• Itsbarbiebitch

    boka resa nu i sommar?

    Önskar höra era åsikter angående charterresor nu i sommar. Är det någon som ska åka snart? Är man dum om man bokar en resa precis innan skolan börjar igen? Tänker på eventuella Risker Och småsaker som man kanske inte tänker på ...? :/

    Är det bättre att vänta? Snälla hjälp mig jag blir villrådig

  • Svar på tråden boka resa nu i sommar?
  • Gameofthrones

    15 juli kanske vi får komna in till andra länder. Det är inga som vill ha svenskar just nu.

    Varför har du inget tålamod till nästa år?

    Nu fick vi svenskar röra oss i vårt land från stad till stad. Inga tivolis kommer öppnar i sommar. Och varför tror du att inte vi får komma in till andra länder?

  • Jagochdublirvi

    Många kommer nog åka snart men många vågar inte chansa och riskera att man blir sittandes utomlands bara för att landet drabbats av en ny våg. Jag är väldigt sugen på att åka då vår resa blev inställd, men samtidigt så vill jag inte bli sittandes utomlands, eller ännu värre, bli rejält sjuk i Corona utomlands så jag väljer att stanna hemma i år. Visste jag att jag redan hade haft och var immun skulle jag nog varit mer på men som det är nu, nej.

  • Litorina

    Vi stannar hemma i år. Kommer kanske inte ens lämna regionen.

    Varför inte vänta med att resa? Vore ju skittrist att hamna i någon sorts lockdown och inte kunna ta sig hem. Eller ännu värre - bli supersjuk utomlands.

    Vi har lite gått in för det här med att vara hemma. Har köpt nya utomhusleksaker till barnen, pyntat och gjort fint på balkongen mm.

  • Gameofthrones

    Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder just nu. Den 30 juni hävs avrådan till Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien. Beslutet gäller även San Marino, Monaco och Vatikanstaten. För övriga länder gäller avrådan. Det råder inreseförbud för icke nödvändiga resor till Sverige från länder utanför EU. Här har vi samlat myndigheternas information om utlandsresor.

  • 100wfs

    Jag hade inte åkt. 

    Det är ju inte "som vanligt" i länderna man ska åka till heller. Hörde en reporter berätta om läget i Spanien, krav på munskydd när du är ute och inte kan hålla mer än 1,5 meters avstånd till andra (så typ alltid, alltså) åker kollektivt m.m. och om man inte följer kravet så blir man ålagd böter, vissa regioner i Spanien kan ha ännu hårdare restriktioner. Tanken på att gå runt med munskydd i Spanien när det är 40 grader känns ju supertrevligt. Inte.

    Sen är det flera länder som satsar på "mini lockdowns" dvs om en hotellgäst är smittad så sätts hotellet i lockdown (karantän). Eller om smitta blossar upp i en region så kan den regionen sättas i lockdown. Så frågan är om man verkligen kan slappna av ordentligt på semestern eller om man bara hade gått runt och varit rädd, både för Corona men också för att misslyckas med att följa landets restriktioner. Man måste nog läsa på ordentligt om vad som gäller i respektive land om man funderar på att resa.

    Sen finns ju alltid risken att du blir förkyld (behöver ju inte vara Covid-19) på plats och t.ex. inte får kliva på planet eftersom du har symptom på sjukdom. Vore ju jävligt bökigt om det inträffade.

    När jag pratar med vänner och kollegor tror dom att en utlandssemester nu är som utlandssemester alltid varit, innan Corona. Dom glömmer bort att det fortfarande finns massor med restriktioner ute i Europa och att pandemin inte på något sätt är över. 

Svar på tråden boka resa nu i sommar?