• Anonym (I207)

    Blir verkligen alla så snabbt gravida efter missfall/ma?

    Hej, blev gravid efter någon månad när vi började försöka men som slutade i ma i februari 2020 (tog misoprostol samt cytotec). ÄL tillbaka i mitten av mars. Försökte på riktigt första gången på ÄL i april. Får mens vilken dag som helst nu, det är jag säker på. Då har vi försökt 3 gånger sedan ma. Vart man än läser så blir människor gravida utan mens, efter 1 mens eller Max efter 2 mens efter ett missfall/ma. Man hör aldrig om någon som det tar längre tid för...

    Det jag har märkt är att cykeln är ur fas. Första ÄL vi försökte kom på dag 19, andra ÄL på dag 16, denna ÄL på dag 22. Har även varit oregelbunden i blödningsmängd. Det har varit mindre mens, riklig mens och sist mindre mens. Jag tempar så jag vet att ägget släpper och att det fungerar.

    Jag vet att 3 försök inte är någonting i jämförelse med många andra och det har jag verkligen respekt för. Önskar att vi alla skulle få de barn vi önskar. Jag är mest ute efter stöd och pepp att man kan bli gravid igen och att det är helt naturligt att det kan ta tid...

  • Svar på tråden Blir verkligen alla så snabbt gravida efter missfall/ma?
  • Anonym (I207)

    Ingen som vill dela med sig av erfarenheter?

  • Anonym (Jag)

    Jag blev gravid på andra försöket och fick missfall. Efter det hade jag 11 ÄL innan jag blev gravid igen så alla blir inte gravida på en gång efter missfall.

    Ge inte upp! Oavsett vad som händer så får många barn till slut. För mig tog det 3år, 5 missfall och ett utomkvedshavandeskap innan första barnet kom.

  • Anonym (I207)
    Anonym (Jag) skrev 2020-06-27 15:27:27 följande:

    Jag blev gravid på andra försöket och fick missfall. Efter det hade jag 11 ÄL innan jag blev gravid igen så alla blir inte gravida på en gång efter missfall.

    Ge inte upp! Oavsett vad som händer så får många barn till slut. För mig tog det 3år, 5 missfall och ett utomkvedshavandeskap innan första barnet kom.


    Tack vad jag uppskattar att du delar med dig! Men vad du/ni har fått kämpa. Är så glad att ni fick barn efter allt slit
  • Anonym (Näpp)

    Jag blev gravid i maj 2019 med ett syskon till mitt första barn. MA upptäcktes i v 12. Vi har fortsatt försöka sedan dess - men ingen graviditet sedan dess. Det tog ca 9 försök med första barnet och för MA:t, så vi är inställda på att det är runt året med försök för oss. Jag fyller dock 35 i år och då vi försökt med syskon i över 1,5 år så har vi nu påbörjat en utredning om ofrivillig sekundär barnlöshet. Det är så satans deppigt, men läkaren var peppig ändå Det tar tid för många och då man blivit gravid är det troligen inget fel och ett MA brukar inte innebär något annat än att det var fel på just det fostret.

    Så nej, du är inte ensam. Jag är jätteglad för alla som blev gravida snabbt efter, men jag tror kanske deras historier hörs oftare. Jag orkar fan knappt tänka på hur hemskt det var att avsluta graviditeten och hur ALLA runt omkring mig blir gravida hela tiden - bara de tänker på det.

    För vår del får vi se om utredningen visar något, om inte annat har vi tagit ett steg till att göra något åt situationen.

  • Anonym (L)

    Nej alla blir inte gravida snabbt efter ma/mf. Jag har genomgått 4 mf och 1 ma. Tog 5 år att få sonen.

  • SweetCA

    Ma i mars förra året. Tog också cytotek. Blev gravid 3 månader efter det men det blev tidigt missfall (spontant) i juli. Men sen blev jag gravid på första äl efter det och han är nu 7 veckor.

    Totalt har vi dock försökt i nästan två år. Missfall på missfall men bara spontana.

  • LFF

    Graviditet 1: plus augusti 2008, missfall oktober 2008

    Graviditet 2: plus maj 2011, missfall juli 2011

    Graviditet 3: plus mars 2013, levande barn november 2013

  • Anonym (I207)
    Anonym (Näpp) skrev 2020-06-27 15:47:36 följande:

    Jag blev gravid i maj 2019 med ett syskon till mitt första barn. MA upptäcktes i v 12. Vi har fortsatt försöka sedan dess - men ingen graviditet sedan dess. Det tog ca 9 försök med första barnet och för MA:t, så vi är inställda på att det är runt året med försök för oss. Jag fyller dock 35 i år och då vi försökt med syskon i över 1,5 år så har vi nu påbörjat en utredning om ofrivillig sekundär barnlöshet. Det är så satans deppigt, men läkaren var peppig ändå Det tar tid för många och då man blivit gravid är det troligen inget fel och ett MA brukar inte innebär något annat än att det var fel på just det fostret.

    Så nej, du är inte ensam. Jag är jätteglad för alla som blev gravida snabbt efter, men jag tror kanske deras historier hörs oftare. Jag orkar fan knappt tänka på hur hemskt det var att avsluta graviditeten och hur ALLA runt omkring mig blir gravida hela tiden - bara de tänker på det.

    För vår del får vi se om utredningen visar något, om inte annat har vi tagit ett steg till att göra något åt situationen.


    Tack för svar! Vad glad jag blir att ni iallafall har ett barn även om jag givetvis önskar att ni får de antal ni önskar. Ja visst är det så. Jag tror också att det hörs mer av dom och därför har jag känt mig så ensam i detta. Att det är något fel med en själv och jag har ofta känt att allt är så orättvist. Jag hoppas så att ni lyckas med ett syskon snart!!
  • Steeph
    Anonym (L) skrev 2020-06-27 16:03:19 följande:

    Nej alla blir inte gravida snabbt efter ma/mf. Jag har genomgått 4 mf och 1 ma. Tog 5 år att få sonen.


    Åh fasen vad du har kämpat.. Är dock så glad att du har en son.
Svar på tråden Blir verkligen alla så snabbt gravida efter missfall/ma?