• Snurranfian

    Stram och hård mage

    Hej! Nån mer som är gravid i vecka 29 och där omkring?

    Alltså jag fattar inte hur jag ska stå ut nästan 3 månader till. Magen är stenhård... värre när det kommer sammandragningar så klart, men den är så tajt och stram hela tiden. Försökte gå en prommis ikväll, det gick inte. Tänkte att vattnet går väl om jag stretar emot det spända. Sover dåligt pga sammandragningar, hårda sparkar, domnande ben (sover bara på sidan) och så klart värmen. Så skönt att känna rörelser så klart..betyder ju att lill*n mår fint... men aaaaaaj ibland!!

    Nån mer som känner igen sig?

  • Svar på tråden Stram och hård mage
  • Cicek

    Hej

    Jag hade i princip så här hela graviditeten.

    Mest pga järn tabletterna...det ä inte roligt men jag förtsätte med dem då lillen behövde dem.

    Jaaa...det hjälper gå ut en promenad mot hård måge..fast ibland kunde jag inte ens gå av sammandragningar. Någon gång tog jag 2 glas Kiwi smoothie då släppte det allt ..men ta inte 2 ta 1 istället 2 var verkligen för mycket.. men det hjälpte mot förstöppning i fall du har den.

    Hard måge dusha varmt på kvällarna det släppte för mig inte 100 men det kändes annorlunda,lättare liksom.

  • Cicek

    Hej

    Jag hade i princip så här hela graviditeten.

    Mest pga järn tabletterna...det ä inte roligt men jag förtsätte med dem då lillen behövde dem.

    Jaaa...det hjälper gå ut en promenad mot hård måge..fast ibland kunde jag inte ens gå av sammandragningar. Någon gång tog jag 2 glas Kiwi smoothie då släppte det allt ..men ta inte 2 ta 1 istället 2 var verkligen för mycket.. men det hjälpte mot förstöppning i fall du har den.

    Hard måge dusha varmt på kvällarna det släppte för mig inte 100 men det kändes annorlunda,lättare liksom.

  • Snurranfian

    Tack för svar!! För mig är det inte förstoppning.. får gå på toa..mer som att livmodern är sjukt spänd. Som att den ska spricka i sömmarna liksom. Igår kunde jag promenera iaf... så det är extra illa idag. Kanske bebis som ligger lite extra knöligt så det trycker mer... vet inte. Sjukt jobbigt i alla fall. Hade inte gnällt om jag va i v.37 liksom... men 29..... långt kvar!

  • Cicek

    Vissa dagar kunde jag inte gå...bebis börjar fixera sig från v 28...fast för mig gjorde han inte det alls men han har borrat ner sig ordentligt...och det kanske det också att hen ä på väg neråt...det inte farligt om det spänd o så men det obehagligt...kolla lite extra med barnmorskan...be henne skicka på tillväxt ultraljud eller så så du vet att bebis mår bra...för min del sånt ont resulterade till en vansinnigt snabbt förlössning ...värkarna blev jätte tajta långa och gjorde fruktansvärt ont ...3 timmar var jag helt öppen ...och jag ä förstföderska...dem på sjukhuset missade det helt...då blev det fåra för både bebis och mig sedan då personal fattade inte vad som pågår...men jag födde +5 dagar efter beräknat födelsedatum

  • Jag är bara jag

    Hade superspänd mage med båda barnen. Vansinnigt öm runt hela magen, alltså inte i livmodern eller ens musklerna utan i själva "höljet" runt magen. Kunde med nöd o näppe gå öht.

  • Snurranfian
    Jag är bara jag skrev 2020-06-23 20:58:23 följande:

    Hade superspänd mage med båda barnen. Vansinnigt öm runt hela magen, alltså inte i livmodern eller ens musklerna utan i själva "höljet" runt magen. Kunde med nöd o näppe gå öht.


    Ja lite så känns det.. Som att "höljet" är för litet liksom. Gick du hela vägen till v.40 med dina?
  • Jag är bara jag
    Snurranfian skrev 2020-06-23 21:25:36 följande:
    Ja lite så känns det.. Som att "höljet" är för litet liksom. Gick du hela vägen till v.40 med dina?
    Igångsatt med båda. Födde v.39 med första, v.41 med andra. Trodde jag aldrig för jag mådde så dåligt, hade mycket sammandragningar och annat som talade emot att jag skulle gå så långt.
  • Snurranfian
    Jag är bara jag skrev 2020-06-23 22:14:33 följande:

    Igångsatt med båda. Födde v.39 med första, v.41 med andra. Trodde jag aldrig för jag mådde så dåligt, hade mycket sammandragningar och annat som talade emot att jag skulle gå så långt.


    Mm känns precis så för mig med.. som att jag ska få tidigare. Men blir säkert inte så!
  • Lisa says

    Är i v 27 och tycker det ofta blir så på kvällarna, de här senaste veckorna. Det sträcker och stramar och drar extremt mycket i magen, känns som kroppen eller huden är för liten, som den inte hinner växa i rätt takt, typ. Väldigt jobbigt att t ex promenera då. På dagarna går det bra för mig dock.

  • Snurranfian
    Lisa says skrev 2020-06-25 15:05:37 följande:

    Är i v 27 och tycker det ofta blir så på kvällarna, de här senaste veckorna. Det sträcker och stramar och drar extremt mycket i magen, känns som kroppen eller huden är för liten, som den inte hinner växa i rätt takt, typ. Väldigt jobbigt att t ex promenera då. På dagarna går det bra för mig dock.


    Jag tycker också det är värre på kvällarna. Efter man ätit middag än värre..
Svar på tråden Stram och hård mage