• Anonym (Ta)

Åderbråck behandling, hjälpte det?

Min mamma har väldigt mycket åderbråck och jag har själv börjat få litegrann (är 26 år). Har väldigt synliga ådror/blodkärl och vill göra något åt det så det inte blir som mammas. Har ju inga barn ännu och planerar för det i framtiden. Vad för behandling gjorde ni, hjälpte det och är det bättre att göra den innan man får barn eller i senare år när allt sånt är färdigt?

• Svar på tråden Åderbråck behandling, hjälpte det?
  • Anonym (a)

Den allra bästa behandlingen är stödstrumpor.

• Pernilla

Att ha stödstrumpor är ingen garanti. Har haft stödstrumpor i massor av år på jobbet och har ändå fått åderbråck. Är 31 år. Dessutom trots att jag är jättesmal. Men har man stödstrumpor vet man ju iaf att man gjort det man kan. Kan ju vara ärftligt med åderbråck oxå. Om operation fungerar/är bra vet jag inte men funderar själv på att försöka få operation innan det blir värre.

• Anonym (a)
    Pernilla skrev 2020-06-27 01:00:08 följande:

Att ha stödstrumpor är ingen garanti. Har haft stödstrumpor i massor av år på jobbet och har ändå fått åderbråck. Är 31 år. Dessutom trots att jag är jättesmal. Men har man stödstrumpor vet man ju iaf att man gjort det man kan. Kan ju vara ärftligt med åderbråck oxå. Om operation fungerar/är bra vet jag inte men funderar själv på att försöka få operation innan det blir värre.

Nej, stödstrumpor är ingen garanti för att inte få åderbråck men det är förstahandsbehandlingen även när man har bråck. Operera bör man göra om stödstrumpor inte hjälper mot svullna ben eller om man får eksem eller sår.
  • Anonym (Laser)

Jag gjorde laserbehandling på mina åderbråck och ytliga blodkärl blev jättefint och har hållt bra i 4 år nu. Det största har börjat komma tillbaka lite och börjar få lite nya så ska boka tid igen. Gjorde 4 behandlingar 1500kr per behandling. Man kan få rostbruna märken efter som tar ett tag att försvinna, mina såg ut som sista stadiet på blåmärken. Såg i alla fall bättre ut än ådrorna hahaha

Det enda som gör att jag drar mig för ny behandling är att det gör asont!! Känns som nån bränner en med en cigg typ

• Anonym (H)
    Anonym (Laser) skrev 2020-06-27 13:06:41 följande:

Jag gjorde laserbehandling på mina åderbråck och ytliga blodkärl blev jättefint och har hållt bra i 4 år nu. Det största har börjat komma tillbaka lite och börjar få lite nya så ska boka tid igen. Gjorde 4 behandlingar 1500kr per behandling. Man kan få rostbruna märken efter som tar ett tag att försvinna, mina såg ut som sista stadiet på blåmärken. Såg i alla fall bättre ut än ådrorna hahaha

Det enda som gör att jag drar mig för ny behandling är att det gör asont!! Känns som nån bränner en med en cigg typ

Lät intressant tills du skrev att det gjorde ont. Fan också.
  • Anonym (Laser)
    Anonym (H) skrev 2020-06-28 07:58:55 följande:

Lät intressant tills du skrev att det gjorde ont. Fan också.

Ja jag ska inte ljuga det gjorde svinont men det gick snabbt

Sen är det ju olika det där med smärta, jag har extremt svårt med just bränn smärta medan bryta ben bekommer mig inte nämnvärt hahaha en liten liten brännblåsa från öppna spisen kan få mig att pipa i dagar

När jag bröt foten på 3ställen så gick jag på den i 3 dagar innan den såg så hemsk ut att min man körde mig till akuten
  • Anonym (Jo)

Jag har gjort injektioner flera gånger och resultatet blev bra! Hade zylocain innan så det var uthärdligt men gjorde ont :). Jag har ändå haft mkt åderbråck, trots stödstrumpor. Väger 52kg till 165cm så är inte belastning som orsakat.

Svar på tråden Åderbråck behandling, hjälpte det?