• Anonym (Ts)

    Att umgås med sitt barn som bakfull och (förmodligen) trött.. ok/inte?

    Hur tänker / känner ni?

    Nyfiken eftersom att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka i frågan. Om min fd är ute och super en hel natt, bör det spela någon roll i att huruvida han får/ska ta hand om barnet? Är lite osäker och vet inte hur jag känner själv i frågan

  • Svar på tråden Att umgås med sitt barn som bakfull och (förmodligen) trött.. ok/inte?
  • Anonym (Mummy)
    Anonym (Ts) skrev 2020-06-28 04:45:35 följande:

    Hur tänker / känner ni?

    Nyfiken eftersom att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka i frågan. Om min fd är ute och super en hel natt, bör det spela någon roll i att huruvida han får/ska ta hand om barnet? Är lite osäker och vet inte hur jag känner själv i frågan


    Beror på... festar man lite på kvällen innan och sen slutar så absolut. Men att supa en hel natt; absolut inte!

    Jag skällde faktiskt ut min man efter noter nyligen. Han skulle ta hand om sonen klockan 7 på morgonen och skulle ut och dricka dagen innan. Sa till honom innan att sluta dricka i tid. Han kommer hem klockan 3 och stinker sprit.

    Jag blev såå jävla arg. I det läget blir man inte nykter på den tiden alls och det påverkar vakenhetsgrad, omdömde, uppmärksamhet och man kan dessutom inte köra bil någonstans med barnet eller pallar hitta på någonting när man ligger i fosterställning i soffan och har ont i håret. Det är alltså barnet som betalar priset. Jag gick med sonen till farmor som var snäll nog att ställa upp för oss.

    Barnet kan bli oroligt och undra varför mamma eller pappa är så konstig och orkeslös och kan känna sig övergivet.
  • Anonym (Jenny)

    Är du orolig för barnets säkerhet så ska du förstås inte lämna ut barnet, men i övrigt så tar man hand om sina barn hela tiden och alltid. När man är bakfull, har vinterkräksjukan eller migrän. Visst påverkas kvaliteten på själva barnpassningen, men som förälder så försvinner inte ansvaret. 

    Med det sagt så skulle jag som medförälder erbjuda att ta över om jag kunde. Inte minst för barnets skull, men också för att det underlättar för den andra föräldern och man hoppas att det ska finnas någon form av ömsesidigt givande och tagande.

  • Anonym (Mummy)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-06-28 05:15:21 följande:

    Är du orolig för barnets säkerhet så ska du förstås inte lämna ut barnet, men i övrigt så tar man hand om sina barn hela tiden och alltid. När man är bakfull, har vinterkräksjukan eller migrän. Visst påverkas kvaliteten på själva barnpassningen, men som förälder så försvinner inte ansvaret. 

    Med det sagt så skulle jag som medförälder erbjuda att ta över om jag kunde. Inte minst för barnets skull, men också för att det underlättar för den andra föräldern och man hoppas att det ska finnas någon form av ömsesidigt givande och tagande.


    Bakfylla är självvalt
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mummy) skrev 2020-06-28 05:22:15 följande:
    Bakfylla är självvalt
    Ja och ofta till och med inplanerat! För missförstå mig inte - jag tycker att det är riktigt dålig planering att vara bakfull när man ska ta hand om sitt barn. Men det betyder inte att man inte har ansvar för sitt barn.

    Jag tog upp de andra exemplen för att visa på att det finns många tillfällen när en förälder inte är på topp och ändå, förstås, tar hand om sitt barn. Jag tror inte att man har rätt att neka umgänge så länge föräldern kan ta hand om barnet säkert. Kanske om det förekom väldigt ofta, fast då kanske som en del av en större bild med en osund användning av alkohol? 
  • Anonym (Mummy)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-06-28 05:33:17 följande:

    Ja och ofta till och med inplanerat! För missförstå mig inte - jag tycker att det är riktigt dålig planering att vara bakfull när man ska ta hand om sitt barn. Men det betyder inte att man inte har ansvar för sitt barn.

    Jag tog upp de andra exemplen för att visa på att det finns många tillfällen när en förälder inte är på topp och ändå, förstås, tar hand om sitt barn. Jag tror inte att man har rätt att neka umgänge så länge föräldern kan ta hand om barnet säkert. Kanske om det förekom väldigt ofta, fast då kanske som en del av en större bild med en osund användning av alkohol? 


    Ja, man har ett ansvar. Men när man dricker väljer man att inte ta det ansvaret. Därav kan man absolut neka umgänge. Om den andre föräldern tar upp det sen men vem som helst ?Katja ville inte att jag tog hand om barnet? ?Vaeför då?? ?Hon ansåg att jag var för bakfull? tror jag inte att någon tyckt det varit konstigt utan snarare visade att hon tog ansvar där han egentligen borde ha gjort det. Som du säger, det är dålig planering och faktiskt någonting man hjälpa till skillnad från magsjuka och så.
  • Anonym (Båda är föräldrar)
    Anonym (Mummy) skrev 2020-06-28 05:45:04 följande:
    Ja, man har ett ansvar. Men när man dricker väljer man att inte ta det ansvaret. Därav kan man absolut neka umgänge. Om den andre föräldern tar upp det sen men vem som helst ?Katja ville inte att jag tog hand om barnet? ?Vaeför då?? ?Hon ansåg att jag var för bakfull? tror jag inte att någon tyckt det varit konstigt utan snarare visade att hon tog ansvar där han egentligen borde ha gjort det. Som du säger, det är dålig planering och faktiskt någonting man hjälpa till skillnad från magsjuka och så.
    Har pappan samma rätt att åka hem till mamman och kräva att få ta med sig barnet om pappan har anledning att tro att mamman kommer vara bakfull?
  • Anonym (Båda är föräldrar)
    Anonym (Mummy) skrev 2020-06-28 05:45:04 följande:
    Ja, man har ett ansvar. Men när man dricker väljer man att inte ta det ansvaret. Därav kan man absolut neka umgänge. Om den andre föräldern tar upp det sen men vem som helst ?Katja ville inte att jag tog hand om barnet? ?Vaeför då?? ?Hon ansåg att jag var för bakfull? tror jag inte att någon tyckt det varit konstigt utan snarare visade att hon tog ansvar där han egentligen borde ha gjort det. Som du säger, det är dålig planering och faktiskt någonting man hjälpa till skillnad från magsjuka och så.
    Läste nu dina erfarenheter av din man. Vilket ger ett annat perspektiv. Om din make har för vana att supa sig så redlös så han inte klarar av att gå upp ur soffan dagen efter så bör han inte vara kring barn. Det finns nivåer på bakfylla.
    jag och min make kan ibland gå ut med vänner ( inte samtidigt) och dricka lite och sedan må dåligt dagen efter. Men då handlar det om att vara lite tröttare, ha huvudvärk och vilja ha en lugnare dag hemma. Inget som hindrar oss från att hämta föräldraansvar. 
  • Anonym (Mummy)
    Anonym (Båda är föräldrar) skrev 2020-06-28 07:13:11 följande:

    Har pappan samma rätt att åka hem till mamman och kräva att få ta med sig barnet om pappan har anledning att tro att mamman kommer vara bakfull?


    Vad tycker du själv? Spelar det någon roll om mamma är full eller pappa är full? Naturligtvis spelar det ingen roll vem som är ansvarslös förälder.
  • Anonym (Mummy)
    Anonym (Båda är föräldrar) skrev 2020-06-28 07:18:10 följande:

    Läste nu dina erfarenheter av din man. Vilket ger ett annat perspektiv. Om din make har för vana att supa sig så redlös så han inte klarar av att gå upp ur soffan dagen efter så bör han inte vara kring barn. Det finns nivåer på bakfylla.

    jag och min make kan ibland gå ut med vänner ( inte samtidigt) och dricka lite och sedan må dåligt dagen efter. Men då handlar det om att vara lite tröttare, ha huvudvärk och vilja ha en lugnare dag hemma. Inget som hindrar oss från att hämta föräldraansvar. 


    Jaa... alltså trött och lite huvudvärk är väl en annan sak kanske. Kanske inte jättepraktiskt om man inte kan hitta på någonting med barnet eller köra bil men helt klart bättre än att vara utslagen. Men det är ju som med allt annat... hade man velat att pedagogen på förskolan är bakfull liksom och ouppmärksam på barnets behov? Är absolut ingen moralsnut så. Tycker man kan dricka lite vin till maten o så det är ju helt normalt nån gång men som du säger det finns nivåer.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Båda är föräldrar) skrev 2020-06-28 07:13:11 följande:
    Har pappan samma rätt att åka hem till mamman och kräva att få ta med sig barnet om pappan har anledning att tro att mamman kommer vara bakfull?
    Varför ställer du frågan? Det sitter inte i könet hur man klarar av att ta hand om barn om man är så rejält bakfull som det TS beskriver. Lite trött kan man vara och då kan man klara av att ta hand om barn, men har man inte slutat supa förrän framåt morgontimmarna, så nej, inte bra tänker jag.
  • Anonym (Mummy)

    ... och självklart gå på fest och dricka mer men förutsatt att man planerat in det så att det passar med barnen.

  • Anonym (Båda är föräldrar)
    Anonym (ooo) skrev 2020-06-28 08:43:14 följande:
    Varför ställer du frågan? Det sitter inte i könet hur man klarar av att ta hand om barn om man är så rejält bakfull som det TS beskriver. Lite trött kan man vara och då kan man klara av att ta hand om barn, men har man inte slutat supa förrän framåt morgontimmarna, så nej, inte bra tänker jag.

    Som jag förstå det så vill Ts hindra pappan umgänge den dagen. Frågan jag ställer är om han kan dyka upp morgonen efter att hon exempelvis varit på ett bröllop och ta med sig barnen om han misstänker att hon kan vara bakfull. Detta trots att det inte är hans dag för umgänge och Ts själv anser sig vara en ok förälder. 


    Nu anser exet att han kan ta hand om sitt egna barn och det är hans tur att ha barnet. Ts antar/ misstänker att han kan vara bakfull och vill därför hindra honom. 

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Båda är föräldrar) skrev 2020-06-28 09:04:56 följande:

    Som jag förstå det så vill Ts hindra pappan umgänge den dagen. Frågan jag ställer är om han kan dyka upp morgonen efter att hon exempelvis varit på ett bröllop och ta med sig barnen om han misstänker att hon kan vara bakfull. Detta trots att det inte är hans dag för umgänge och Ts själv anser sig vara en ok förälder. 

    Nu anser exet att han kan ta hand om sitt egna barn och det är hans tur att ha barnet. Ts antar/ misstänker att han kan vara bakfull och vill därför hindra honom. 


    Oj det var inte så jag menade med trådstarten.

    Planen var och är fortfarande att han skall komma hit och att vi alla umgås tillsammans, jag kan dock tycka att det är dumt, när de ändå ses så sällan som de gör, att han planerar in att vara ute hela natten och supa sig redlös. Han lär inte komma hit förrän i eftermiddag trots att han kunnat vara här hela dagen och spendera tid med sitt barn. Att sedan vara bakfull och seg gör det hela ännu dummare, tycker jag.

    Hade han kommit hit tidigt imorse hade han nog dessutom fortfarande varit full, därav frågan (som jag skrev tidigt imorse). Nu har han inte kommit och jag antar att det dröjer ett par timmar innan han kommer hit också, pga hans val att supa helt enkelt.

    Frågan var väl dåligt formulerad och så men, det var tidigt och jag var trött och trodde att han skulle komma hit tidigt, som vi sagt. Och tidigt skulle också innebära att han nog också fortfarande luktade alkohol och var bakfull/fortfarande full. Nu spelar det ingen roll eftersom han ändå förmodligen inte kommer på ett tag och hinner nyktra till.
  • Anonym (.)

    Händer det varje helg så tycker jag inte att det är ok.
    Någon enstaka gång, ja då är det faktiskt inte värre än när man är sjuk i någon virussjukdom, typ influensa, och ändå måste ta hand om sina barn.
    Taskig planering, ja. Men ändå. Man måste ha en human inställning och förstå att det inte finns någon perfekt människa som alltid gör rätt i allt. Förhoppniongsvis lär sig människan något på det.
    Även barnen lär sig att föräldrarna inte alltid är på top och på tårna för deras skull.

  • Anonym (drop)

    Är ju stor skillnad hur man blir som bakfull, vissa ligger halvdöda på soffan och andra hade man inte ens lagt märke till att dom var bakfulla.

Svar på tråden Att umgås med sitt barn som bakfull och (förmodligen) trött.. ok/inte?