• Anonym (Balkongfint)

Hur rengöra utan att grannen drabbas?

Jag vet inte om jag är ovanligt trög

Men jag skulle verkligen behöva rengöra på min balkong. Både golvet och "väggarna" som är av sån där plåt o ni vet? 

Egentligen inte så svårt att rengöra, plåtväggarna blir lätt rena med lite sprayblandning av ättika och någon droppe diskmedel och golvet kan ju skrubbas. Problemet är att göra detta utan att grannen med inunder får allt smutsig vatten med rengöringsmedel strilande ner på sin uteplats.

Vad gör man?

• Svar på tråden Hur rengöra utan att grannen drabbas?
  • Anonym (Jenny)

Skrubba med bara lite vatten. Spruta med en sprejflaska, skura rent och torka av.
    Vill du senare skölja av ordentligt så gör det när det regnar.

Alternativt så frågar du grannen när det passar honom eller henne bäst att du rengör och försöker göra det då.

• Anonym (Kicks)

Erbjud att hjälpa grannen att ta in/ställa undan dennes utemöbler och saker så att de inte blöts ner och sen ställa tillbaka När du är klar med ditt. 

• Anonym (.)

Prata med grannen är helt otänkbart?

• Hyllemor

Det bästa är väl att ringa på dörren hos grannen och säga: "Jag skulle behöva rengöra min balkong och jag hade tänkt göra så här. Om det faller ner skräp på er balkong så kan jag städa upp det. Är det okej?"

• Anonym (Balkongfint)
    Drottningen1970 skrev 2020-06-26 22:55:07 följande:

Högtryckstvätt nån dag då regnet öser ner...

Kanske inte just högtryckstvätt men min sprayflaska med ättika och rengöring funkar ju när det regnar. Men tyvärr ser det inte ut att regna den närmaste tiden...
    Anonym (.) skrev 2020-06-26 23:03:49 följande:

Prata med grannen är helt otänkbart?

Ja, i princip...
  • Anonym (Regina)

Spraya rengöringsmedel endast på trasan och inte på balkongen. Då bör det inte droppa ner till grannen.

• Anonym (Vrid ur!)

När man inte kan låta vattnet rinna så får man tillämpa liknande städtekniker som inomhus. En trasa och en hink diskmedelsvatten att skölja den i borde göra susen. Golvet kan man börja med att dammsuga och sedan skura en liten bit i taget och torka upp smutsvattnet efter hand. Är det ett målat golv funkar det att moppa.

• Physalis

Måste du använda medel? Det är ju utomhus och kommer inte vara rent mer än någon timme sen kommer pollen, damm och skräp tillbaka.

Använd en trasa och vatten i hink att torka av väggarna med. Sopa eller dammsug på golvet. Fyll en vattenkanna eller något med vatten och häll ut över hela golvet en dag när det ändå regnar.

Vill du använda medel så hade jag pratat med grannen först så att de kan flytta bort växter och grejer som blir förstörda av sånt. Kanske kan du täta vid balkongkanten med handdukar så att minimalt med medel och smutsvatten rinner ner hos grannen och ner på marken?

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (.)
    Anonym (Balkongfint) skrev 2020-06-26 23:34:16 följande:
    Ja, i princip...
    Varför är det så omöjligt?
  • Anonym (Balkongfia)

Använd inte så mycket vatten att det rinner. Det går bra att städa balkongen på samma sätt som man städar inne. Jag brukar ta en fuktig microfiberduk och torka räcket och sedan sopa och moppa golvet.

Vill du vara extra säker på att undviks att det droppar, så lägg en ihoprullad frottéhanduk där golvet möter räcket. Men om du kan städa inne utan att det droppar så kommer du att greja det på balkongen också.

Om du har obehandlat betonggolv så gör som (Vrid ur!) föreslår.

Ha det så gott på balkongen - balkonglivet är bäst!

Svar på tråden Hur rengöra utan att grannen drabbas?