• Thu 25 Jun 2020 12:49
    518 visningar
    12 svar
    12
    518

    Ni med pco/pcos, hjälp mig!

    Jag misstänker att jag har pco/pcos. Försöker bli gravid men inget händer 8 månader efter senaste missfallet.

    Men brukar ni få massa positiva äl tester? Jag har testat positivt så gott som hela månaden nu, plus att jag är idag på dag 41 utan mens.

    Var upp på drop-in på gyn idag på mitt sjukhus, men skickades hem med orden om att jag måste ringa och boka tid. Har dock ringt 2 ggr men blivit nekad att få komma på kontroll. Jag mår RIKTIGT dåligt över detta! Känns som om jag måste tvingas lägga bebis-planerna på hyllan nu

  • Svar på tråden Ni med pco/pcos, hjälp mig!
  • Anonym (Petra­)
    Thu 25 Jun 2020 13:41
    #1

    Varför nekar dom dig att komma på kontroll? Låter konstigt! Vill dom att det ska gå ett år innan? Fortsätt ligga på och kräv att få träffa en gynekolog för att göra upp en plan! Förstår att du mår dåligt. Massa styrkekramar

  • Anonym (Pcos)
    Thu 25 Jun 2020 13:57
    #2

    Jag var på gyn undersökning för att kolla läget när jag och mannen bestämde oss för att börja försöka och fick då diagnos pcos då barnmorskan såg massa blåsor på äggstockarna.

    Fick utskrivet metformin glucophage som jag åt 1500mg av varje dag tills jag blev gravid , blev gravid efter 4 månader och är nu i vecka 38 och föder snart.

    Jag bor inte i Sverige så vården här är annorlunda. Men kolla om du kan få tag på metformin, det är till för att balansera blodsockret och gör så hormonerna stabiliseras och pcos försvinner.. funkade toppen för mig som sagt.. värt att testa

  • Thu 25 Jun 2020 14:39
    #3
    Anonym (Petra) skrev 2020-06-25 13:41:59 följande:

    Varför nekar dom dig att komma på kontroll? Låter konstigt! Vill dom att det ska gå ett år innan? Fortsätt ligga på och kräv att få träffa en gynekolog för att göra upp en plan! Förstår att du mår dåligt. Massa styrkekramar


    Hon jag pratade med (var samma kvinna 2 gångerna jag ringde) sa bara att i och med jag haft missfall så kan jag ju bli gravid och bara får vänta tills det kommer ett "bra ägg som möter en bra spermie" enligt henne. Men det är ju inte normalt att ha positiva äl tester genom hela cykeln! Men hon tyckte jag gott kunde vänta ut det för jag är ju så ung (29)
  • Anonym (Petra­)
    Thu 25 Jun 2020 15:01
    #4
    Undrandee skrev 2020-06-25 14:39:11 följande:

    Hon jag pratade med (var samma kvinna 2 gångerna jag ringde) sa bara att i och med jag haft missfall så kan jag ju bli gravid och bara får vänta tills det kommer ett "bra ägg som möter en bra spermie" enligt henne. Men det är ju inte normalt att ha positiva äl tester genom hela cykeln! Men hon tyckte jag gott kunde vänta ut det för jag är ju så ung (29)


    Ja det låter konstigt med positiva tester hela månaden. Har du provat att tempa? Natural cykles tyckte jag fungerade bra. Blir du inte gravid igen inom några månader så tycker jag du ska ringa dom igen. Håller tummarna!
  • Thu 25 Jun 2020 15:09
    #5
    Anonym (Petra) skrev 2020-06-25 15:01:32 följande:

    Ja det låter konstigt med positiva tester hela månaden. Har du provat att tempa? Natural cykles tyckte jag fungerade bra. Blir du inte gravid igen inom några månader så tycker jag du ska ringa dom igen. Håller tummarna!


    Funderar på att lägga försöken på hyllan helt. Det är psykiskt påfrestande och känner bara hopplöshet
  • Thu 25 Jun 2020 17:24
    #6

    Jag har pcos och under flera år i tonåren hade jag inte mens alls och fick primolut nor, första gången jag blev gravid va jag 24 slutade dåligt den gången. Sen tog det till december 2018 men mens var tredje månad innan jag plussade, jag har använt mängder av äl test som va positiva

  • Anonym (Petra­)
    Thu 25 Jun 2020 17:45
    #7
    Undrandee skrev 2020-06-25 15:09:11 följande:

    Funderar på att lägga försöken på hyllan helt. Det är psykiskt påfrestande och känner bara hopplöshet


    Förstår det :( men ge inte upp!
  • Anonym (Elli)
    Thu 25 Jun 2020 18:01
    #8

    Jag har pcos och det var lika med mina ägglossningstest dom var possessiva på alla stickor som jag tog.

    Läste då att LH-nivåerna kan vara så höga att stickan ger falskt positivt utslag. (Googlade)

    Jag slutade äta godis och fikabröd läsk och light produkter efter 4månader godisfria blev jag gravid

    (Oskyddat sex i 8år med ett missfall)

  • Thu 25 Jun 2020 19:49
    #9
    Anonym (Elli) skrev 2020-06-25 18:01:00 följande:

    Jag har pcos och det var lika med mina ägglossningstest dom var possessiva på alla stickor som jag tog.

    Läste då att LH-nivåerna kan vara så höga att stickan ger falskt positivt utslag. (Googlade)

    Jag slutade äta godis och fikabröd läsk och light produkter efter 4månader godisfria blev jag gravid

    (Oskyddat sex i 8år med ett missfall)


    Grejen är att jag äter knappt socker för jag har typ 1 diabetes. Jag har haft väldigt lätt att bli gravid innan detta. Gravid 3 gånger varav 2 missfall och ett barn i livet, alla kom till oplanerat och på första försöket :/
  • Fri 26 Jun 2020 00:07
    #10

    Börja med att kolla upp killen så att hans spermier har kvalitet. Det behöver jag inte vara din en PCO som ställer till det. Så var det för oss. Jag had fullt fokus på ägglossningstest och tempande och så var det maken som var "problemet".

  • Fri 26 Jun 2020 01:04
    #11

    Jag har pcos. Boka tid på kvinnokliniken. Säg att ni försökt i över ett år och att du har oregelbunden mens. Du kommer få en tid inom 3 månader. Jag fick letrozol utskrivet och blev gravid på 2 försöket. Vi hade försökt i nästan två år innan det.

  • Fri 26 Jun 2020 23:00
    #12

    Jag har en flaska med progesteron hemma... kan jag använda den om jag inte fått mens än? Dag 42 imorgon och blir tokig snart!

    Kan progesteron äet få fram en blödning eller funkar det bara att framkalla äl?

Svar på tråden Ni med pco/pcos, hjälp mig!