• Stirlo16

Hur tidigt kan bm kolla om det är tvillingar!?

Ja som överskriften lyder hur tidigt kan man be om att få kolla upp ifall det skulle vara 2 små där inne!?

Är inne i 3e graviditeten så vet väl på ett ungefär hur allt brukat te sig, men nu har jag en konstig känsla, magen blev stor väldigt fort nu till skillnad från alla dom andra 3 graviditeterna.

Vet att det kan bli större fortare pga kroppsminne o.s.v. men dehär tog rekord kan inte hålla det hemligt ens längre och är bara i vecka 12+0 imorgon och mått mer illa än någonsin under denna grav. HELA dagarna.

Vill höra om jag är orimlig att be Bm kolla på något vis imorgon när jag ska dit? Eller kommer hon be mig vänta till rul i typ vecka 19!?

• Svar på tråden Hur tidigt kan bm kolla om det är tvillingar!?
  • Anonym (Privat)

Går kanske att få ett tidigare ultraljud innan? Annars betala för privat ultraljud?

• Anonym (Minna)

Jag gjorde ett tidigt ultraljud i vecka 8. Då konstaterade bm att det endast var ett foster. Utan ultraljud vet jag inte om det går att avgöra. Kanske kan hon höra om det är två hjärtan och två navelsträngar?

• Stirlo16

Ja jag tänker att dom kanske inte gör något utöver de som ska göras om de inte är blödningar eller annat med i bilden? Tror ju inte dom kollar pga nyfikenhet i alla lägen

• Anonym (Privat)
    Stirlo16 skrev 2020-06-23 22:41:35 följande:

Ja jag tänker att dom kanske inte gör något utöver de som ska göras om de inte är blödningar eller annat med i bilden? Tror ju inte dom kollar pga nyfikenhet i alla lägen

Ni har inte rätt till kub hos er? Om du är orolig kan du säkert få till ett tidigare ultraljud. Om inte Corona ställer till det.

Hos oss får alla, oavsett kub, göra ultraljud i vecka 13
  • louisa83

När jag gjorde IVF så tog de blodprov på mig två veckor efter insättningen för att se om jag var gravid och där såg de på värdena att det var tvillingar :)

• Stirlo16
    Anonym (Privat) skrev 2020-06-23 22:52:31 följande:

Ni har inte rätt till kub hos er? Om du är orolig kan du säkert få till ett tidigare ultraljud. Om inte Corona ställer till det.

Hos oss får alla, oavsett kub, göra ultraljud i vecka 13

Tänk va olika de är fast vi bor i samma land! Ganska stor skillnad på att se att barnet är okej i vecka 13 än i 19.. sånna grejer borde ju gälla i hela landet.

Jag är inte orolig om man säger så de är ju inget som kommer hindra min graviditet eller något som är farligt eller dyl. Jag är bara nyfiken och otålig att se efter om min känsla stämmer. Och såklart att förbereda livet om de skulle vara vårat 5e OCH 6e barn????

Får se om hon går med på att kolla efter eller om de är slöseri med resurser haha
  • Anonym (Privat)
    Stirlo16 skrev 2020-06-24 07:39:35 följande:

Tänk va olika de är fast vi bor i samma land! Ganska stor skillnad på att se att barnet är okej i vecka 13 än i 19.. sånna grejer borde ju gälla i hela landet.

Jag är inte orolig om man säger så de är ju inget som kommer hindra min graviditet eller något som är farligt eller dyl. Jag är bara nyfiken och otålig att se efter om min känsla stämmer. Och såklart att förbereda livet om de skulle vara vårat 5e OCH 6e barn????

Får se om hon går med på att kolla efter eller om de är slöseri med resurser haha

Vi hade tidigare så att ALLA fick göra kub oavsett ålder. Det resulterade i att många gjorde kub av anledning att få det tidiga ultraljudet, därför valde det att införa så att alla fick ultraljud vecka 13 oavsett. För att man inte ska göra kub om man inte verkligen vill det.

Det där ultraljudet i vecka 13 är verkligen guld bröt. Hade garanterat gått till privat om första varit först i vecka 19
  • LFF

Gjorde ett tidigt vul i v8 (7+). Tidigare än så ville inte gyn att jag skulle komma. Gjorde det pga oro för missfall då jag hade två tidigare missfall i bagaget. Det är nu drygt 7 år sedan.

• Stirlo16

Nu skrev jag helt fel de är inte vårat 5e barn utan 4e haha!

Men man kan alltså se de genom blodprov också??

• Stirlo16

Nu skrev jag helt fel de är inte vårat 5e barn utan 4e haha!

Men man kan alltså se de genom blodprov också??

• Waiting for you

Hej! Vi gjorde privat UL i v8 och då såg man tydligt att det var två små liv där inne :) så det är absolut inte för tidigt att se!

Svar på tråden Hur tidigt kan bm kolla om det är tvillingar!?