• MrsB6

    Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!

    Hur mycket tid lägger ni ner på städning? Vad ingår i det och hur stort bor ni?

    Jag städar typ 3-4 timmar varje kväll inklusive småplocket som kanske inte ska räknas och vi bor i ett litet hus på ca 150 kvm.. tror en stor del av problemet är att vi har alldeles för många människor och för många prylar på en för lite yta. Fattar inte hur det kan bli så här och vi har ändå inte fläckfritt.

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!
  • AnnaZL

    Jag brukar inte städa mycket, kanske högst 1-2h/vecka. Sedan att jag strör saker omkring mig och behöver lägga tillbaka dem är en annan sak. Då räknar jag inte  undanplock efter matlagning- varierar mellan 5 och 30 min/dag.


    Det låter som om ditt problem är att de alldeles för många människorna städar alldeles för lite och lämnar allt till dig? Hos mig städas badrum och delar av köket av tonåring.

  • Anonym (Alla småplockar)

    Om du med småplock bl a avser alla leksaker som dräller omkring föreslår jag en ny lek. Hela familjen hjälps åt med att plocka upp, skura köksgolvet etc. Sätt tydliga lättuppnåeliga mål. Avsluta med en gemensam rolig aktivitet som T ex ett spel.

  • Anonym (Kvinna 42)

    Vad innebär städa för dig? Dammsuga torka golv, dammtorka, byta lakan? Gör du sånt 3-4 timmar dagligen så är något fel.

    Om hela familjen tar ansvar så behövs det inte städas så mycket hela tiden.

    När jag var gift bodde vi på 150 kvadrat och fyra barn och städning bokstavligen tog max 30 min dagligen då jag alltid städade köket på kvällen. (torka bord och ytor, sopa smulor, plocka ur diskmaskinen, ev dammsugit och torkat golv) Plocka upp i övriga huset gjorde alla.

  • mammabitch

    Jag bor som du och har samma problem, skillnaden är väl att jag aldrig skulle lägga flera timmar på en dag på städning det har jag varken tid eller ork för!

    Då får det hellre vara stökigt, försöker hålla efter så att badrummet och köket inte blir sanitära olägenheter och så det inte knastrar under fötterna när man går på golvet. Maken städar ungefär lika mycket  (lite) som jag.

  • nnnnnnnn

    Bättre att alla i hushållet lär sig att hjälpas åt med städningen.
    Är du ensam i ett hus på 150 kvm och städar 25-30 timmar per vecka så har du problem! Antingen städar du trots att det inte behövs eller har du alldeles för dålig disciplin och stökar ner oproportionerlig mycket eller så har du något som inte är normalt tex att det dammar in från fabriker runt omkring.
    Är du inte ensam så ska du inte städa så mycket! Redan vid 1-2 års ålder kan barnen hjälpa till efter egen förmåga och även om det kanske tar väldigt lång tid så har man igen det senare när de lärt sig.

    Mitt bästa tips om du har familj:


    Ha städtid 10-30 min varje dag. Tex när kvällsmaten ska fixas.
    Ena vuxna = lagar/ordnar med maten.
    Andre vuxne = plockar lite i köket och kör sedan dammsugare där barnen plockat bort/städat.
    Barnen = får ett område vars tex plocka bort alla leksaker, lägga all tvätt i tvättkorgen, städa hallen (ställa skor i ställ, hänga upp allt), städa badrummet (byta handdukar, torka av, städa toa), städa vardagsrummet (plocka bort och göra fint) osv. OBS: INTE egna rummet, det har de redan ansvar för och ska göras på annan tid.
    Så på den tiden som det tar att laga lite mat, så plockas allt undan + dammsuges = i princip inget kvar att göra på kvällen.

    Är du ensamstående, så är det svårare, men då får en större del av dagen gå åt till att hjälpas åt med städningen ifall barnen är så små att de inte kan göra enklare sysslor utan vuxenstöd.

    Så då jobbar alla tillsammans och pausar tillsammans.

  • nnnnnnnn

    Och för att svara på frågan så har vi ungefär lika stort hus och vi är 2 vuxna och barnen är stora nu (alla går i skolan).
    Så när vi kör på med att hjälpas åt när maten lagas, så lägger vi den tiden 15-30 min varje dag + ca 1-2 h en dag per vecka när barnen städar sina rum och jag och maken hjälps åt med vårt + kör igenom resten av huset.

    Barnen brukar göra detta varje dag:
    * fixa hallen
    * fixa vardagsrummet
    * fixa badrummet
    Den andre vuxne snabbröjer köket + dammsuger hall+bad+vard.rum

    på plussidan är att barnen inte lika gärna stör saker runt sig när de ändå behöver städa undan det på kvällen! Och att de lär sig hur lätt det är att fixa om alla gör det man ska tex ställa skorna i skostället, lägga saker på rätt plats, ta undan sin tvätt osv.

  • Gameofthrones

    Bor stor lgh, har byggt ut dem till större.

    Jag dammsuger varje dag, stora ytorna, dammsuger 1 gång i veckan under alla saker.

    Varannan vecka, vecka dammar jag, och vid behov. Vid besök och så.

    Toaletterna 3-4 ggr i veckan. Barnen tar sitt rum själva, hjälper dem damma av saker och ting.

    Dammsuger lite mer noggrannare efter när dem har varit och städat. Barnen har ofta vänner här och kravet är ha snyggt rum. Och andra hjälper till och rensa upp. Eftersom det är mkt kompisbesök. Det blir aldrig tjat eller gnäll om det.

    Istortsett så städar jag varje dag av nånting. Men det gör inget. Gillar och städa.

  • Anonym (I)

    Bor i en 1a

    Städar ca 1 till 2 timmar per vecka.

    Har inte så mkt prylar

    Ett tips är att skaffa en luftrenare, blir mindre damm

  • Anonym (I)
    Gameofthrones skrev 2020-06-28 16:47:27 följande:

    Bor stor lgh, har byggt ut dem till större.

    Jag dammsuger varje dag, stora ytorna, dammsuger 1 gång i veckan under alla saker.

    Varannan vecka, vecka dammar jag, och vid behov. Vid besök och så.

    Toaletterna 3-4 ggr i veckan. Barnen tar sitt rum själva, hjälper dem damma av saker och ting.

    Dammsuger lite mer noggrannare efter när dem har varit och städat. Barnen har ofta vänner här och kravet är ha snyggt rum. Och andra hjälper till och rensa upp. Eftersom det är mkt kompisbesök. Det blir aldrig tjat eller gnäll om det.

    Istortsett så städar jag varje dag av nånting. Men det gör inget. Gillar och städa.


    Menar du torkar av hela toaletten plus inuti 4ggr per vecka?
Svar på tråden Hur lång tid tar det er att städa hemma? Jag gör inget annat!!