• malinerika1

    Hemorrojder

    Som rubriken säger, hemorrojder... jag är gravid i vecka 34 och har sedan många veckor tillbaka problem med hemorrojder. Dem uppkom efter att jag skulle börja med järntabletter pga dåligt/lågt järnvärde, dessa sabbade min mage totalt och kunde gå mer än 1 vecka mellan toalettbesöken. Slutade rätt snabbt med dem men problemen kvarstår. Jag har behandlat med både xyloproct och xylocain, men ingetdera verkar vilja fungera.

    Ni som haft samma problem, hur fick ni bukt med dem? Är det bara att stå ut till efter förlossningen då det oftast försvinner av sig självt eller går det att få bukt på?

  • Svar på tråden Hemorrojder
  • mammabitch

    Om de hänger ut genom analöppningen så kan det hjälpa att kleta in dem med någon fet salva och försiktigt peta tillbaka dem in genom öppningen igen, väl innanför töms de på blod då stasen släpper. Stoppa in en xyloproctsupp efter. Knipen stund.

    Kan behöva göras flera ggr dagligen eftersom din graviditet gör att trycket i buken ökar. Försök hålla avföringen mjuk och undvik att krysta hårt.

  • hedvigalva

    Du är inte ensam, har samma problem (är i vecka 38). Man känner sig ju inte jättefräsch i de nedre regionerna direkt! För mig började det precis som för dig pga järntabletter och jag har den xyloproct-salvan att smörja med. Enligt en kompis försvinner problemet efter graviditeten så försöker härda ut. Viktigt att hålla rent så att man inte får UVI.

    @theaspiegirl

Svar på tråden Hemorrojder