• Fiinast1

    Vad har pappan för skyldigheter vid gemensam vårdnad

    Hej! Har haft ensam vårdnad sen födseln pappan dök upp 1 år senare och sen dess gemensam vårdnad barnet bor hos mig men träffar sin pappa varannan helg.

    Nu till min fråga dom senaste 6 tillfällena så har pappan ringt och sjukanmält sig ifrån sina helger har sen fått höra av säker källa att han gått o jobbat extra

    Vad säger lagen kan han bara undvika ifrån sina dagar?

    Jag har funderat på att gå vidare med verkställning då vi har ett beslut ifrån rätten men det känns inte som att det är någon ide då han vrider på sanningen och hävdar att jag gör umgängesabotage dom gånger han ställer in han hävdar sen att vi ska ha haft dialog om att han ställer in.

    Jag kan ju inte göra ett piss rättare sagt när han aviker ifrån sina dagar utan jag får snällt bita i det sura äpplet och gå tidigare ifrån jobb samt planera om alltid i sista minut

    ska man behöva ha det såhär när man har gemensam vårdnad ni som har gemensam vårdnad hur har ni det?

    Vi har ej haft någon relation innan om det nu spelar roll

    Skriv gärna vill ha många svar

    //trött mamma

  • Svar på tråden Vad har pappan för skyldigheter vid gemensam vårdnad
  • Barbro45

    Du anger att du hade enskild vårdnad från början, har du nu alltså skrivit på för gemensam vårdnad? Eller blandar du ihop vårdnad med umgänge? 


    Vårdnad är en juridisk term och anger var ansvaret för barnets vård ligger. Oavsett om ni har gemensam vårdnad eller inte så har barnet rätt till umgänge med båda föräldrar. Det är alltså barnet som har rättigheter. Boendeförälder, alltså du, är skyldig att på alla sätt underlätta barnets rätt där. Om den andra föräldern struntar i umgängestillfällena så kan du tyvärr inte göra så mycket. Det är endast om barnet far illa av umgänge som det kan upphöra eller övervakas.
    Tyvärr är det så att en förälder kan komma och gå som det behagas och den andra föräldern får bara stå ut.

  • Drottningen1970

    Om ni har ensam eller gemensam vårdnad spelar ingen roll. Barnets rätt till umgänge kommer ändå inte att försvinna och regleras separat. Ingen tvingar en förälder till umgänge och inget vite kan utdömas för att man skiter i sitt barn. Bara barn tvingas till umgänge mot sin vilja i sverige.

  • Anonym (uuu)
    Fiinast1 skrev 2020-06-25 16:12:39 följande:

    Hej! Har haft ensam vårdnad sen födseln pappan dök upp 1 år senare och sen dess gemensam vårdnad barnet bor hos mig men träffar sin pappa varannan helg.

    Nu till min fråga dom senaste 6 tillfällena så har pappan ringt och sjukanmält sig ifrån sina helger har sen fått höra av säker källa att han gått o jobbat extra

    Vad säger lagen kan han bara undvika ifrån sina dagar?

    Jag har funderat på att gå vidare med verkställning då vi har ett beslut ifrån rätten men det känns inte som att det är någon ide då han vrider på sanningen och hävdar att jag gör umgängesabotage dom gånger han ställer in han hävdar sen att vi ska ha haft dialog om att han ställer in.

    Jag kan ju inte göra ett piss rättare sagt när han aviker ifrån sina dagar utan jag får snällt bita i det sura äpplet och gå tidigare ifrån jobb samt planera om alltid i sista minut

    ska man behöva ha det såhär när man har gemensam vårdnad ni som har gemensam vårdnad hur har ni det?

    Vi har ej haft någon relation innan om det nu spelar roll

    Skriv gärna vill ha många svar

    //trött mamma


    Eftersom det finns en dom om du anser att han inte följer den, så kan du väl kontakta jurist och fråga om de anser det är rätt väg att gå?

    Har du någon for man bevis för att han ställer in påstår att ni hade pratat om det - sms tex? Om inte får du börja spara + spela in varje gång ni pratar i tfn, om det dyker upp något som är bra att ha kvar. Du får spela in utan att han vet, eftersom du själv är med i samtalet. 
Svar på tråden Vad har pappan för skyldigheter vid gemensam vårdnad