• Mys76

Thuja häck - lättskött???

Har funderat på att plantera en Thuja häck runt halva tomten, iallafall på framsidan av huset för att minimera insynen. Jag har fått för mig att den är ganska lättskött (såklart att man måste klippa den), men har hört från fler håll att den är svår att få snygg eftersom den växer ojämt och lätt blir brun. Nån som har nån erfarenhet. Eller tips på annan häck? Har inte heeelt gröna fingrar...

• Svar på tråden Thuja häck - lättskött???
  • Petra72

Den ska inte klippas förrän den blivit så hög man önskar och den måste täckas över på våren som skydd mot den starka vårsolen.
    Det är vad jag vet. Vi har inte en häck med dock ett par ganska stora tujor på tomten.
    Du kan gå in på www.odla.nu och söka på tuja så får du lite information.

// Petra

• Lisa T

Vi planterade en thuja-häck för tre år sedan. Plantorna var 1,5 meter höga för jag ville inte vänta på att de skulle växa upp. Nu är de snart tre meter höga och jag har kapat toppen. Måste säga att jag fortfarande är jätte-nervös för att de ska dö. Av 50 plantor har fyra dött och ser skräpiga ut. Jag har en ganska lerig jord och bor i zon 3-4. Jag har varken gödslat eller ansat den på ett speciellt sätt, bara kommit ihåg att inte kapa toppen förrän jag är nöjd med höjden. I vinter har snön tyngt ner häcken, vilket betyder att jag har måst ta bort en del snö från dem. Men vacker är den!

Fördelen är att den är vintergrön, vilket är tacksamt. En blad- eller barrfällande buske skräpar kanske ner en del. Som alternativ kan man plantera måbär, snöbär eller ex poppel.

• isisisis

Man ska alltid stödvattna nyplanterat i upp till 5 år!
    Så ser du till att de inte är torra så klarar de sig bättre...

• Lisa T

isisisis: Oj, 5 år... Ska det ske regelbundet eller mest vid varma dagar?

• therese

Det du ska tänka på är att inte sätta den som häck mot vägen, för tujor tål INTE vägsaltet som sprids på vintern.
    Bruna delar på tujorna beror på att de torkat i för stark vårsol, har jag hört.

Vi har alldeles för mkt tujor på vår tomt, lite olika sorter tror jag för de ser iaf lite olika ut. En häck har fått växa hej vilt de senaste 20-30 åren och den är säkert 5 meter hög.

• isisisis

LisaT: Man får hålla lite mer koll på det man planterat de senaste åren!
    Ett träd tex har inte utvecklat så mycket smårötter som binder vätska,så det får man vattna extra. Vet man att det börjar bli torrt,så är det bara att vräka på! Det är bäst att vattna på morgonen eller kvällen,även när det regnar,även om det låter tokigt! *L*
    Har man en nyplanterad häck får man räkna med att vattna kanske lite varje vecka en solig sommar! Ju mer man vattnar desto större chans att överleva för trädet eller häcken!
    Inte ska det stå dyngsurt förstås! men det är svårt att få det dyngsurt om det är varmt och soligt! Oftast stannar vattnet kvar rätt ytligt!

Svar på tråden Thuja häck - lättskött???