• gulledig

    Ammar o ska få syskon

    Väntar ett syskon som är beräknad att komma i februari. Har helt klart blandade känslor inför det men är egentligen väldigt glad

    Blandade känslor då jag fortfarande ammar min 16 månader gamla dotter och känner inte för att sluta än, inte hon heller för den delen. det börjar kännas lite ömt men försöker hålla ut.

    Problemet är följande- Jag söver henne på kvällarna med tutten och det är alltid lätt och smidigt.

    Är dock orolig för hur det kommer bli med ett syskon i bilden som också ammar, hur löser man det?

    Alternativt, hur kan pappan söva? Eller finns det andra sätt? Behöver tips och råd!

    Pappan har aldrig lagt henne under hela hennes livstid men vore väldigt skönt om han också kunde.

    På dagarna somnar hon antingen i bilen eller i vagnen utan problem.

    Och när vi ändå är igång, hon ammar ibland under natten, inte jättemånga gånger men kanske 1-2 och desto fler gånger ju mer morgon det börjar bli. Hur slutar man?

    Inga skrikmetoder tack på förhand ??

  • Svar på tråden Ammar o ska få syskon
  • Zaxika

    Jag ville ge sonen själv en chans att sluta amma spontant. Men vid 15-16 månader så var han väldigt grinig när jag var i närheten. Han åt också väldigt bra, så behövde inte amningen av den anledningen. Han visste att om han skrek eller var missnöjd så skulle han få tutte, vilket han såklart tyckte var mysigt.

    Det du kan fundera på är ju om du vill ta bort amningen från någon speciell tid på dygnet. Sedan kommer barnet att vara missnöjt, men så länge man har barnet i famnen och tröstar så klarar dem det och lugnar sig så småningom. Det är såklart svårt att höra sin lilla gråta. Men håll fast vid ditt beslut för då lär de sig ganska snabbt. Annars blir det bara förvirrat.

    Hos oss bestämde jag mig för att sluta amma där vid 15-16 månaders ålder och det som förvånade mig var att vi fick egentligen två skrikiga nätter. Den andra natten skrek han vid läggning, men sedan efter det började han sova hela nätter för första gången. Han tappade snabbt intresset för brösten och blev en mycket gladare kille dagtid.

    Jag var beredd på att han skulle skrika i en vecka vid läggningar, men det vart bra redan efter andra kvällen vilket kändes helt otroligt. Det var skönt att även maken kunde börja dela på läggningarna och att vi alla kunde börja sova nätterna igenom.

  • Catnap

    Min mjölk började sina lite nån gång runt vecka 20, så då funkade det inte längre att amma dottern (som var runt 7-8 månader) till sömns. Vi gav flaska och pappan nattade i sele. När syskonet kom var hon strax över året och van vid att nattas av pappa.

Svar på tråden Ammar o ska få syskon