• momi

    Orolig: Fått remiss till neurolog pga av dålig balanas och avvikade springmönster

    Hej,

    Nu hoppas jag innerligt att någon kommer känna igen sig.

    Min 3åriga dotter har precis fått en remiss till neurolog.

    Det började med att hon var lite "sen" med att gå, visserligen börjande hon gå vid 14/15mån och det är ju inte sent men hon har alltid ramlat otroligt mycket. Därav är det egentligen svårt att säga när hon väl började gå utan att ramla men det är nog flera månader senare. Strax innan hennes 2 års dag sökte vi hjälp oga av att hon ramlar mkt och känns som att hennes balans var väldigt dålig. Vi gick sjukgymnast och fick även göra en höftröntgen och allt såg bra ut. Hon blev sakta men säkert bättre och minre ramlade men fortfarande mycket i vår värld.

    I våras (hon fyller 3 i maj) så kände vi att hon fortfrande ramlar, inte alls lika mkt som tidigare men hon kan ramla när hon "springer" till badrummet. Vi fick komma tillbaka till fysoteraputen och dem sa att hon ev har olika styrka i benen...vi fick träna och komma tillbaka och idag var vi där och han sa att han ser en liten förändring men att han vill skicka oss till en neurolog.

    För att förtydliga vad hon "avviker" hon kan inte hoppa med böjda ben, så hon "hoppar" alltid med raka på studsmatta ( vilket hon dock inte klarar av egentligen) stillastående hoppar hon också med raka ben.

    Springer gör hon med raka ben, vobligt, hon kan inte springa rakt utan springer lixsom åt ena och åt andra hållet. Samt att hon springer med raka ben så hennes armar åker och alla håll. Det ser inte så "normalt" ut och går inte alls fort...(alla kompisar springer ifrån henne vilket får mamma hjärtat att gråta)

    Utöver det är hon jätteduktig, hon kan allt, sparla fotboll, klättra, kullerbytta, och är väldigt aktiv och rörlig och i huvudet är hon som en 5åring...

    Nu till min oro, vad kan detta vara? Någon som känner igen sig? Tror ni att dem på neurologeb kommer ge övningar att göra eller är allt kört för henne? (när det kommer till dem svårigheter hon har)

    Hjälp...

Svar på tråden Orolig: Fått remiss till neurolog pga av dålig balanas och avvikade springmönster