• Universitetdistans

    Förskolelärare

    Jag arbetar som barnskötare heltid och har ni sökt mig in på förskolelärare utbildning distans heltid.

    Kan jag då arbeta en hel arbetsdag och sedan komma hem och studera min utbildning och lämna in uppgifterna på kvällstid? Eller är det bestämda tider under dagen som man måste vara tillgänglig ?

    Andra frågan är vad hela förskolelärare programmet kostat för kanske er? Om någon av er studerat och vet vad ni efter allt studerande landade i för siffra? Annars kanske någon annan vet?

    Min dröm är ju att kunna arbeta heltid iallafall i början och sedan efter jobbet kunna studera utbildningen via datorn och blir det för mycket får jag gå ner i arbetstid.

    Hoppas ni har svaren för Google hade det inte ;)

  • Svar på tråden Förskolelärare
  • legomum

    Du vill studera på universitetet på heltid men ändå arbeta 100% i flera år.. det kan du säkert klara av. Men då gäller det att du måste vara sjukt motiverad och ha ett superfokus.
    Framför allt, inte ha något liv.

  • Universitetdistans
    legomum skrev 2020-06-27 17:43:22 följande:

    Du vill studera på universitetet på heltid men ändå arbeta 100% i flera år.. det kan du säkert klara av. Men då gäller det att du måste vara sjukt motiverad och ha ett superfokus.

    Framför allt, inte ha något liv.


  • Universitetdistans
    legomum skrev 2020-06-27 17:43:22 följande:

    Du vill studera på universitetet på heltid men ändå arbeta 100% i flera år.. det kan du säkert klara av. Men då gäller det att du måste vara sjukt motiverad och ha ett superfokus.

    Framför allt, inte ha något liv.

    Handlar kanske inte om att inte ha något liv utan mer att man måste ha utbildningen pgr av ekonomi och för att man brinner för yrket. Om du läste hela inlägget står det att jag även kan gå ner i arbetstid. Ditt svar var egentligen inget svar på frågan eller frågorna utan mer en synpunkt. Men tack ändå ;)


  • Ms H

    Vad som gäller för distansutbildningar är olika på olika lärosäten/program/kurser. Du måste därför läsa om just den utbildningen du sökt för att få svar på schematekniska frågor.

  • legomum
    Universitetdistans skrev 2020-06-27 23:23:18 följande:
    Handlar kanske inte om att inte ha något liv utan mer att man måste ha utbildningen pgr av ekonomi och för att man brinner för yrket. Om du läste hela inlägget står det att jag även kan gå ner i arbetstid. Ditt svar var egentligen inget svar på frågan eller frågorna utan mer en synpunkt. Men tack ändå ;)
    Har du någon vän som studerat på universitetet? Fråga då där hur mycket fritid man har med bara heltidsstudier (och inget arbete).
    Det är inte en synpunkt utan fakta. Ska du kombinera studier med arbete halvtid eller heltid så gäller det att vara fokuserad och väldigt disciplinerad.
    Om du inte tror mig så fråga vem som helst.
  • 100wfs

    Min upplevelse av distansstudier är att det, i vissa fall, tar mer tid i anspråk än att plugga på plats. Mer att läsa. Mer stora inlämningsuppgifter osv. Du får inte det sociala "draget" med studierna, andra att sitta och jobba med, diskutera med osv. Sen har du inte samma struktur vid distansstudier eftersom du i mångt och mycket ska sköta planerandet själv. Du ska ha riktigt, riktigt bra självdiciplin. Jag behövde t.ex. åka hemifrån för att få någonting gjort, speciellt när det var mycket att läsa.

    Hur upplägget ser ut skiljer sig både mellan universitet och mellan olika utbildningar. När jag läste på distans hade vi ibland föreläsningar "live" dagtid. Vissa föreläsningar var inspelade så man kunde titta när man ville. Sen hade vi gruppdiskussioner via Skype dagtid. Brukar också finnas någon form av digital plattform med diskussionsrum osv. Det kan vara bra att kolla upp om det är träffar på den fysiska skolan eller inte, vissa utbildningar har obligatoriska träffar med jämna mellanrum eller tentor på plats. 

    Jag hade inte under några omständigheter klarat av att jobba 100% och sen plugga lite på kvällen på en heltidsutbildning. Man ska ju äta och sova där emellan också. Men främst av allt hade jag failat utbildningen. Jag försökte jobba 50% men det var för mycket. Så jag gick ner till 15-25% (beroende på hur tidskrävande kurs det var). Det var en lagom nivå för att typ orka leva dvs plugga, jobba, äta och sova. Men det var ingen cake walk direkt. Så din dröm om att arbeta heltid och plugga 100% samtidigt är precis det; en dröm. 

    Vet inte hur van du är vid universitetsstudier men det tar ett tag innan man kommer in i det också, så är du helt newbie kommer det ta lite tid innan du förstår hur du ska bygga upp en bra studieteknik och struktur. Det kan också ta tid.

Svar på tråden Förskolelärare