• Anonym (Undra­r om)
    Fri 26 Jun 2020 16:56
    533 visningar
    4 svar
    4
    533

    Nystartsjobb AMS se hit fråga!

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som kanske har koll på detta med nystartsjobb. Om man varit arbetslös en längre tid och är över 25 år och är inskriven och så har varit under en längre period om mer än 12 månader med ev något avbrott för försök till studier som inte gick vägen och sedan dess arbetat enstaka timmar som timanställd på 2 olika företag där man inte kommer upp i några timmar värda namnet, har man då möjlighet att ev få hjälp med nystartsjobb?

    Eller gäller det bara personer som varit helt utan arbete under en längre tid?

    Söker på AMS men hittar inte svar på frågan, dvs jag är anställd på timmar och har således ingen sysselsättningsgrad och därmed har jag heller inget jobb på pappret mer än de som schemaläggs 1 vecka framåt i tiden kanske 1-2 gånger per vecka och fåtalet timmar så blir ca 10 timmar i veckan om ens det resten får jag täcka upp med usel a-kassa och de dagarna börjar sina.

  • Svar på tråden Nystartsjobb AMS se hit fråga!
  • Anonym (virra­n)
    Thu 6 Aug 2020 14:41
    #1

    Tyvärr inte om det är samma regler som för drygt 2 år sen då jag var arbetslös.
    Med min dåvarande kontakt så fick jag höra att för att få nystartsjobb el ens hjälp till praktik så skulle man ha varit långtidsarbetslös dvs minst ett helt år och ha väldigt svårt att få jobb och dessutom fick man inte ens ha timjobb oavsett hur lite timmar det genererade  (" du har ju timjobb så du är inte aktuell för sånt stöd och dessutom har du bara varit arbetslös i några månader"sa den person jag pratade med).
    Så tyvärr är mitt svar till dig om det är samma regler idag som för 2 år sen men ring kundtjänst för att vara säker.

  • Anonym (Undra­r om) Trådstartaren
    Mon 10 Aug 2020 18:05
    #2

    Det låter helt amazing.

  • Anonym (Tyvär­r)
    Mon 10 Aug 2020 19:47
    #3

    Personen före mig har rätt. Jag har frågat flera gånger förra veckan, nästan tjatat. Men har du arbetat enstaka timmar de senaste 12 månaderna är du inte berättigad.

  • Anonym (Undra­r om) Trådstartaren
    Wed 12 Aug 2020 10:50
    #4
    Anonym (Tyvärr) skrev 2020-08-10 19:47:17 följande:

    Personen före mig har rätt. Jag har frågat flera gånger förra veckan, nästan tjatat. Men har du arbetat enstaka timmar de senaste 12 månaderna är du inte berättigad.


    Otroligt
Svar på tråden Nystartsjobb AMS se hit fråga!