• Kråkungen

    Vad kostar varmvatten och hur mycket förbrukar man??

    Har hittat en lägenhet där jag måste anmäla intresse senast idag - den har alla fördelar man kan tänka sig, men av någon anledning ingår varmvatten inte i hyran, så nu behöver jag veta följande, för att kunna avgöra ungefär vad hyran blir i slutänden:

    1) ungefär hur mycket varmvatten förbrukar man per person och månad?

    2) hur mycket kostar en kubik varmvatten?

    Jag inser att svaren varierar från person till person, och från kommun till kommun, men jag behöver ju bara ha ett hum, liksom. Jag har försökt googla, men är väl helt enkelt kass på det...

    Jättetacksam för alla svar jag kan få!

  • Svar på tråden Vad kostar varmvatten och hur mycket förbrukar man??
  • awesomesauce

    I våran 3:a i Göteborg är det beräknat att man ska använda 3,17m3 per månad men jag och min sambo använder ca 2-3m3. Vi betalar ca 68kr per kubikmeter.

    Detta är vad man enligt bostadsbolaget och hyresgästföreningen tycker är standardvärden. 
    1 RoK ? 20 m3/år
    2 RoK ? 30 m3/år
    3 RoK ? 38 m3/år
    4 RoK ? 45 m3/år
    5 RoK och uppåt ? 48 m3/år

  • Kråkungen
    awesomesauce skrev 2020-06-28 10:32:08 följande:

    I våran 3:a i Göteborg är det beräknat att man ska använda 3,17m3 per månad men jag och min sambo använder ca 2-3m3. Vi betalar ca 68kr per kubikmeter.

    Detta är vad man enligt bostadsbolaget och hyresgästföreningen tycker är standardvärden. 
    1 RoK ? 20 m3/år
    2 RoK ? 30 m3/år
    3 RoK ? 38 m3/år
    4 RoK ? 45 m3/år
    5 RoK och uppåt ? 48 m3/år


    Tusen tack! Och det är enbart varmvatten då? Inte både varm- och kallvatten?
  • awesomesauce
    Kråkungen skrev 2020-06-28 11:05:10 följande:
    Tusen tack! Och det är enbart varmvatten då? Inte både varm- och kallvatten?
    Bara varmvatten
  • gnipökåms

    jag bor själv i en tvåa, min vatten kostnad har aldrig gått över 30 kr för varmvatten, senaste månaden använde jag 420 liter och då kostade det 22kr. 

  • gnipökåms

    jag bor själv i en tvåa, min vatten kostnad har aldrig gått över 30 kr för varmvatten, senaste månaden använde jag 420 liter och då kostade det 22kr. 

  • Kråkungen
    gnipökåms skrev 2020-06-28 14:39:31 följande:

    jag bor själv i en tvåa, min vatten kostnad har aldrig gått över 30 kr för varmvatten, senaste månaden använde jag 420 liter och då kostade det 22kr. 


    Oj! 420 liter?? Det var imponerande, med tanke på tidigare inlägg, där genomsnittskonsumtionen för en tvåa sas vara 2500 liter! Hur lyckas du med det?? 
  • gnipökåms
    Kråkungen skrev 2020-06-29 09:31:23 följande:
    Oj! 420 liter?? Det var imponerande, med tanke på tidigare inlägg, där genomsnittskonsumtionen för en tvåa sas vara 2500 liter! Hur lyckas du med det?? 
    Alla mina kranar har en spärr så om jag vill ha varmvatten måste jag hålla i vattenblandaren annars går den tillbaka till kallvatten. Det suger för man vill ju inte varken tvätta händer eller diska i kallvatten. Men det är ju bra för miljön så man ska väl inte klaga för mycket. Den månaden jag använde mest varmvatten (Flyttade hit i september) var mängden 520 liter.
  • Kråkungen
    gnipökåms skrev 2020-06-29 12:05:11 följande:
    Alla mina kranar har en spärr så om jag vill ha varmvatten måste jag hålla i vattenblandaren annars går den tillbaka till kallvatten. Det suger för man vill ju inte varken tvätta händer eller diska i kallvatten. Men det är ju bra för miljön så man ska väl inte klaga för mycket. Den månaden jag använde mest varmvatten (Flyttade hit i september) var mängden 520 liter.
    Ah - då fattar jag :) Måste säga att du är en bättre människa än jag - jag hade aldrig stått ut!
Svar på tråden Vad kostar varmvatten och hur mycket förbrukar man??