• shift

    Namnet Vera

    Vad tycker du om namnet Vera och vilka associationer får du till det?

  • Svar på tråden Namnet Vera
  • flygrl

    Helt ok namn. Inte vackert direkt men inte heller fult.

    Associerar ffa till brittiska deckaren Ett fall för Vera som visas på SVT.

  • fluu

    Typiskt genomtrevlig och bra namn. Det är vackert, bra, enkelt, gångbart och ståtligt på en vuxen och sött och busigt på ett barn. Inga direkta smeknamn, vilket är positivt. Jag kopplar främst namnet till Vera Lynn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusinen

    Jag tycker att det är ett fint namn, helt klart ett av de finare av den typ av namn som varit populära länge nu.

    Jag associerar till dagens yngre generationer, skulle utgå från att det var en person under 30 som hette så om jag såg namnet, eller över 90.

    Jag tänker ockaå att det är ett namn som funkar bra j ternationellt och då i te bara i engelskspråkiga länder.

  • MaaxMaax

    Fint namn!
    Inte överdrivet vanligt, men ändå vedertaget. Enkelt att säga och stava. Tänker att det är ett namn som tillhör en stark och självständig tjej.


    Simul Justus et Peccator
  • flygrl

    Hmm...Vera är väl inget namn jag direkt exponerats för tidigare men nu när jag typ fått upp det på min radar pga den här tråden börjar jag faktiskt tycka alltmer om det. Så mitt första inlägg kan vi glömma. Jag gillar nämligen namnet. Det är trevligt och rejält på samma gång.

    Men min association till Ett fall för Vera gäller fortfarande. Fast det är ju faktiskt en riktigt bra deckare med en skön Vera som kufisk men smart och charmig mordutredare.

  • Anonym (Blandat)

    Först och främst tänker jag på min mormor som heter så. En fantastisk mormor som steker pannkakor, bakar godsaker och odlar jordgubbar för sina barnbarn.

    Sen tänker jag på barn i 5-8 års åldern då namnet var väldigt populär där ett tag.

    Sen tänker jag på min studiekamrat från universitetet som var sädär cool och häftig. Blont hår och stora ögon likt en ängel, tatueringar på armarna och alltid trendiga och sexiga kläder. Verkade väldigt trygg i sig själv, var snäll men kände inget behov av att ta mycket plats.

    Sen tänker jag på mig själv som har fått namnet som mellannamn av min mormor. Som varken är cool eller eller häftig på något vis, utan bara är "jag".

Svar på tråden Namnet Vera