• Fonorona

    Har jag sabbat keto för mig helt nu?

    Hej! Det är så att jag började med LCHF för inte alls så länge sedan, tappat ner hela 12 kilo på knappt två veckor (är väldigt överviktig, kan vara därför). Jag har tyckt att jag gjort bra för mig, en strikt keto diet. Men igår...jag var på en dejt, inte berättade jag att jag var på keto diet heller. Ville inte vara otrevlig. Men han lagade mat, två tallrikar köttfärssås och spaghetti DESSUTOM en hel del jordgubbar och två bullar till fika efteråt! Det var så gott...och mina smaklökar var i himmelriket. Dagen efter...Och jag sitter här nu...i en sådan hemsk ångest och får panik. Jag kommer aldrig att göra om detta, jag gjorde det så bra för mig och jag gjorde en extrem miss! ???? Kommer keto processen fortsätta på mig om jag följer strikt igen? Har inte ätit något efter igår...har förlorat aptiten på allt. Kanske ägg och bacon sen. Men som sagt...har jag sabbat hela dieten nu? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Har jag sabbat keto för mig helt nu?
  • Mortiscia80

    LCHF är inte detsamma som keto. Om du fortsätter med din diet kommer du säkert snart vara tillbaka på rätt spår. Du kommer iaf inte att gå upp dina 12 kg för att du unnade dig en trevlig kväll, det borde du göra oavsett för det låter som ett tråkigt liv att aldrig kunna äta något gott och bli livrädd när man råkar göra det.

  • Aniiee

    Nej, det är inte sabbat helt. Tvärt om, det är bra att göra avbrott ibland. Det finns folk som lever på cykling, exempelvis carb cycling eller calorie cycling. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2020-06-24 16:01:24 följande:

    LCHF är inte detsamma som keto. Om du fortsätter med din diet kommer du säkert snart vara tillbaka på rätt spår. Du kommer iaf inte att gå upp dina 12 kg för att du unnade dig en trevlig kväll, det borde du göra oavsett för det låter som ett tråkigt liv att aldrig kunna äta något gott och bli livrädd när man råkar göra det.


    Skillnaden är så minimal så det är som att säga att pasta och äggnudlar inte är samma sak.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mortiscia80
    Aniiee skrev 2020-06-24 17:11:01 följande:
    Skillnaden är så minimal så det är som att säga att pasta och äggnudlar inte är samma sak.
    Fast det finns ändå en tydlig skillnad så det finns ingen anledning att gå in i någon diskussion om det.
  • S23

    Troligtvis tar det Max ett par dagar innan du är i ketos igen. Så bara kör igen helt enkelt. Ketosen är garanterat bruten. Men som sagt. Inga problem att återuppta det igen bara

Svar på tråden Har jag sabbat keto för mig helt nu?