:et inte behövs och gör att det både ser fulare ut och får det att kännas som om man bara vill krångla till det.
Underbart namn! Det har så många sidor. Det är vackert och nästan dansant, det är gulligt och busigt, det är starkt och ståtligt. Det är gångbart och bra på alla vis. Föredrar stavningen Tyra, även om Thyra inte är hittepå eller så.
Tycker namnet Tyra/Thyra är ett väldigt fint namn, gillar det namnet rätt mycket och är inte alls uteslutet att jag skulle kunna tänka mig att ge det till en egen dotter ifall jag nån gång får någon.
Sen några speciella tankar angående hur en person med namnet är kan jag inte precis påstå att jag får upp i huvudet dock, kanske möjligen en väldigt söt flicka med långt vackert guldlockigt hår som sedan växer upp till en bestämd men snäll kvinna, som är en aning gammeldags i sitt sätt och synsätt, och som fortfarande har långt vackert välskött hår även när hon är medelålders men som börjar få fler och fler gråa strån fast som faktiskt klär henne, ingen aning om varför denna bild dök upp i huvudet, aldrig haft en sån bild av nån som heter Thyra/Tyra förut, dök liksom bara upp i huvudet helt enkelt nu när jag läste tråden.
Kan väl även tillägga att jag personligen föredrar stavningen Tyra, dvs utan H:t. Ett liknande namn jag gillar är annars Thyri, och där föredrar jag att man stavar med H däremot. Fast vill man ha ett namn som känns lite mer vanligt, ska man ju välja Tyra/Thyra antar jag.
Tack för tyckandet! Jag känner kanske själv att namnet låter aningen hårt, men å andra sidan är jag inget stort fan av flickiga namn som slutar på vokal. Vi får smaka vidare på Tyra, det kommer i alla fall vara med som kanske-namn :)
låter inte som en snäll tjej. Hårt som andra skriver
Älskar det. Jag gillar tjejnamn med lite attityd, hatar gulliga namn som Linnéa t.ex. Tycker inte alls det låter hårt eller elakt.
Thyra har föräldrar som vill krångla till det lite med h, haha.
Nejmen Tyra kan vara lite hur som helst. Hon har föräldrar med svenskt ursprung.