• RenLuft

    Okej att fråga vad man kan få ut av mer ifrån volontärsarbetet?

    Hej!

    Jag hamnar nästan alltid med gamla personer när jag ställer mig upp som volontärs vilket det på något vis fått mig att tänka saker om mig själv. Känns nästan som om jag inte har något liv och därför tar jag på mig sådana uppdrag och ''slösar'' tid.

    Ibland har jag tänkt hur kul det hade varit om någon person i jämnålder hamnade i samma plats så man kunde ha någon att prata med, om gemensamma saker eller något.

    Jag har ställt upp som volontärs och även kom jag till en religösgrupp för att hoppas på att lära mig om själva religionen. Men det var mest etniska svenska pensionärer som bara startat upp sådant grupp kändes det som. Jag fick knappt ställa någon fråga, utan hänvisade mig till deras webbsida som egentligen inte gav svar på mina frågor. Vilket fick mig att känna att personen själv inte hade någon koll, utan kom bara med i gruppen bara för att personen inte har något bättre för sig i princip.

    Jag menar inte att vara elak!


    Nu hittade jag en förfråga i min lägenhet. Vid den där informations ''platsen''. Där det stod att de letade efter en vis personer för att göra något.

    Jag vill bara inte hamna hos en grupp med gamlingar. Jag blir så utanför och slutar nästan alltid med att jag känner mig dum som leder till att jag blir tillbakadragen.

    Är det dumt att fråga vad man kan tjäna på att vara volontär? Någon typ av fler uppdrag i och med att de har mina kontaktuppgifter och uppdrag som man faktiskt kan få arvode eller dylikt. Så man har gjort sitt namn hörd hos kommunen, genom att ställt upp och hjälpt till.

    Eller leder det till inget skit alls?

    En gång i tiden kändes det bra att ställa upp. Men det bet i mig efter att om och om igen hamna hos betydligt äldre människor.

    Det sista, religion gruppen, bet rejält hårt i mig. Så jag har därefter varit extra försiktigt!

  • Svar på tråden Okej att fråga vad man kan få ut av mer ifrån volontärsarbetet?
  • Barbro45

    Att vara volontär innebär att man arbetar gratis, att man arbetar ideellt. Om man får betalt har man en anställning eller ett uppdrag man betalar skatt och får pensionsavsättningar.
    Här https://www.volontarbyran.org/ listas många volontäruppdrag, men du känner kanske redan till den.
    Din text har en lite märklig språkanvändning som gör den lite svår att förstå. Har du inte svenska som modersmål så kan det ibland begränsa dina möjligheter.

  • Kusinen

    Det man kanske ofta själv känner att man får ut av volontärarbete (beroende på vad det är) är tex

    - Känna att man gjort en viktig insats för något man tycker är viktigt

    - Lärt känna nya människor

    - Fått nya intressanta erfarenheter.

  • Poppy75

    Du kan väl säga att du bara vill vara med om det är andra i din egen ålder där, det är inget konstigt. Sen tror jag det är sällan volontärarbete direkt leder till betalda jobb men de ger i alla fall referenser.

Svar på tråden Okej att fråga vad man kan få ut av mer ifrån volontärsarbetet?